שטייניץ ושני מתקשים למצוא ממונה על אגף התקציבים

הסיבה: רפורמה שעלולה לצמצם סמכויות הממונה ■ שני השמות החזקים במרוץ: אבי גפן ועוזי לוי, והמועמדים הפנימיים רותם פלג וערן פולק

רשימת השמות לתפקיד הממונה על אגף התקציבים, אחד הנחשקים במשק, מתחילה להתבהר. ארבעה שמות, שניים שהשתייכו לאגף התקציבים בעבר, ושני בכירים באגף כיום, בולטים ברשימה.

אבי גפן, לשעבר סגן הממונה על התקציבים האחראי על תחום "מאקרו", ועוזי לוי, לשעבר סגן בתחום הביטחון, משתייכים כיום למגזר הפרטי ונחשבים למועמדים הבוגרים והמנוסים יותר. מועמדותו של גפן עלתה גם לפני כשנתיים, עת התפטר רם בלינקוב מהתפקיד.

גפן כיהן בעבר כסמנכ"ל הכספים של חברת מקורות ולאחרונה מונה למנכ"ל אשטרום. עוזי לוי משמש כמשנה למנכ"ל נכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי, המנהל את הפעילות הבינלאומית של הקונצרן.

שני המועמדים הפנימיים לתפקיד הממונה הם רותם פלג, המכהן כסגן הממונה האחראי על תחום הביטחון, וערן פולק, הסגן האחראי על תחום התקשורת והתמ''ת.

הרשימה הנוכחית בעייתית במובן הזה שהמועמדים הוותיקים המופיעים בה - קשים להשגה, ואילו המועמדים הפנימיים "בוסריים" מדי.

פלג ופולק נחשבים היום לאנשים החזקים באגף, וחתומים על ההצלחות הבולטות באגף בשנתיים האחרונות: פלג חתום על העלאת גיל הפרישה בצה"ל וקיצוץ התוספות בתקציב הביטחון; פולק אחראי על השינוי במיסוי במסגרת החוק לעידוד השקעות הון והוא שהוביל את הרפורמה בענף הסלולר. על אף שמדובר בשני סגנים מוכשרים, הם נחשבים לצעירים מדי (באמצע שנות השלושים לחייהם), ואילו שר האוצר שטייניץ ומנכ"ל משרדו חיים שני מעדיפים לראות מועמדים בוגרים יותר.

פלג ופולק צורפו לרשימה, כך נודע ל"גלובס", לאחר שהממונה הפורש אודי ניסן התבקש להמליץ על שני מועמדים פנימיים בעקבות מחסור במועמדים חיצוניים.

אגב, קידום מסגן הממונה לממונה באגף התקציבים נחשב נדיר ביותר - האחרון שזכה לו היה קובי הבר, כיום בכיר בבנק לאומי.

בחירת מחליפו של אודי ניסן נעשית תחת עננה כבדה שמוטלת על האגף החזק במשרד האוצר בשל כוונת שטייניץ ושני להעביר סמכויות של ראשי אגפים למנכ"ל ולהחליש את אגף התקציבים במשרד. כל זאת על רקע פרישתם הפתאומית והמוקדמת של אודי ניסן, הממונה על התקציבים, והחשכ"ל שוקי אורן שכבר עזב בשבוע שעבר.