דיווח: סעודיה יוצאת נגד אופ"ק ותגדיל תפוקת הנפט

קרטל אופ"ק החליט השבוע שלא להעלות את תפוקת הנפט, ההחלטה לא התקבלה פה אחד ■ תגדיל התפוקה מ-9.3 מיליון חביות ליום ל-10 מיליון חביות בחודש יולי

על רקע המחלוקת שנתגלעה השבוע בין המדינות החברות בקרטל שרוצות להגביר את התפוקה (כמו סעודיה) לבין אלו המתנגדות, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, סעודיה , החליטה כי היא הולכת נגד החלטת אופ"ק ומגדילה את התפוקה, כך מדווח היום (ו') ה"ניו ניורק טיימס".

העיתון הסעודי "אל-חיאת" דיווח היום כי גורמים בכירים בסעודיה החליטו להגדיל את התפוקה מ-9.3 מיליון חביות ליום ל-10 מיליון חביות בחודש יולי. רוב תפוקת הנפט תופנה לסין ועוד שווקים מתעוררים באסיה. טרם התקבלה תגובה מאותם גורמים אך גם לא הכחישו את הידיעה.

נזכיר כי קרטל אופ"ק מורכב בעיקר ממדינות ערב והחברות בו מספקות כ-40% מתפוקת הנפט העולמית. הקרטל החליט השבוע שלא להעלות את תפוקת הנפט - בניגוד לציפיות - אם כי ההחלטה לא התקבלה פה אחד והחברות בקרטל היו חלוקות בדעתן. מוקדם יותר השבוע דיווחה CNBC כי סעודיה העלתה בחשאי את תפוקת הנפט שלה ב-200 אלף חביות ביום, וכי היא מתכוונת להעלות באותה כמות את תפוקת הנפט גם החודש.

המהלך הסעודי לא היה בלתי צפוי ומראה כי סעודיה לא תהיה אדישה מול מחסור המתעורר בשוק. נזכיר כי הלחימה בלוב פגעה באספקה של 1.3 מיליון חביות בשוק הנפט העולמי. "סעודינה מוכיחה שהיא יכולה לנקוט בפעולה והיא מוכיחה לשוק כי רצינית בהורדת מחירי הנפט המאמירים", אמר מנהל חברת יעוץ, אנדרו ליפו.

המדינות החברות באופ"ק מפיקות 28.8 מיליון חביות נפט ביום, כמיליון חביות ביום מתחת לביקוש השוק העולמי במחצית השנייה של השנה, כך לפי אנליסט אנרגיה בבנק ההשקעות סימונס.