ארה"ב: מחוקק יהודי פרו-ישראלי צייץ תמונות עירום בטוויטר

המחוקק אנתוני ווינר התייפח: שלחתי תצלומי בתחתונים בטוויטר ■ לא מתכוון להתפטר ■ "אני לא יודע מה חשבתי. "מה שעשיתי היה דבר הרסני. אני מתנצל על כך"

זו אמרה בנאלית להחריד, אבל תקפותה מוכחת פעם אחר פעם, ונדמה שבוושינגטון יותר מאשר בכל מקום אחר: המאמצים לטשטש או להסתיר פשע, או אירוע מביך, חמורים לפעמים הרבה יותר מהפשע או האירוע המביך שאותם נועדו להסתיר. אמש (ב') למד את הלקח הזה ציר בית-הנבחרים אנתוני ווינר, כוכב עולה במפלגה הדמוקרטית, עם שאיפות לא חבויות להתמודד על משרת ראש עיריית ניו-יורק.

לאחר שבוע של הכחשות מגומגמות, התחמקויות והטחת האשמות בנבלים עלומי שם, התוודה המחוקק, בן 46, במסיבת עיתונאים בניו-יורק, על חטא שמיוחס בדרך כלל לתלמידי בית-ספר תיכון: סקסטינג, כלומר משלוח תמונות "מגונות" עצמיות במכשירים אלקטרוניים. במקרה של ווינר, מדובר במשלוח תצלומים של פלג גופו התחתון בתחתונים, שניכרת בהם הזדקרות מסוימת, או של פלג גופו העליון החשוף, לנשים צעירות. הוא גם הודה בהתקשרויות מקוונות "בלתי נאותות" עם חלק מנשים אלה.

אך ווינר הדגיש, שמדובר בהתקשרויות אלקטרוניות בלבד. הכל היה באוויר. לא היו כל מגעים פיזיים. כפי שמקובל בדרמות מהסוג הזה, הוא התנצל לפני אשתו, הומא אבדין, ממוצא לבנוני, ידידה קרובה של שרת-החוץ הילארי קלינטון, שמשמשת בתפקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט; לפני בוחריו (רבים מהם יהודים באזור קווינס, בניו-יורק; וינר עצמו הוא יהודי ותומך נלהב בישראל); לפני משפחתו; לפני חבריו ולפני אנשי הצוות שלו על גבעת הקפיטול. ההתנצלות הזו לוותה בהתייפחות, לא סתם דמעות. אבל הסוף לא היה צפוי: במקום להודיע על פרישה מיידית, הפתיע ווינר בהכרזה: אני לא מתפטר. כל אדם (קרי: כל בוחר) רשאי להסיק את מסקנותיו.

תגובות ראשונות של תושבי אזור הבחירה שלו, כפי שלוקטו ע"י ערוצי החדשות בכבלים: אנו כועסים על אי היושר שלו. מדוע הוא לא אמר את האמת? רק מעטים מתחו ביקורת על ההתנהלות המקוונת של המחוקק. (כמובן, לא מדובר בסקרים בעלי תקפות סטטיסטית). ווינר משרת בקונגרס שש תקופות כהונה וכסאו נחשב בטוח, עד לשבוע האחרון.

תחילת הפרשה לפני כשבוע, כאשר בלוגר - פרובוקטור ימני, אנדרו ברייטבארט שמו, עם היסטוריה של מארבים יקושים לדמוקרטים, פרסם תצלום פלג הגוף התחתון של גבר בתחתונים. לטענת הבלוגר, נשלח התצלום מחשבון הטוויטר של ווינר לצעירה מסיאטל, שעוקבת אחר המחוקק בטוויטר.

ווינר טען מיד, שמדובר בפעולת זדון של האקר, אך הוא סרב להגיש תלונה במשטרה והסתפק בהכרזה שישכור שירותי חברת אבטחה. יתר על כן, ווינר סרב לתת תשובה ברורה לשאלות חוזרות ונשנות של עיתונאים: האם הגבר בתחתונים הוא אכן המחוקק בעצמו? אחת מתשובותיו היתה רמיזה שאולי מדובר בעבודת פוטו-שופ. לקראת סוף השבוע שעבר הוא הכריז שדיבר דיו ושכל הפרשה היא הסחת דעת מהסוגיות הבוערות של העם: הכלכלה הרעועה והגירעון התופח.

אבל קו ההגנה הרעוע הזה התמוטט אתמול, כאשר הבלוגר הימני החל לפרסם תצלומים נוספים של המחוקק בפוזות לא הכי צנועות. תצלום אחד הראה את ווינר ישוב בחזה חשוף מול המחשב שלו, כשברקע תצלומים של בני משפחה. בתצלום אחר הוא נראה עם שלט שמזהה אותו כמחוקק ווינר. האשה שקיבלה את התצלום סירבה להאמין שיש לה עסק עם מחוקק.

"לא יודע מה חשבתי"

לווינר לא נותרה ברירה אלא להתמרק בפומבי, אבל מסיבת העיתונאים שבה הוא היכה על חטא תלווה אותו כל חייו, כמו ענן קבוע שמרחף מעל הראש, והיא תאפיל תמיד על כל הישגיו הפרלמנטריים. המחוקק שפך הכל החוצה: הוא הודה בקיום התקשרויות בלתי נאותות עם שש נשים צעירות בשנים שחלפו באמצעות טוויטר, פייסבוק, דוא"ל ושיחות טלפון, לרבות משלוח תצלום של עצמו בתחתונים לאותה צעירה מסיאטל, והכריז ששיקר במאמץ להסתיר מה שקרה.

לדבריו, זה היה צד של חייו שאותו לא חלק עם איש: שיחות אינטימיות באינטרנט או בטלפון עם מעריצות צעירות. "אני לא יודע מה חשבתי", הוא אמר. "מה שעשתי היה דבר הרסני. אני מתנצל על כך".

אבל הוא הדגיש שוב ושוב, שלא עבר על החוק ושלא קיים יחסי מין מחוץ לנישואין. הוא התחתן עם אבדין ביולי שעבר. בניגוד לכמה נשות מחוקקים שניצבו בפועל בצד בעליהן ברגעי השפל שלהם, מול המצלמות, אבדין בחרה שלא לעשות כן. היא נשארה בבית.

"אני מאוד אוהב את אשתי ואין לנו כוונה להיפרד בגלל מה שקרה", אמר ווינר. "עברנו הרבה ביחד ונעבור גם את זה. אני אוהב אותה מאוד והיא אוהבת אותי".

ווינר קנה לו שם בשימוש היעיל שלו בתקשורת חברתית. אמרו עליו שהוא רב-אמן בניצולה לקידום יעדים פוליטיים. אבל הכלי הזה גם מוטט אותו. אי אפשר לנבא מה יהיה גזר הדין של הבוחרים, ב-2012, אבל עמיתיו הדמוקרטיים של ווינר הגיבו בשתיקה רועמת, שמבחינתו אינה מבשרת טובות. ננסי פלוסי, מנהיגת הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, קראה אתמול להעלות את הפרשה לפני ועדת האתיקה של הבית.