החשש השפיע: המסחר באירופה ננעל בשפל של 11 שבועות

הסנטימנט השלילי מוול סטריט, נאום ברננקי ועליית האבטלה ביוון - כולם תרמו לירידות שערים ביבשת ■ כלכלת גוש האירו התרחבה ב-0.8% בתחילת השנה

המסחר בבורסות המרכזיות של אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים, מזה היום השישי ברציפות. זאת, ברקע החולשה שהגיעה מהשווקים בוול סטריט, נתוני מאקרו חלשים ובעקבות נאומו של נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי על הכלכלה האמריקנית. מדד ה-FTSEurofirst 300 (מדד המשותף לבורסת Euronext ולחברה היוצרת את מדדי FTES הבריטיים), המהווה בנצ'מרק לשווקים ברחבי היבשת, נפל בסיום המסחר ב-4.4% לרמה של 1,089.78 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר שלו מאז ה-21 למארס.

אתמול ננעלו המדדים המובילים בוול סטריט בירידות שערים של עד 0.16% זאת לאחר שבמהלך היום המדדים נסחרו בעליות שערים אך עם תחילת נאומו של ברננקי עברו לירידות. רוב יום המסחר התנהל כאמור במגמה חיובית על רקע ספקולציות בשוק כי המניות אטרקטיביות כעת לאחר שמדד ה-S&P500 ירד לשפל של חודשיים וחצי.

"יש סיכוי שמדד ה-Euro STOXX יגיע לרף ה-2,650 או ה-2,700 נקודות - שפל של שנתיים", אמר טאמו גרינפלד, אנליסט ב-Unicredit. "אני אפילו לא בטוח שברמות כאלה חלק מהמשקיעים לא יברחו מהשוק".

כאמור, נשיא הפד נשא נאום שריכז עניין רב אצל המשקיעים ואף שינה את מגמת המסחר. ברננקי אמר בנאומו כי שיעור האינפלציה אמנם "מדאיג", אך אינו ראייה מספיקה לכך שהאינפלציה יוצאת משליטה. "בטווח הארוך כלכלת ארה"ב דורשת שהפד יישאר על משמר וייפקח על יציבות המחירים עלייה עבדו קשה", אמר ברננקי.

ברננקי התייחס בנאומו גם למחלוקות בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנוגע לקיצוצים בתקציב המדיני. "לקיצוצים נרחבים בתקציב יש פוטנציאל לפגוע בצמיחה של הכלכלה", הוסיף ברננקי. יו"ר הפד הוסיף כי העלייה בשיעור האבטלה במאי ל-9.1% מעלה את הסיכויים ששיעור הריבית יישאר סביב שיעור ה-0% בשנה הקרובה.

"האמירות של ברננקי שליליות בכל הקשור להתפתחות הכלכלה באירופה כמו גם הכלכלה הגלובאלית", אמר כריסטיאן סטוקר, אנליסט ב-UniCredit Recearch. "זה פוגע בשוק בעיקר ברקע צעדי הצנע ביבשת ומשבר החוב".

חדשות רעות ממשיכות להגיע מיוון

ברקע, המשיכו המשקיעים ביבשת לשאת עיניהם לעבר יוון והחוב התופח שלה, ברקע תוכנית צנע ואפשרות לתוכנית חילוץ חדשה לממשלתה. שר האוצר הגרמני, וולפגאנג שויבלה, אמר היום כי הנושים של יוון (כלומר בעלי אגרות החוב שלה) יצטרכו לתרום את חלקם "בצורה משמעותית" במסגרת חבילת החילוץ השנייה למדינה.

שויבלה כתב ליו"ר הבנק המרכזי האירופאי, ז'אן קלוד טרישה, ולשרי האוצר של גוש האירו, כי יש להאריך את חיי האג"חים היווניות בכ-7 שנים, באמצעות הנפקת אג"ח חדשות תמורת אלה שקיימות במחזור. מדובר למעשה על הסדר חוב, או "תספורת" בלשון מנהלי ההשקעות. המהלך, כך מקווים ביבשת, יאפשר לכלכלת יוון להתאושש.

בינתיים, מעוניין ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו לרכך את המהומות והמחאות האזרחיות ביוון עקב תוכנית הצנע שגיבשה הממשלה. מדד האבטלה היווני עלה ל-16.2% בחודש מארס (בהשוואה ל-15.9% בחודש פברואר), הגבוה ביותר מאז הצטרפה לגוש האירו. מאז קיבלה את תוכנית החילוץ המקורית שלה, עלתה האבטלה ביוון מ-12% בלבד, לשיעור הנוכחי.

