עוד מכה למוני הראל: מחזיקי האג"ח דורשים פירעון מיידי

אחרי שהפסיד ככל הנראה את קבוצת הכדורגל הפועל ת"א לשותפו לשעבר אלי טביב, סופג היום מוני הראל מכה נוספת ■ חברת תחנות הדלק נקלעה למשבר תזרימי קשה

‎אחרי שהפסיד ככל הנראה את קבוצת הכדורגל של הפועל ת"א לשותפו לשעבר אלי טביב, ספג היום מוני הראל מכה נוספת - מחזיקי האג"ח של חברת פטרו גרופ הצביעו בעד פירעון מיידי של החוב, בהיקף מתואם של כ-70 מיליון שקל.

חברת תחנות הדלק היא חברה בת של מטיס קפיטל, שבה מחזיק הראל, ומהווה למעשה את פעילותה הבלעדית. שתי החברות במשבר קשה, מתקשות לעמוד בהחזר החובות ויש להן הערת "עסק חי" בדוחות. האג"ח של פטרו גרופ, שהונפקו ב-2006, נסחרות במחיר של 38 אגורות - המשקף תשואת "זבל" של 170%.

הנכס העיקרי של פטרו גרופ הוא החברה הבת ‏GPM‏, המפעילה 331 תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, אך גם ‏GPM‏ נושאת עמה בעיית מימון קשה, והיא נאלצה ליטול בספטמבר אשתקד הלוואה של 35 מיליון דולר מקרן ‏Bayside‏ האמריקנית, בריבית גבוהה של 18.5%. ההלוואה ניתנה לשלוש שנים וחצי, ואת מרבית הריבית נדרשת ‏‏GPM‏ לשלם מדי רבעון (בסך הכול כ-8 מיליון דולר בשנה).‏

‏החורף הקשה בארה"ב והזינוק במחירי הנפט הביאו לשחיקה ברווחיות ובהון העצמי של ‏GPM ‎‏. הנושה האמריקנית דרשה להגדיל ביטחונות, ומשהדבר לא בוצע היא נטלה את ניהול החברה לידיה. הראל לא הצליח למצוא תחליף למימון הבעייתי, ואף דחה את הצעת חברת ארקו שבשליטת אריה קוטלר להזרמת הון.

‏לפני כשבועיים הודיע הראל במפתיע כי הוא מגיש הצעה דומה לזאת של ארקו (20 מיליון דולר כנגד 50% ממניות‏GPM ‎‏) בתוספת דולר אחד.‏ אלא שמאז הכסף לא הגיע לידי נאמן האג"ח, רו"ח גיורא לופטיג ממשרד ‏BDO ‎‏ זיו האפט, ולכן, באסיפת האג"ח שהתקיימה אתמול במלון סיטי בת"א, הוחלט להעמיד להצבעה את נושא הפירעון המיידי של החוב. הראל לא הגיע לאסיפה ושלח את נציגו, עו"ד ויקטור תשובה.