כך הצליחה סעודיה לדכא את ניסיונות המרד בממלכה

הטבות כלכליות ב-130 מיליארד דולר, תמיכה בארגוני דת ותמיכה שקטה מארה"ב והמערב ■ דמוקרטיה בסעודיה נראית היום רחוקה מתמיד

130 מיליארד דולר - זהו הנשק באמצעותו חיסלה סעודיה, לפחות לעת עתה, את ניסיונות המרד בממלכה. כשהחלו המהומות בממלכה מוקדם יותר השנה השתמש בית המלוכה בסעודיה בכספים הרבים שלו והוציא 130 מיליארד דולר לבניית בתים, מימון מוסדות דת, העלאת משכורות ועוד. התוצאה: השטח רגוע, בניגוד למדינות אחרות בהן הוחלף המשטר או שבהן מתחוללות מהומות דמים.

העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם אמש (ד') את סיפורה של הממלכה הסעודית, שהצליחה להתמודד עם המהומות באמצעים כלכליים. לסעודיה, בניגוד למדינות אחרות באזור, יש את האמצעים הכלכליים להתמודד עם זעם הציבור, שכן רק בשנה שעברה לבדה מכרה סעודיה נפט ב-214 מיליארד דולר.

"סעודיה מתבססת גם על היחסים ההדוקים שלה עם גורמי הדת, אשר תורמים ליציבות השלטון", נכתב ב"טיימס". "המופתי הגדול הוציא פסק הלכה שאוסרת הפגנות ברחובות והפאתווה הזו הוזכרה לפקידים שוב ושוב בתפילות יום השישי במסגדים".

המלך הסעודיה עבדאללה שילם לעובדים במגזר הציבורי עוד 2 משכורות כבונוס וחילק 70 מיליארד דולר ל-500 אלף בתי אב עם הכנסה נמוכה. הוא גם הקצה 200 מיליון דולר למוסדות דת, כולל למשטרת הדת. כך, פקידי הממשל המתנגדים לדמוקרטיה, מכריזים על ניצחון.

"לא אכפת למפגינים מביטחון המדינה; כל מה שהם רוצים זה ערבוב מינים - הם רוצים שנשים ינהגו במכוניות, ללכת לחוף הים ולראות בחורות בבגד ים!", צעק מוחמד אל-עריף, פקיד ממשל צעיר ופופולרי בסעודיה, בדרשה שנשא במסגד ביום שישי האחרון. הוא ציין כי התמיכה הפיננסית של המשטר במוסדות הדת הייתה דרך "לחתוך את לשונות" המתנגדים למשטר.

אך מלבד הרווחה הכלכלית, סעודיה נהנתה גם מתמיכה שקטה של בעלת בריתה ארה"ב, ושל המערב באופן כללי. בעוד שהמערב מיהר להתייצב לצד המפגינים בתוניסיה, מצרים, לוב ועכשיו גם בסוריה, הוא שמר על שתיקה כשפרצו ההפגנות בסעודיה. האינטרס ברור למדי: המערב מעוניין בהמשך הזרימה התקינה של הנפט מסעודיה, ספקית הנפט הגדולה בעולם. בימים שבהם הנפט נסחר סביב 100 דולר לחבית והכלכלה העולמית רעועה, הדבר האחרון שהמערב היה צריך הוא חוסר יציבות בסעודיה, שעלול היה להקפיץ את מחיר הנפט ולפגוע בכלכלה העולמית.