מרקסטון מוכרת החזקותיה בנטפים לפי שווי של 870 מ' ד'

קרן ההשקעות פרמירה תרכוש את רוב מניותיהם של ארבעה מחמשת השותפים ביצרנית ציוד ההשקיה ■ תשואה של יותר מ-200% לקרנות מרקסטון וטנא

כחצי שנה לאחר שהעמידה על המדף את החזקותיה בנטפים, הצליחה קרן מרקסטון למצוא קונה ליצרנית מוצרי ההשקיה הקיבוצית. על-פי מסמך עקרונות שנחתם ביום שישי האחרון, צפויה קרן פרמירה לרכוש עד 61% ממניות נטפים לפי שווי חברה של 870 מיליון דולר - מרבית התשלום במזומן והיתרה בנטילת התחייבויות (לנטפים התחייבויות של 160 מיליון דולר). גורמים בשוק ציינו, כי אם תבשיל העסקה, שתהפוך את פרמירה לבעלת המניות הגדולה בנטפים, הרי היא "בוצעה לפי שווי גבוה, המשקף תקווה ולא תזרים".

קבוצת בעלי המניות המוכרים בעסקה כוללת את קיבוץ מגל (מחזיק 23% ממניות נטפים), קרן מרקסטון כאמור (20%), קיבוץ יפתח (8%) וקרן טנא להשקעות בתעשייה הקיבוצית (10%). מרקסטון מתכוונת למכור את מלוא החזקותיה לפרמירה, בעוד קרן טנא והקיבוצים מגל ויפתח שוקלים להשאיר מקצת המניות בידיהם.

לקיבוץ חצרים זכות סירוב

בעל המניות הגדול בנטפים, קיבוץ חצרים, המחזיק ב-39% מהמניות, לא הצטרף למכירה. על-פי הסכם בעלי המניות, נתונה לחצרים זכות סירוב ראשונה, וביכולתו להיכנס לנעלי פרמירה לפי אותו מחיר במשך 20 יום מיום חתימת החוזה. חצרים בוחן את צעדיו, וישנה אפשרות שישתף פעולה עם קרן ההון הפרטית (פרייבט אקוויטי) האמריקנית Silver Lake, כדי לממש את זכותו.

על רכישת מניות נטפים התמודדו מספר קרנות השקעה זרות. קרן אייפקס הייתה קרובה לסיכום על רכישת מניות השליטה, אך פרמירה הסכימה לשלם יותר. נציין כי עד אשר ייחתם הסכם מכירה סופי, אייפקס עשויה לחזור למשחק.

נטפים, מפאר התעשייה הקיבוצית, פועלת בתחום ההשקיה בטפטוף. החברה חוותה משבר קשה בשנים 2007-2008, אך הצליחה להתאושש מאז. על-פי ההערכות, מכירותיה הסתכמו אשתקד ביותר מחצי מיליארד דולר. התחזית ל-2011 צופה הכנסות של 770 מיליון דולר ו- EBITDA(רווח תזרימי תפעולי) של 115 מיליון דולר, כך שהעסקה בוצעה לפי מכפיל EBITDA עתידי מרשים של 8.5.

נטפים מעסיקה מעל 2,000 עובדים, ובבעלותה 13 מפעלי ייצור ב-11 מדינות (4 מהם בישראל - בקיבוצים חצרים, מגל ויפתח). לחברה מעל 30 חברות-בת, ונציגויות ביותר מ-110 מדינות ברחבי העולם. כמנכ"ל החברה משמש יגאל אייזנברג, והיו"ר הוא ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע. על פי הערכות, מקוב צפוי לקבל עם השלמת העסקה בונוס שמן, בגובה מיליוני דולרים.

מכירת מניותיה בנטפים תהווה הצלחה מרשימה עבור מרקסטון, שנכנסה להשקעה בחברה ב-2006. הקרן השקיעה 55 מיליון דולר במניות נטפים (מהם כ-10 מיליון דולר הלוואה בנקאית). במכירה הנוכחית תקבל הקרן 180 מיליון דולר - תשואה של 230% על ההשקעה. קרן טנא צפויה לרשום תשואה דומה על השקעתה בנטפים.

הרוכשת, קרן פרמירה, היא קרן פרייבט אקוויטי, הפועלת ביותר מ-26 מדינות. מאז הקמתה ביצעה הקרן למעלה מ-190 השקעות, והיא מנהלת כ-20 מיליארד אירו בתחומים שונים. בשנת 2004 השקיעה הקרן בחברת NDS הישראלית, וככול הידוע כיום היא מנהלת מגעים להשקעה בחברת הביטוח כלל (ראו מסגרת).

קרן מרקסטון, שבניהולם של אמיר קס ורון לובש, סיימה באוגוסט 2010 את הפרק הראשון של חייה כקרן פרייבט אקוויטי, ומאז היא פועלת למימוש נכסיה עד פירוקה בשנת 2014 (קיימת אפשרות להארכה עד 2016). הקרן השלימה השקעות בהיקף של 573 מיליון דולר מאז הוקמה בשנת 2004.

עד כה מימשה מרקסטון שתי השקעות בהצלחה יתרה: דפי זהב וזרעים גדרה. בפורטפוליו שלה גם מספר השקעות מוצלחות הרבה פחות כמו רשת סטימצקי, אלרן נדל"ן, תומקאר, PRS, וכמובן בית ההשקעות פריזמה, שקרס והפך להחזקת מיעוט של 23.2% בפסגות.

את קבוצת המוכרים בעסקת נטפים ייצגו עוה"ד גיורא ארדינסט, רועי קנר ויהודית ליבין-הירש ממשרד ארדינס-בן נתן, יחד עם עו"ד אילן זוהר, עוה"ד רלי לשם ואסף הראל ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע, ועו"ד רמי חביב.

הרוכשת: מנהלת קרנות בהיקף של 20 מיליארד אירו

קרן פרמירה, שהוקמה בשנת 1985, היא קרן הון פרטית (פרייבט אקוויטי) הפועלת בלמעלה מ-25 מדינות. הקרן מגייסת את כספה מקרנות פנסיה ומוסדות פיננסיים אחרים, ומשקיעה לטווח ארוך, מתוך שאיפה לשדרג את ביצועיהן של החברות בהן היא משקיעה, ולהוביל לצמיחה בת קיימא.

מאז הקמתה ביצעה הקרן למעלה מ-190 השקעות והיא מנהלת קרנות בהיקף של 20 מיליארד אירו בתחומים שונים כמו: ביטוח, מדיה, טכנולוגיה, אופנה ועוד. בשנת 2004 השקיעה הקרן בחברת ההי טק NDS הישראלית. כיום מנהלת פרמירה מו"מ לרכישת השליטה בכלל ביטוח, הנסחרת לפי שווי של 4 מיליארד שקל, כשהעסקה עם נטפים אינה באה על חשבון העסקה עם קבוצת אי.די.בי. המנהלים והשותפים הדומיננטיים בקרן הם קורט ביוקלוד (Kurt Bjoklund) וטום ליסטר (Tom Lister).

נטפים

■ תחום פעילות: טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף

■ מספר עובדים: למעלה מ-2,000

■ מנכ"ל: יגאל אייזנברג

■ הכנסות ב-2010: 550 מיליון דולר

■ רווח EBITDA ב-2010: 90 מיליון ד'

■ מקום פעי2לות: 13 מפעלי ייצור ב-11 מדינות, 4 מהם בישראל