פישר על קרן המטבע: "הבחירה צריכה להיעשות לגופו של עניין"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, משיק את קמפיין הבחירה שלו למנהל קרן המטבע בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל": "הכשרתי ככלכלן חיונית לניהול הקרן"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אומר ביריית הפתיחה לקמפיין שלו לראשות קרן המטבע הבינלאומית שהכשרתו הפורמלית ככלכלן היא "חיונית" לניהול הקרן, ובכך הוא תוקף בעקיפין את מועמדותה של שרת האוצר הצרפתייה כריסטין לגארד שהיא עורכת דין בהכשרתה.

פישר בחר היטב את הזירה שבה הוא שיגר את מטח הפתיחה שלו - ראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני הידידותי. "בכל רגע נתון, במדינות שונות, יש בעיות כלכליות רציניות שיש צורך לטפל בהן, "וללא ההכשרה הכלכלית, לא תהיה לך המסגרת שבה אתה יכול לבחור בעצה הטובה ביותר ולחשוב לעומק על הבעיות".

מוניטין של טכנוקרט

בהדגישו את ניסיונו הרחב כפרופסור לכלכלה במכון הטכנולוגי היוקרתי של מסצ'וסטס, MIT, וככלכלן שמקבל החלטות על מדיניות, פישר מנסה ליהנות מהיתרון של המוניטין הטובים שלו כטכנוקרט מהשורה הראשונה. יריבתו לגארד נחשבת אמנם לשרת אוצר החלטית ובעלת ניסיון בטיפול במשבר החוב האירופי, אך אין לה הכשרה פורמלית ככלכלנית, ולחובתה ניתן לזקוף במידת מה את הזיג-זג האירופי המסוים בטיפול במשבר החוב היווני, לדוגמה.

"היו בעבר מנהלים גדולים של הקרן שלא היו פוליטיקאים", אמר פישר ל"ג'ורנל". לדבריו, התפקיד מחייב "מישהו שנהנה מריספקט בכל היבט שהוא, אישי ומקצועי, ושיש לו היכולת לעבוד עם אנשים ויחד עם זאת לנקוט עמדה".

המועמד השלישי בהתמודדות על הכהונה, הבנקאי המרכזי המקסיקני אגוסטן קרסטנס, נחשב גם הוא לכלכלן מכובד, שכיהן שלוש שנים כסגן מנהל קרן המטבע בשנות השגשוג של הכלכלה העולמית. עם זאת, אין לו הניסיון הרחב של פרופ' פישר שכיהן ככלכלן הראשי של הבנק העולמי בשנים 1988-1990 וכסגן מנהל הקרן במשך שבע שנים, כולל בתקופת המשבר האסיאני של 1997-1998.

אתמול זכתה לגארד בתמיכה חשובה במועמדותה מהעולם השלישי כאשר שר האוצר האינדונזי אגוס מרטוברדויו הודיע שהוא "תומך אישית" במועמדות לגארד והגדיר אותה "הדמות הנכונה לעמידה בראשות הקרן".

קרסטנס מנסה לגייס את תמיכת המדינות המתעוררות ובייחוד מדינות אמריקה הלטינית. הוא ולגארד כבר מסיירים ברחבי העולם במאמץ לגייס תמיכה במועמדותם. פישר לא מתרשם מכך בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", אם כי הוא אומר שבמקרה הצורך הוא ייצא לסיורים דומים.

"אני מאמין שהעניין הזה צריך להיבחן לגופו של עניין ולא על סמך שיקולים פוליטיים", אמר פישר בראיון. "תהיה לנו התמודדות הגיונית בהרבה בצורה כזו מאשר אם נשווה מי יכול לנסוע ברחבי העולם לעיתים תכופות יותר".

פישר אמר ל"ג'ורנל" שכמה ממשלות "עודדו" את מועמדותו, אך הוא לא ציין שמות. הממשל האמריקני, שמחזיק בכמעט 17% מזכויות ההצבעה במועצת המנהלים של קרן המטבע, לא הגיב לדברים. פישר ושר האוצר האמריקני טימותי גייתנר עבדו ביחד על פתרון המשבר האסיאני כאשר פישר כיהן בקרן המטבע וגייתנר היה בכיר באוצר האמריקני בממשלו של הנשיא קלינטון. פישר היה מועמד גם להחלפת גייתנר כנשיא הפד בניו יורק כאשר הוא התמנה לשר האוצר בממשל אובמה ב-2009.