ירידה של 0.6% בתפוקה התעשייתית בגרמניה

בזירת המאקרו, היום דווח שכלכלת גוש האירו התרחבה ב-0.8% ברבעון הראשון, בהתאם לצפי. בגרמניה דווח על עודף של כ-12 מיליארד דולר במאזן המסחרי לעומת צפי לכ-14 מיליארד דולר. מאוחר יותר דווח בגרמניה כי התפוקה התעשייתית התכווצה ב-0.6% באפריל לעומת צפי כלכלנים כי תישאר ללא שינוי.

בפרנקפורט רשמה מניית Kabel Deutschland Holding, חברת הכבלים הגדולה בגרמניה, ירידה חדה לאחר שדיווחה על הפסד בשנת הכספים האחרונה.

המסחר באסיה נחתם במגמה מעורבת

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת. "החששות והוויכוחים לגבי מיתון נוסף בכלכלה העולמית או רק האטה בצמיחה צפויים להימשך בחודשים הקרובים, וזה ישפיע על מצב הרוח של המשקיעים", אמר ל"בלומברג" Kang Shin Woo, מנהל השקעות ראשי בחברת Korea Investment Management בסיאול. "כרגע אין סימנים להתאוששות בת קיימא בכלכלות הגדולות".

"החששות מהאטת הכלכלה בארה"ב משפיעה על הסנטימנט", אמר אנליסט אסייתי ב-Credit Agricole, בהתייחס גם לנאומו האחרון נציג הבנק המרכזי בארה"ב, בן ברננקי. "אין בינתיים אינדיקציה לרכישות נוספות, וזה מטריד אותנו מאד".

ברננקי התבטא כי "שוק העבודה יתעורר אחרי יוני ושיעור האינפלציה יתמתן", אמש בכנס בנקאים באטלנטה. עוד הוסיף ברננקי כי התאוששות בנתוני התעסוקה תהיה הוכחה לשיקום הכלכלה. נזכיר כי הדברים נאמרו בתקופה בה חווה כלכלת ארה"ב האטה ולקראת סיום תוכנית רכישות האג"ח (QE2) ב-30 ביוני, עם זאת, ברננקי לא רמז כי תוכנית ההקלה הכמותית תימשך מעבר למועד שנקבע.

"הדאגה מהצמיחה האמריקנית והספקולציות סביב העלאת הריבית בסין, תרמו לחולשת השוק היום", אמר אנליסט ב-RBC קפיטל מרקטס.

הבנק המרכזי בקוריאה עדכן כי התמ"ג הריאלי עלה בכ-1.3% ברבעון הראשון של שנת 2011, בהשוואה לירידה של 0.1% ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מניית נינטנדו רשמה ירידה חדה על רקע חששות אנליסטים כי החברה לא תצליח לשחזר את ההצלחה של קונסולת "וויי".

נינטנדו השיקה אתמול בלוס אנג'לס את קונסולת המשחקים החדשה WiiU בכנס E3 בלוס אנג'לס. המכשיר, שככל הנראה יצא לשוק בתקופת החגים ב-2012, הוא הדור הבא של ה-Wii ואפשר לחבר אותו גם לטלוויזה בבית וגם להשתמש בו כמכשיר נייד. לקונסולת המשחקים החדשה מסך מגע בגודל 6.2 אינץ'.

מניית הבנק HSBC , הגדול באירופה, נפלה 0.9% ברקע הודעתה כי תשלם לקבוצת משקיעים מארה"ב פיצויים כספיים, במסגרת תביעה משפטית כנגד הבנק בטענה כי אחד מבכיריה מעל בכספם.

מניית סוני עלתה ב-0.3% לאחר שהחברה מדווחת על התאוששותה משורה של פריצות למאגריה - יותר מ-6 במספר בחודשיים האחרונים. הפריצות הראשונות אשר התרחשו בחודשים אפריל-מאי הובילו לגניבת מידע על יותר מ-100 מיליון לקוחות החברה והוגדרו כגניבה השנייה בהיקפה ברשת, בכל הזמנים.

מניית יונדאי נפלה 2.7% בקוריאה. מניות חברות הרכב ביפן המשיכו לרכז עניין על רקע אסון רעידת האדמה ב-11 במארס - בין היתר נזכיר את הונדה וטויוטה .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]