עלייה של כ-20% בשנה בשכירות להיי-טק בפריפריה

חברות ההיי-טק עוברות לערים כמו חולון, פתח-תקווה, ראשון-לציון ואור-יהודה, בשל עליית המחירים במתחמים הייעודיים בת"א

עליית מחירים בשיעור של כ-20% בדמי השכירות להיי-טק נרשמה בשנה האחרונה בעיקר באזורי הפריפריה של תל אביב - כמו חולון, פתח תקווה, ראשון לציון ואור יהודה. לטענת עליזה כהן, מנכ"לית ובעלים של רשת התיווך ושיווק הנדל"ן רשף נכסים, לאזורים אלה עוברות חברות ההיי-טק, בשל עליית המחירים במתחמים הייעודיים בת"א.

התופעה המתרחשת בעמק הסיליקון לא פוסחת על ישראל. לדברי כהן, חברות הסטארט-אפ הבינוניות, שהכנסותיהן הופכות לקבועות, גדלות בממוצע ב-30% בשטחי השכירות שלהן. "אנחנו, למשל, מחפשים עכשיו שטח משרדים לחברת סטארט-אפ שהפכה לגדולה. השטח שעליו ישבה עד לאחרונה היה 1,000 מ"ר באור יהודה וכעת נדרשים לה 3,600 מ"ר. הצורך שלה בשטח משרדים גדול יותר נובע מהעובדה שחברה אמריקנית רכשה אותה".

חברות ההיי-טק מביטות היום לעבר ערים כמו חולון, פתח תקווה וראשון לציון, כשלדברי כהן, המעבר לאזורים אלה מתבטא גם בחברות שצורכות 5,000 עד 20 אלף מ"ר. היתרון באזורים אלה הוא שהם על צירי תחבורה ראשיים, וגם אליהם אמורה להגיע בעתיד הרכבת הקלה.

אזור רמת החי"ל בתל אביב, מהבולטים במתחמי ההיי-טק, חש היטב לאחרונה את הנדידה של חברות ההיי-טק לאזורי הפריפריה הקרובה של ת"א. לדברי כהן, אופיו של המתחם משתנה ויש בו יותר חברות תומכות-רפואה לאחר שנפתח שם בית החולים אסותא.

סיבה נוספת היא עליית דמי השכירות שבאה לידי ביטוי בחידוש החוזים. כהן מציינת, שחברות שהחוזה המקורי שלהן ברמת החי"ל שנחתם לפני חמש שנים, כלל דמי שכירות בסך של 50-60 שקל למ"ר לחודש, וכי כעת הן מתבקשות לשלם דמי שכירות בסך 70-80 שקל למ"ר לחודש. בערים שמסביב לתל אביב הן עדיין יכולות להמשיך לשלם 50 שקל למ"ר.