טרישה: "משבר החוב באירופה דורש גישה קשוחה יותר"

נגיד הבנק המרכזי האירופי: "המדיניות הפיננסית של ממשלות אירופה הוכחה כמוגבלת בעיתות משבר" ■ לדברי טרישה, "החודשים האחרונים המחישו את חשיבות התיקונים בחקיקה"

נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, אומר כי משבר החוב באירופה דורש מדיניות פיננסית קשוחה יותר ורגולציה תקציבית.

"תוכניות העבודה הפיננסיות לממשלות בשנות ה-90 לא יושמו, ובכל מקרה, הוכיחו כי הן חלשות מדי בעיתות משבר", אמר דרישה בנאום שנשא אתמול (ב') בפני תלמידים של בית הספר לכלכלה בלונדון. "המשבר חשף את הצורך ברפורמות חריפות".

ברקע, ממשיכים לדון קובעי המדיניות הפיננסית באירופה כיצד ליישם חקיקה שתוביל לרפורמות, לאחר ששלוש מדינות - יוון, אירלנד ופורטוגל - סבלו דרשו תוכניות חילוץ בשנתיים האחרונות. טרישה כרגע נמצא בעימות מול שר האוצר הגרמני, וולפגנג שובל, הנוגע לאופן בו תיבנה תוכנית החילוץ ליוון, השנייה שתקבל ממשלתה בתוך שנה.

"המדיניות הפיננסית של הממשלת באיחוד האירופי לא יושמו כמו שצריך, וחשוב מכך - הוכיחו יכולת אכיפה מוגבלת בזמני משבר", דברי טרישה, אשר מעוניין להחיל חוקים תקציביים קשיחים ו"סנקציות מהירות ואוטומטיות" במקרה של חשש לגירעון תקציבי.

לעומת זאת, פוליטיקאים מגרמניה וצרפת טוענים כי ה"עונשים" שיינתנו לממשלות המבצעות חריגות תקציביות, צריכים להיות באחריות גורמים פנימיים, ולא ברשות האיחוד האירופי.

"הניסיון של החודשים האחרונים המחיש את חשיבות התזמון של תיקונים בחקיקה, כדי למצוא חוסר איזון פנימי וחיצוני בשווקים", אמר טרישה, שהנמיך בשבוע שעבר את תחזית הצמיחה לאיחוד האירופי. טרישה חתך את תחזיות הצמיחה לשנים 2011-2012 והעלה את תחזית האינפלציה השנה לרמה של 2.5%-2.7%, לעומת 2%-2.6% בתחזית הקודמת.