מעיפים שבבים

החשש של הלקוחות מפגיעה בפרטיותם עדיין מהווה חסם בפני משווקי שבב הזיהוי RFID

שבב ה-RFID (Radio Frequency Identification) במהדורות העדכניות שלו הוא בגודל של מדבקה זעירה והוא חודר באחרונה למספר רב של תחומים, ומשמש אמצעי לשיפור תהליכים שיווקיים, לאבטחת מידע, ואף לשמירה על ילדים באזורי משחק.

מחקר שנערך באחרונה במעבדת ה-RFID באוניברסיטת Parma שבאיטליה, הראה כי המכירות של יצרני אופנה מובילים שהשתתפו במחקר עלו בממוצע ב-10% כתוצאה מהשימוש בשבב הייחודי. המחקר נערך כפיילוט שבו לקחו חלק רשתות אופנה ויצרנים כמו דולצ'ה וגבאנה, IMAX ואחרים, ובמהלכו נבדקה מידת תרומת השבב על תהליכי הייצור, ההפצה והמכירה.

אחת המטרות של הפיילוט הייתה מיועדת לוודא אם אכן ניהול ובקרה בזמן אמת של שרשרת האספקה מעמידים לרשות היצרנים והקמעונאים מידע שהוא חיוני לשיפור עסקיהם. מעבדת ה-RFID של האוניברסיטה השיקה את הפיילוט בסוף חודש אוגוסט 2010, עקבה ופיקחה אחר 12,690 פריטים ותייגה 827 סוגים של בגדים שהיו תלויים על קולבים בחנויות ו-336 סוגים שהיו מקופלים ומונחים על מדפי החנויות. התבצע מעקב צמוד אחר פריטים מרגע שעזבו את המרכזים הלוגיסטיים ועד שהגיעו למדפים והקולבים של החנויות. התברר, כי יעילות המשלוח של הפריטים הנושאים את שבב ה-RFID גדלה ב-80%, כאשר רמת הדיוק במשלוח גדלה ב-8.6%.

רשת וולמארט החלה להצמיד תוויות RFID לפרטי הלבוש של גברים בחנויותיה. אנשי המכירות יכולים לאתר בקלות בגד המבוקש על-ידי לקוח שאינו מצליח לאתר אותו. הרשת מתכוונת להרחיב את השימוש בתוויות גם למוצרים שאינם מתחום המזון.

ה-RFID במהדורה הטכנולוגית העכשווית חודר למספר רב של תחומים כמו אלה המטופלים על-ידי חברת AeroScout שהיא אחת המובילות בעולם בשירותי ניהול לבתי-חולים. החברה משתמשת בפתרונות מבוססים RFID לבקרה בזמן אמת כמו מעקב אחר העברת ציוד מתכלה בין המחלקות בבתי-החולים, וכמו עדכון אונליין של מצב מלאי הציוד והתרופות בכל זמן נתון.

המחיר עדיין יקר

ה- RFID מבוסס על טכנולוגיה ותיקה של תדרי רדיו אשר פותחה עוד בשנת 1940 על-ידי הבריטים ונועדה לשמש כמכשיר זע"ט (זיהוי עמית טורף) לזיהוי מטוסים ידידותיים ועוינים בתקופת הבליץ בלונדון. מפתחי המכשיר, שהיה אז בגודל של תיבה קטנה, לא העלו על דעתם שניתן יהיה בעתיד להשתמש בו למטרות כה מגוונות. אך ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום מזעור השבבים אפשרו להפוך את ה-RFID למדבקה זעירה וזולה המכילה שבב שניתן לאחסן בו נתונים שונים שניתן לקלוט אותם באמצעות מתקני קריאה ייעודיים.

רבים מאמינים כי בסופו של יום הוא יחליף את הברקוד ויהפוך את הקנייה בסופרמרקטים לחוויית לקוח חיובית יותר. זאת מאחר שמתקני הקריאה של RFID מסוגלים לקרוא את כל תכולת עגלת בבת אחת, ולהמציא ללקוח חשבון מפורט ומדויק. שוב לא יהיה צורך להוציא את מוצרי המזון מהעגלה, וכמובן גם ייפסק השימוש בעמדת הקופה הכוללת מסוע, משקל, ואזור המיועד לאריזת המוצרים. הצרכן יגיע לקופה, יקבל בתוך שניות את החשבון, ינפנף בכרטיס האשראי שלו שייקלט במערכת, כאשר שער אוטומטי ייפתח ויאפשר לו לעבור עם העגלה. בינתיים רק קומץ רשתות סופרמרקט משתמשות בשבב, בשל מחירו המגיע לכ-9 סנט. כאשר ירד המחיר ל-2-3 סנט יאמצו אותו רוב הרשתות.

