מדינה שיושבת על הררי זהב וצפויה לצמיחה החזקה בעולם

מנהל מחלקת המחקר של קמליה: "מאגר המינרלים הלא מפותח הקיים במונגוליה כיום הוא לא פחות מאדיר" ■ דוגמא לפוטנציאל: תפוקה מלאה של מכרה אחד תכפיל את התל"ג של המדינה

"המדינה שיושבת על הררים של זהב - פשוטו כמשמעו, היא מונגוליה, אשר מאגר המינרלים הלא מפותח הקיים בה כיום הוא לא פחות מאדיר", כך עולה מסקירה שפירסם מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות קמליה, משה קלמפנר, אשר מעריך כי מבחינה אסטרטגית מונגוליה נמצאת על שביל הזהב ועשויה להיות עד שנת 2015 המדינה עם הצמיחה הגבוהה בעולם.

למונגוליה אחד ממאגרי הזהב, נחושת פחם ואורניום הלא מפותחים הגדולים בעולם והאתגר העיקרי שלה בשנים הקרובות היא מציאת הדרכים להפיק את אוצרות הטבע ולייצר מהם ערך. המדינה נוקטת במספר צעדים על מנת להכין את הקרקע לחברות זרות להשקיע בפיתוח המשאבים ולספק את המימון והידע הנדרשים.

אבן הדרך הראשונה היתה ביטול המס הגבוה על חברות זרות שהוביל להסכם בשנת 2009 עם חברות הענק ריו טינטו ואיבנהו לפיתוח של מכרות זהב ונחושת. אבן הדרך הבאה היא הנפקת הענק של החברה הממשלתית Erdenes Tavan Tolgoi, המוערכת ביותר מ-10 מיליארד דולר הצפויה להתבצע עד סוף השנה.

על מנת להמחיש את אפשרויות הצמיחה הבלתי נגמרות, תפוקה מלאה של מכרה אחד תכפיל את התל"ג של המדינה. בסיכום, התחזית לצמיחה עד 2015 מוערכת בכ-10% לשנה, אולי הצמיחה הגבוהה ביותר בין מדינות העולם. מונגוליה צפויה להיות אחת הכלכלות הגלובאליות הבודדות בעלות קצב צמיחה דו ספרתי בעשר השנים הבאות כאשר קרן המטבע הבינלאומית צופה כי התוצר במדינה כמעט ויוכפל עד 2015.

יחד עם זאת, הדרך להביא את מכרות המדינה לתפוקה מלאה רצופה בקשיים. המדינה עדיין בשלבי התפתחות מוקדמים מבחינת רמת התשתיות, החל מכבישים ודרכים וכלה בחשמל ומים, אשר אינן קיימות או באיכות ירודה. אבל המשקיעים עד כה תוגמלו עבור הסיכונים כאשר שוק המניות נתן תשואה פנומנלית של 833% דולרית משנת 2007. "לאור הצמיחה העתידית הצפויה בשנים הבאות, ניתן לצפות לתגמול נאה למשקיעים בעתיד" אומר קלמפנר המכנה את שוק המניות של מונגוליה כ"שוק החזק בעולם עם המחזור הנמוך בעולם", זאת לאחר ששוק המניות המונגולי ( MSE ) חווה שנה מרשימה במיוחד ב 2010- וסיים כשוק המניות בעל הביצועים השנתיים הטובים ביותר בעולם עם עלייה של 173.6% במונחים דולריים.

השוק המונגולי שומר על התואר גם השנה, ומונע בעיקר על ידי סנטימנט משקיעים חזק, כאשר הוא עלה מתחילת השנה ב-38.7% במונחים דולריים. בשיאו השנה, עלה השוק ב-123% אך מאז הספיק לתקן. "התנודתיות הגבוהה היא תוצאה ישירה של נזילות נמוכה של מניות מונפקות בחברות הציבוריות. כלומר יש בעיה מהותית של נזילות המונעת ממשקיעים מוסדיים להיחשף לאזור" מציין קלמפנר.

שווי השוק של השוק המנוגולי עומד על כ-2.5 מיליארד דולר בלבד. חשוב לציין, מחוץ למונגוליה יש מספר חברות מונגוליות הרשומות בטורונטו והונג קונג עם סחירות גבוהה יותר.

"אנחנו מצפים שהבורסה המונגולית תיהנה מעלייה בהתעניינות המשקיעים תודות לצמיחה כלכלית חזקה והפרטות אחרות כגון ההנפקה הענקית של Erdenes-Tavan Tolgoi, וכן כתוצאה מעלייה בהכנסות החברות המונגוליות ממכירת סחורות לסין ורוסיה" אומר קלמפנר ומסכם את דבריו כך: "הדרך לא צפויה להיות חלקה אבל הרכבת צפויה לעבור במהירות, אנחנו מאמינים שזו רכבת שאסור לפספס".