היום: ענן אפר וולקני מגיע לישראל - כל השאלות והתשובות

מה קרה? מאיפה מגיע ענן האפר? על מה ישפיע פה? כיצד נערכים לקראת הגעתו? השאלות והתשובות על ענן האפר הוולקני שצפוי להגיע היום לחלקה הדרומי של ישראל

ענן אפר וולקני הולך ומתקרב למרחב האווירי של ישראל: חלקיקי האפר שנפלטו בהתפרצות הר הגעש "נאברו" אמש באריתריאה, כבר הגיעו על פי ההערכות כבר לשמי מצרים ונמצאים כ-900 קילומטר בלבד משטח ישראל. הענן עושה את דרכו מאפריקה למזרח התיכון וקיים חשש שישבש את הטיסות בנמל התעופה בן גוריון.

מה בדיוק קרה?

לאחר סדרה של 13 רעידות אדמה בגבול שבין אתיופיה לאריתריאה שהחלה שלשום, התפרץ אמש סמוך לשעה 2:00 הר הגעש נבארו שבאריתריאה. ההר נאברו מתנשא לגובה של 2,100 מטרים וקוטר מכתשו הוא כשבעה קילומטרים. לא זכורות התפרצויות שלו בעבר הקרוב וקיים חשש כי פעילותו ורעידות האדמה הממושכות עוד יעוררו הר געש סמוך לו שהתפרץ עוד במאה ה-19.

מה המסלול של ענן האפר?

המכון הצרפתי המתמחה בחקר פעילות וולקנית מעריך כי ענן האפר עושה את דרכו לכיוון צפון מערב בדרכו למזרח התיכון למדינות ישראל, ערב הסעודית, ירדן ומדינות נוספות.

על מה ישפיע בישראל?

גורמים בישראל מעריכים כי ריכוזים מסוימים של החלקיקים הנישאים באוויר, עלולים ליצור שיבושים בנתיבי הטיסה מישראל דרומה העוברים בים סוף, בניהם הטיסות לדרום אפריקה ולמזרח הרחוק.

האם מסוכן לבריאות?

האפר הוולקני נישא בריכוזים משתנים ונמצא בגובה של בין 11 ל-13 קילומטרים באטמוספרה. הרכבו ומידת מסוכנתו של ענן האפר טרם התבררו.

כיצד נערכים לענן האפר בישראל?

רשות התעופה האזרחית הזמינה בדיקה מהשירות המטאורולוגי לגבי הסיכוי שחלקיקי אפר וולקני יחדרו לתחום התעופה של ישראל והיום בבוקר צפויה ועדה של רשות התעופה לדון בהתפתחויות בנושא.