אגודת העיתונאים: לנמק את פיטורי שקד ומצליח תוך יומיים

האגודה דורשת מיו"ר רשות השידור להעביר לידיה תוך יומיים את הסיבות להחלטה להפסיק את מינויים של מנהל קול ישראל ומנהל הטלוויזיה, ולא - תנקוט באמצעים משפטיים וארגוניים

אגודת העיתונאים בירושלים שלחה הבוקר (א') מכתב ליו"ר רשות השידור, אמיר גילת, ובו היא דורשת כי יעביר לידיה בתוך יומיים את הסיבות להחלטה להפסיק את מינויים של מנהל קול ישראל, אריה שקד, ומנהל הטלוויזיה, מושון מצליח.

בנוסף, האגודה דורשת כי ההחלטה תבוטל באופן מיידי וכי הרשות תיכנס להליך של הידברות עמה שתאפשר את קידום המכרזים ברשות השידור.

באם הדבר לא ייעשה עד ל-14.6, מודיעה האגודה, היא תנקוט באמצעים משפטיים וכן תממש בצעדים ארגוניים.

סאגת הפיטורים של מנהלי הטלוויזיה הרדיו ברשות השידור מסרבת לשכוך. אגודת העיתונאים בירושלים, המייצגת את השניים, ממשיכה לדרוש את ביטול החלטת הוועד המנהל מלפני כשבוע. במכתבה היום ליו"ר הרשות גילת, כותבת האגודה כי ההחלטה על סיום תפקידם של מצליח ושקד מעלה חשש כבד לכך ששיקולים זרים היו מעורבים בהחלטה.
"החלטה מעין זאת עלולה לסכל את הסכם הרפורמה ותהיה נגועה בחוסר תום-לב", טוענת האגודה. עקב דברים אלה דורשת האגודה את הפסקתם לאלתר של "הליכי המכרז החד-צדדיים לתפקידים ניהוליים ברשות".

"מעבר לכל הבעיות המשפטיות, הניהוליות והאתיות האחרות שמעוררת החלטה זאת", כותבת האגודה, "הרי שהדרך הכוחנית והחד-צדדית בה היא התקבלה, תוך התעלמות מוחלטת מעמדת מרשתנו, פוסלת אותה, לכשעצמה, מכל וכל".

האגודה מזהירה את הרשות כי ללא שיתוף-פעולה ביניהן "לא תהיה רפורמה", וכי "אם סבורה רשות השידור כי ניתן יהיה לקדם את הרפורמה ברשות בדרך זאת - הרי שטעות קשה בידה, שכן רק שיתוף-פעולה של הרשות עם עובדיה יוכל להעלות את רשות השידור על דרך המלך".

אופן קבלת ההחלטה על סיום המינויים בפועל של שקד ומצליח נעשתה, כך טוענת האגודה, ב"חוסר תום-לב קיצוני" ומסכלת באופן ברור את אחד מסעיפיו של הסכם הרפורמה המוצע ברשות הנוגע לדרגות של המנהלים בפועל. בהסכם נקבע כי מנהלים שיבקשו לפרוש ישמרו על הדרגה בה הם שוהים בתפקידם. לטענת האגודה, "העברת מנהל בפועל מתפקידו, בטרם נכנסה הרפורמה לתוקף, יביא לסיכול הוראה זאת".

האגודה גם קובלת נגד הטיעונים של רשות השידור, לפיהם ההחלטה על סיום המינויים בפועל והוצאת 57 מכרזים לתפקידים הניהול הבכירים ברשות השידור התקבלה בעקבות דוח מבקר המדינה, שמתח ביקורת על המינויים בפועל ברשות.

"התירוץ ששימש לקבלת ההחלטה היה דוח מבקר המדינה, שביקר את המינויים בפועל ברשות. אין חולק כי מדובר ברעה חולה, ששורשיה נעוצים בין היתר בהיעדר גופים מוסמכים ברשות השידור. אלא שדוח מבקר המדינה לא ביקש לתקן עוול בעוול, והחלפת מינוי זמני אחד במינוי זמני אחר, כפי שמבקשת רשות השידור לעשות, הוא שעומד בסתירה לדוח המבקר".

לבסוף, אגודת העיתונאים טוענת כי הימים האחרונים ואופן קבלת ההחלטות ברשות מעלה חשש כבד כי "אין מנוס מהמסקנה כי מניעים זרים עומדים מאחורי ההחלטה", וכי אם יידרשו הליכים משפטיים כדי למנוע את מהלך הפיטורים - "לא יהיה מנוס מעיסוק נרחב בסוגיית השיקולים הזרים העומדים בבסיס ההחלטה".

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "עד לרגע זה יו"ר הרשות לא קיבל מכתב שכזה, ומכל מקום אין בכוונתנו להגיב לדברים באמצעות התקשורת".

התנועה לאיכות השלטון: נמקו את הפיטורים

גם התנועה לאיכות השלטון פנתה הבוקר ליו"ר רשות השידור,אמיר גילת,בבקשה לבירור נסיבות הפסקת כהונת מנהלי המדיה ברשות השידור ופרסום מכרזים למנהלים הקבועים.

במכתבה מבקשת התנועה הבהרות לגבי המידע שפורסם בשבועיים האחרונים, ממנו עולה כי "הוועד המנהל החדש של רשות השידור החליט להפסיק לאלתר את כהונתם של מנהלים בפועל, טרם מינוי מנהלים כדין בהליך מכרז".

התנועה מבקשת מגילת כי יבהיר אילו מינויים בפועל הופסקו ואילו לא, "ומה הנימוקים להבחנה ביניהם". בנוסף מבקשת התנועה כי הוועד המנהל יבהיר "מהם השינויים המתוכננים והבוקשים ומה הסיבה לשינויים אלה. כן מבקשת התנועה את תנאי הסף לתפקידי מנהלי המדיה כפי שהוגדרו ופורסמו בשנת 2008 וכן תנאי הסף למנהלי המדיה, ככל שכבר גובשו או פורסמו".

מרשות השידור נמסר לגבי מכתבה של התנועה לאיכות השלטון: "תגובתנו תימסר לפונה ולא בתקשורת".