OIS שבשליטת ארקין תימכר ל-Merge לפי 30 מיליון דולר

זהו האקזיט הראשון של קרן אקסלמד של ארקין ואורי גייגר, שהוקמה ב-2009 ■ העסקה תבוצע בהחלפת מניות ומרכז המו"פ של OIS בישראל, המעסיק 20 עובדים, צפוי להמשיך ולעבוד

ברת המכשור הרפואי האמריקנית-ישראלית OIS, המפתחת ומשווקת מוצרי הדמיה לתחום רפואת העיניים וכן מערכות לניהול קליניקות רפואיות ובמיוחד לרופאי עיניים, נמכרת לחברת Merge Healthcare בעסקת החלפת מניות.

העסקה תבוצע לפי מחיר של דולר בודד למניית OIS, לעומת 85 סנטים למניה במסחר הבוקר טרם פרסום ההודעה - פרמיה של 20%. OIS נסחרת לפי שווי של 25 מיליון דולר, כך שהעסקה משקפת לה שווי של 30 מיליון דולר. זאת, מבלי להביא בחשבון התחייבויות קודמות של OIS שאותן מרג' תיטול על עצמה.

מרג' היא חברה מובילה בתחום ההדמיה, עיבוד המידע וניהול קליניקה רפואית בתחומי הקרדיולוגיה, האורתופדיה והרדיולוגיה, והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 480 מיליון דולר. מרג' מתכננת כרגע להמשיך להפעיל את מרכז הפיתוח של OIS בישראל, המעסיק 20 עובדים.

אקסלמד: תשואה של 120% בשנתיים

מנכ"ל OIS, גיל אלון, אמר כי "מרג' היא בעלת ניסיון טכנולוגי ושיווקי רחב, ובעלת תשתית יציבה לתמיכה בהמשך הצמיחה שלנו בתחום העיניים וניהול המידע. חבירה למובילת השוק משרתת היטב את האינטרסים של החברה, של בעלי המניות ושל הצרכנים. כיוון שמדובר בעסקת החלפת מניות, יוכלו גם בעלי המניות של OIS ליהנות מתרומה של הפעילות שלנו להמשך ההצלחה של מרג'".

זהו האקזיט הראשון של קרן אקסלמד, שבראשות מורי ארקין ואורי גייגר. הקרן הוקמה ב-2009 במטרה לנצל את ההזדמנויות שנוצרו בשוק המכשור הרפואי בעקבות המשבר הכלכלי, ולרכוש חברות מכשור רפואי מתקדמות בסכומים נמוכים.

הקרן ביצעה שש השקעות על בסיס המודל הזה: בחברות אקסלנז ו-MCS הנסחרות בבורסה בתל אביב, בחברות אדג' מדיקל ו-OIS שנסחרות בבורסה שמעבר לדלפק, ובחברותNLT ואברקסס (שפוצלה מ-OIS) הפרטיות.

אקסלמד השקיעה ב-OIS בשני תשלומים - 4 מיליון דולר ב-2009 ו-2 מיליון דולר ב-2010. בסך הכול, היא רכשה 44% מהחברה לפי שווי של 7.6 מיליון דולר לפני הכסף, וללא חישוב האופציות שקיבלה הקרן - אופציה לרכוש את השליטה בחברה ב-4 מיליון דולר נוספים, שלא מומשה אלא נמכרה בעסקה הנוכחית.

סך הכול רשמה אקסלמד על השקעתה תשואה של 120% תוך פחות משנתיים.

ההערכות הן כי לאקסלמד יש עוד אקזיט בקנה: חברת MCS הודיעה באחרונה על המשך העסקתו של המנכ"ל עדי דגן, ועל עזיבתו של המנכ"ל המיועד, אמבאו בלט, שנשכר כדי לבנות לחברה מערך הפצה בארה"ב. החברה מסרה כי ההחלטה קשורה למהלך אסטרטגי הצפוי בחברה - ככל הנראה אקזיט או הסכם שת"פ משמעותי שייתר את הקמתו של מערך הפצה.

