רוביני: "אנו מידרדרים במידרון עמוק; צפו להאטה ב-2013"

על פי "נביא הזעם", "יש סיכוי של אחד לשלוש שתהיה בסופו של דבר האטה בצמיחה העולמית בשנתיים הקרובות" ■ רוביני: "כבר עכשיו הכלכלה שברירית"

"סערה מושלמת של יגון פיננסי בארה"ב, האטה בסין, משבר החוב באירופה והסטגנציה ביפן - כולם צפויים להשפיע על הכלכלה העולמית", אמר פרופסור נוריאל רוביני, הכלכלן המכונה גם "נביא הזעם".

"יש סיכוי של אחד לשלוש שכלל הנתונים יובילו בסופו של דבר להאטה בצמיחה העולמית מ-2013", אמר רוביני, שחזה את המשבר הכלכלי העולמי ב-2008. לדברי רוביני, "אפשרות אחרת היא צמיחה 'אנמית אבל סבירה'", או לחלופין - בתסריט ה"אופטימי" - הצמיחה תגדל.

"כבר עכשיו רואים אלמנטים של שבריריות בכלכלה", אמר רוביני. "החובות הציבוריים והפרטיים מדרדרים את הפחית במורד המדרון, יותר ויותר עמוק. הפחית נעשית כבדה יותר ויותר, וכולם הבעיות הללו עשויות לבוא לידי ביטוי לכל המאוחר ב-2013".

מדד ה-MSCI העולמי נפל בכ-4.7% בחודש מאי, ברקע התגברות חששות האנליסטים והמשקיעים מנתונים פיננסיים עדכניים, דוגמת עלייה האבטלה בארה"ב לכ-9.1%. "הצמיחה העולמית עשויה לחוות האטה בחצי השני של שנת 2011, בעוד תוכניות הזרמת ההון לשווקים נפסקות ואמון המשקיעים בשווקים נפגע", דברי רוביני.

"שוק האג"ח בארה"ב סובל מזעזוע", אומר רוביני בהתייחס להגעת הממשל האמריקני לתקרת החוב שלו בהיקף 14.3 טריליון דולר. "הגירעון התקציבי הממשלתי הוא מעל לטריליון דולר השנה, וכנראה כך גם יהיה בשנה הבאה וב-2013", דברי רוביני. "הסכנה היא שבשלב מסוים, משקיעי האג"ח יגלו דריכות מירבית וינסו למכור את נכסיהם - מה שיובל לעליית הריבית ויפגע בהתאוששות הכלכלה".