אך בינתיים מצליח שבב ה-RFID לחדור לתחומים רבים נוספים. פרנסי העיר JEJU CITY שבדרום קוריאה חיפשו דרך לצמצם את כמות המזון המושלכת על-ידי בתי-אב לאשפה. הפתרון נמצא בדמות פיילוט המתבצע בשכונה שבה מצויים 300 בתי-אב, אשר כל אחד מהם קיבל חבילת תוויות RFID המכילות מידע בסיסי כמו שם המשפחה, כתובת, טלפון ומספרם של בני המשפחה המתגוררים בדירה. על בני הבית להצמיד את המדבקות על שקיות הזבל המושלכות לאשפה, כשהן ממוינות לפי משקלן ונפחן. כל בית-אב מחויב באגרת זבל על-פי המשקל והנפח של השקית - ככל שמשקלה ונפחה גדול יותר, כך יגדל התשלום. פרנסי העיר מקווים כי תושבי שכונת הפיילוט יקנו כמויות קטנות יותר של מזון, מה שיגרום לירידה משמעותית בנפח ומשקל האשפה המושלכת על-ידם.

מידע בזמן אמת

ה-Baroue שבמדינת בכוויית הוא מרכז ענק קמעונאי בשטח של 6,500 מ"ר, למוצרים המיועדים לילדים. כדי למשוך את ההורים וילדיהם למרכז הוקם שם אזור משחקים, בו נמצאים הילדים תחת השגחה של מדריכים מקצועיים, מה שמאפשר להורים לשוטט בין המדפים ללא הפרעה. לפני כשנתיים הושק במרכז שירות חדש המבוסס על תווית RFID הנענדת כצמיד על ידו של הילד, ומאפשר להורים לצפות בילדם באמצעות מוניטורים המצויים במקומות שונים במרכז. ההורים מקבלים כרטיס עם מספר סידורי של תווית ה-RFID שהילד קיבל, ויכולים לגשת לאחד המוניטורים, להקליד את מספר התווית, ולקבל בתוך שניות את המפה של אזור המשחקים ואת המיקום שבו נמצא ילדם באותו זמן. לחיצה נוספת על אחד הכפתורים תציג על גבי המסך את הילד בפעולה בזמן אמת.

הבורסה בניו-יורק (NYSE) עושה אף היא שימוש ב-RFID באמצעות חברת AeroScout, במטרה לעקוב אחר מיקומם של מחשבים ניידים כדי לוודא שהסוחרים אינם מפרים את תקנות הבורסה. כל אחד מ-350 הסוחרים מקבל מהנהלת הבורסה מחשב טבלה מסוג פוג'יטסו, כדי לבצע עסקאות ולתקשר עם אחרים מחוץ לרצפת המסחר. התקנות המחמירות אינן מתירות לסוחרים לעבור עם המחשבים מרצפת מסחר אחת לאחרת, כדי למנוע איסוף מידע שאינו זמין לכלל הציבור אודות חברה זו או אחרת.

חברת AeroScout פיתחה מערכת מעקב בזמן אמת של תוויות RFID מבוססות WI-FI, המודבקות בחלק התחתון של מחשבי הטבלה ומבטיחות תיעוד מדויק של תנועת הסוחרים עם מחשבי הטבלה שלהם.

תחום נוסף בו נעשה כבר שימוש בשבבים המתוחכמים הוא תעודות הזהות הכמות. גרמניה היא המדינה הראשונה שהנפיקה כאלה תעודות אך האיחוד האירופי עומד לעשות זאת בקרוב. השימוש ב-RFID גדל בהתמדה ובאירופה הוא צפוי להגיע בתוך 3 שנים להיקף של 11.2 מיליארד דולר.

בישראל המצב מוזר למדי. מאז שהשר לשעבר מאיר שטרית יזם לפני מספר שנים את תעודות הזיהוי והדרכונים הביומטריים, מתנהלים ויכוחים שעיקרם הוא החשש לשמור על פרטיות אזרחי ישראל. יחד עם זאת, רבים כיום אינם מהססים למסור את הפרטים האישיים שלהם לכל חברה המפרסמת מבצעים, שלא להזכיר את החשיפה האישית בפייסבוק ואתרי מדיה חברתית אחרים, המגיעה לעתים לרמות של סטריפטיז אישי.

בהיבט השיווקי, תעודת זיהוי כזו תוכל לסייע בפיתוח הקנייה המקוונת מאחר שניתן להתקין קורא RFID במחשבים אישיים, לנפנף בתעודה מול מסך המחשב, ולהזין בכך באופן אוטומטי מידע מוגבל הנדרש על-ידי חנויות וירטואליות כדי לבצע עסקה.

השימושים של ה-RFID

* הצמדת תוויות RFID לפרטי לבוש בחנויות מסייעת למוכרים לאתר בקלות פריטים עבור הקונים.

* הבורסה בניו-יורק עוקבת אחר הסוחרים באמצעות שבב המותקן במחשב הנייד, במטרה למנוע מהם מעבר בין קומות המסחר והוצאת מידע שאינו זמין לכלל הציבור מחברה לחברה.

* מרכז קמעונאי ענק בכווית, ובו מרכז פעילות גדול לילדים, השיק צמידים עם RFID, שאותם עונדים הילדים. כך ניתן לעקוב אחר מיקומם של הילדים בזמן אמת.

* תעודות זהות חכמות חדשות יכולות לסייע בפיתוח הקנייה המקוונת ולהקל על שלב הזנת הפרטים האישיים ברכישות אונליין.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com