צפו בגרפים המפחידים: וול סטריט בפני מפולת נוספת?

האתר "ביזנס אינסיידר": יש קורלציה מדהימה בין התנהלות השוק במשבר הנוכחי, בהשוואה לתקופות "דוביות" בעבר - המשבר הכלכלי של 1929 והתפוצצות בועת הנדל"ן ביפן ■ "בחינה מדוקדקת של ההיסטוריה קובעת: כשהרכישות יסתיימו, השוק יצנח שוב לשפל היסטורי חדש"

השווקים והכלכלה בארה"ב נראים שוב לא יציבים. עיני המשקיעים נשואות השבוע שוב לכיוון הפדרל ריזרב, לאחר פרסום נתוני התעסוקה החלשים ביום ו' האחרון ועל רקע ירידות שערים במדדים המובילים בוול סטריט, שהגיעו לשפל של חודש וחצי. מומחים חוששים במיוחד מסיום תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2) החודש, כשברקע גל של נתוני מאקרו שליליים מצביעים על היחלשות הכלכלה בארה"ב.

מעבר לכמות המספר הזעומה שנוספה לשוק העבודה בארה"ב בחודש מאי (54 אלף בלבד), חלה ברבעון הראשון של 2011 האטה ניכרת בהוצאות הסקטור הפרטי, וירידה במדד אמון הצרכנים האמריקני. גם מדד הייצור התעשייתי - אינדיקטור משמעותי להתאוששות הכלכלה המקומית - נחלש. מדד הקייס-שילר הצביע על צניחה של מחירי הבתים בארה"ב בחודש מארס, לשפל שלא נראה מאז 2003. "המתח ניכר באוויר", אמר מרק זאנדי, אנליסט במודי'ס. "כל מי שמתעסק בשוק עבר כל כך הרבה בתקופה האחרונה, שלא נצטרך שיותר מידי יתרחש כדי שלאנשים יימאס מכל זה".

האם אנחנו הולכים לקראת משבר?

האתר "ביזנס אינסיידר", מפרסם היום (ב') גרפים מדאיגים במיוחד לקראת סיום תוכנית ה-QE2 החודש - הגרף הבא משקף את התנהלות השוק הנוכחי האמריקני הנוכחי בהשוואה לשתי תקופות משבר "דוביות" במיוחד - המשבר הכלכלי של 1929, וקריסת מדד הניקיי ביפן בזמן התפוצצות בועת הנדל"ן ב-1989.

כפי שניתן לראות בקלות - אם מסתכלים בתקופה הנוכחית בוול סטריט, על מדד ה-S&P500 מאז בועת האינטרנט ב-2000 - השוק האמריקני נמצא כרגע, בהערכה גסה משהו, בקורלציה אחידה ומדאיגה במיוחד עם התנהלות השווקים בארה"ב וביפן בתקופות של משברים חריפים בעבר.

כשיוצאים מהנחת המוצא הזו, קל מאד להבחין בגרף כי העלייה הנוכחית בשוק בארה"ב (בכחול), עברה את תקופת הקפיצה הזמנית בהשוואה למשברים קודמים (המשבר ב-1929 - באפור; קריסת הניקיי - באדום), והיא זמנית בלבד. וחמור מכך: אנו לקראתה של צניחה גדולה נוספת, שתוסיף ותטלטל את השוק.

דובים גדולים / מתוך: ביזנס אינסיידר
 דובים גדולים / מתוך: ביזנס אינסיידר

מקור: "ביזנס אינסיידר"

כשהרכישות נפסקות - השוק צונח

כשמסתכלים לעומק, הפרטים הקטנים מדאיגים עוד יותר. בחינה מעמיקה יותר של מדד ה-Topix היפני לפני, במהלך ואחרי משבר הנדל"ן של 1989 - מראה בוודאות: בתקופות של החלת תוכניות תמרוץ של הבנק המרכזי היפני על השוק, המדד עולה; כשהרכישות נפסקות או לחלופין לא מתקיימות כלל, המדד מוסיף לצנוח עוד ועוד.

יפן / מתוך: ביזנס אינסיידר
 יפן / מתוך: ביזנס אינסיידר

מקור: "ביזנדס אינסיידר"

לסיכומו של עניין, משברים פיננסים קודמים משחר ההיסטוריה, ובחינה מדוקדקת של הניסיון היפני בהתמודדות עם משברי נדל"ן מובילים רק למסקנה אחת: עם סיום ה-QE2 החודש, עלינו לצפות לצניחה נוספת בשווקים.