בנק ישראל רכש מתחילת השנה כמעט 4 מיליארד דולר

יתרות המט"ח של ישראל קטנו בחודש מאי ב-600 מיליון דולר והסתכמו ב-76.8 מיליארד דולר - בעיקר בשל התחזקות הדולר בחו"ל שגרמה לשערוך היתרות

יתרות המט"ח של ישראל קטנו ב-606 מיליון דולר והסתכמו ב-76.8 מיליארד דולר בחודש מאי. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') בנק ישראל. הסיבה לקיטון הוא שערוך יתרות המט"ח בהיקף של 700 מיליון דולר, בשל התחזקות הדולר בעולם בחודש שעבר.

לפי הערכות בשוק, בנק ישראל מחזיק למעלה משליש מיתרות המט"ח שלו במטבעות שאינם דולר - בעיקר אירו וליש"ט - כך שהיחלשות המטבעות הללו אל מול הדולר גוררת שערוך כלפי מטה של יתרות המט"ח, ולהיפך. גם העברות הממשלה בסך של 130 מיליון דולר במאי תרמו לקיטון היתרות.

"החלטות ההשקעה של בנק ישראל בסל מטבעות ההשקעה גררו הפסד של כ-0.9%, שהם 699 מיליון דולר", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, בתגובה לדוח יתרות המט"ח. "לקוח ממוצע בבנק ישראלי היה מפטר בנקאי שהסב לו נזק של כ-0.9% בעקבות מדיניות הפקדותיו".

בנק ישראל רכש בחודש מאי 200 מיליון דולר בשוק. מדובר בירידה מהותית לעומת חודש אפריל, אז רכש הבנק כמעט 1.5 מיליארד דולר. מתחילת השנה רכש בנק ישראל כמעט 4 מיליארד דולר, ובתקופה זו נחלש הדולר מול השקל בכ-5%. מאז החל בנק ישראל להתערב בשוק המט"ח במארס 2008, הוא רכש 48.8 מיליארד דולר.