התפטר אוסטאן גולסבי, היועץ הכלכלי הראשי של אובמה

גולסבי הוא האחרון בצוות הראשון של היועצים הכלכליים שליווה את אובמה מיומו הראשון בבית הלבן ■ חוזר ללמד באוניברסיטת שיקאגו

אוסטאן גולסבי, היועץ הכלכלי הראשי של נשיא ארה"ב ברק אובמה, מתפטר. כך הודיע אמש (ב') הבית הלבן.

גולסבי, שהתואר הרשמי שלו היה יו"ר מועצת היועצים הכלכליים, חוזר למקום שממנו בא הפקולטה לכלכלה באוניברסיטת שיקאגו, שם שימש מרצה לכלכלה במשך 14 שנים בתכנית ללימודי תואר שני. הוא יחזור לקתדרה כבר בשנת הלימודים הקרובה.

קרוב לוודאי שזה רק מקרה, אבל ההודעה על התפטרות גולסבי יצאה 3 ימים לאחר פרסום נתוני התעסוקה של חודש מאי: עלייה בשיעור האבטלה לרמה של 9.1%, וצמיחה אנמית במספר מקומות העבודה שנוספו למשק. רוב האנליסטים תמימי דעים, שהנתונים המאכזבים מעידים על כשלון מאמצי הצוות הכלכלי של הממשל למצוא את נוסחת הקסמים שתניע את המגזר הפרטי ליצור משרות חדשות.

אך גולסבי אמר, בעקבות פרסום דו"ח התעסוקה, שאין לייחס חשיבות לנתונים של חודש אחד, ושאי אפשר לחלוק על העובדה, שיש עתה "מגמה ברורה לגמרי" של צמיחה במקומות עבודה חדשים בחודשים שחלפו, שבמהלכם נוספו למשק מיליון משרות.

לדבריו, המשק האמריקני נתקל במאי ב"רוחות נגדיות עזות", שנובעות מההשפעות של רעש האדמה ביפן ומהעליות במחירי הדלק (שבינתיים מתחילות להתמתן).

כך או כך, להתפטרותו של גולסבי יש משמעות סמלית: הוא האחרון בצוות הראשון של היועצים הכלכליים שליווה את אובמה מיומו הראשון בבית הלבן. פרשו לפניו: כריסטינה רומר, שגולסבי ירש את מקומה כיו"ר מועצת היועצים; פיטר אורשאג, ראש המשרד למינהל ותקציבים בבית הלבן; וראש המועצה הלאומית לכלכלה, לארי סאמרס.

"חבר קרוב"

גולסבי נחשב כלכלן בעל השקפות שנוטות שמאלה. הוא ייעץ לאובמה בנושאים כלכליים עוד כשהנשיא לעתיד כיהן כמחוקק בסנט של מדינצת אילינוי, והיה חבר בחוג המקורבים לאובמה מימיו הראשונים של הקמפיין לנשיאות.

"מאז שרצתי בראשונה לסנאט בושינגטון, אוסטאן היה חבר קרוב ואחד מהיועצים שבהם נתתי את האמון הרב ביותר", נאמר בהודעה שפרסם אמש אובמה. "בשנים שחלפו, הוא סייע לחלץ את ארצנו מהמשבר הכלכלי ההחמור ביותר שפקד אותה מאז המיתון הגדול. אף על פי שנותרה עדין עבודה רבה, התובנות והעצות שלו סייעו להוביל את הכלכלה לצמיחה וליצירת מיליוני מקומות עבודה חדשים. הוא אחד מההוגים הכלכליים הגדולים ביותר באמריקה".

על רקע אי היציבות הכלכלית במשק והירידות בשווקים הפיננסיים, חייב אובמה למנות בהקדם כלכלן מוביל למשרת הכלכלן מס' 1 בבית הלבן. בינתיים אין מזכירים שמות, אך אנליסטים מציינים, שמשרת יו"ר מועצת היועצים הכלכליים טעונה אישור של הסנט, ובאווירה הרעילה ששוררת עתה בוושינגטון, קשה להאמין שמועמד כלשהו, מוכשר ככל שיהיה, יזכה בתמיכה של מחוקקים רפובליקניים. במקבילית הכוחות הנוכחית בסנט, הרפובליקנים יכולים להכשיל כל מועמד.