כיום, עם סיום המשבר הכלכלי בשוק המכשור הרפואי, בעת שבה החברות הטובות כבר לא נמכרות במחירי חיסול, שינתה מעט הקרן את מודל ההשקעה שלה.

לכן, היא השקיעה בשתי חברות בשלבים מוקדמים יותר - פיר מדיקל שהקים אבי לוי, בעבר יזם חברת סייטליין; ו-Cardiapex, המפתחת מוצר לסגירת עורקים בטיפולי החלפת מסתמי לב, שהקים פרופ' בנעד גולדווסר, בעבר מיזמי מדינול, אופתונול ו-GI View.

כיום בוחנת הקרן השקעות בישראל ובארה"ב, היא עשויה להשקיע גם כמה עשרות מיליוני דולרים בחברה, והמיקוד הוא על חברות צומחות. הקרן אינה חושפת את היקף ההון המנוהל.

מיזוג הדמיה רפואית עם ניהול משרד

OIS היא מיזוג של חברה אמריקנית בשם דומה עם מדיוויז'ן הישראלית. את מדיוויז'ן הקימו גיל ונועם אלון וכן אריאל שנהר בשנות ה-90. החברה עסקה בדיגיטציה ובעיבוד תמונה ברפואת עיניים. המשקיעות העיקריות במדיוויז'ן היו אינטרגמא וחברת הפילם אגפא.

ל-OIS האמריקנית הייתה פעילות דומה. לכן, כשמדיוויז'ן הנפיקה בבלגיה ב-2001, היא השתמשה בכסף שגויס כדי לרכוש את השליטה ב-OIS.

בזמן ש-OIS ביססה מכירות בשוק האמריקני, מדיוויז'ן פיתחה עם חברת אל-אופ מצלמה חדשנית לצילום רשתית העין, אך זו נתקעה שנים רבות בשלב המו"פ.

בינתיים, OIS החלה להיכנס בארה"ב לתחום ניהול הרשומה הרפואית בקליניקות של רופאי עיניים, רכשה מוצר צילום עיניים משלה, ושילבה בו ידע מהמוצר האיכותי אך זולל הכספים של מדיוויז'ן.

בגלל הסכומים המשמעותיים שהוציאה OIS על הרכישות הללו, היא נפגעה במיוחד מהמשבר הכלכלי. אקסלמד פגשה בה בשיא השפל, והובילה מיזוג מלא של נכסי OIS ומדיוויז'ן. במקביל קיבלה OIS אישור FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) למוצר החדש, ומכירותיה ושוויה נסקו.

השינוי ב-OIS לא היה מושלם. שווי החברה אמנם יותר מהכפיל את עצמו בשנה הראשונה לאחר ההשקעה, אולם נותר על 25-27 מיליון דולר בשנה האחרונה. כמו-כן, מכירות החברה היו 3.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2011, ירידה של 16% לעומת הרבעון המקביל.

נראה כי הסיבה העיקרית לכך שהחברה צמחה פחות מן הצפוי, הייתה קשורה לשוק הניהול הממוחשב של הקליניקות הרפואיות בארה"ב. משקיעי OIS ציפו כי תמריצים שנתנה ממשלת ארה"ב לתחום יאפשרו לחברות כמו OIS, המציעה ניהול ייעודי לקליניקה של רופא העיניים, לפרוץ.

בפועל, חברות גדולות כמו מרג', היו הנהנות העיקריות מן המהלך. לכן בסופו של דבר החליטה החברה שעדיף לה להתמזג.

OIS

שנת הקמה: 1985

תחום פעילות: הדמיה וניהול מידע ברפואת עיניים

שלב בפעילות: מכירות

מנכ"ל: גיל אלון

שווי שוק: 25 מיליון דולר בבורסת ה-OTC

מכירות: 3.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2011

הפסדים: 1.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2011

בעלי מניות עיקריים: אקסלמד (44%), מדיוויז'ן (28%)