פישר חוזר להיות כוכב בינלאומי

פישר לא ידע עד כמה גדול האינטרס האירופי בקרן המטבע, אבל פתח לעצמו דלתות רבות

זה לא הגיל - זה התרגיל. הקלות של החלפת סעיפים בתקנון קרן המטבע דומה לקצב החלפת עניבות המשי של חבריה. לכן, אילו רצו האירופים לרדת מאינטרס האירופיות שלהם, ולמנות לראשות הקרן את האיש שנאמר עליו שהוא הכי מתאים, הם היו משנים, בהינף יד, את מגבלת גיל המנהל, ומאפשרים לסטנלי פישר להתמודד, ואולי אף לזכות בתפקיד. אבל הודעת הדחייה מהלילה הייתה ברורה: מר פישר, הכי חשוב לנו לראות בתפקיד צעירים בני 65, לא כאלה שחגגו 67 ימי הולדת.

מי שרצה את פישר בראש הקרן חזר וטען שלא רק שהתקנון משתנה בקצב, אלא שמגבלת הגיל בתקנון הקרן נקבעה לפני יותר מ-20 שנה כשרצף של בעיות בריאות תקף כמה מהקודקודים דאז, שמגבלת הגיל איננה קביעה חוקית, שהקרן פועלת בארה"ב, בה אין הגדרת גיל פרישה, ובכלל שהיום לא פוסלים על סעיפים כמו מין, צבע, דת וגיל, בוודאי לא כשהמועמד הוא הנכון ביותר לתפקיד.

לזכותו של פישר ייאמר שהוא ידע שהוא מהמר. הוא הכיר היטב את מגבלת הגיל והיה מוכן להמר גם על האגו, ולא חשש מהמבוכה אם לא ייבחר. הוא רצה לנצח אבל לא פחד מההפסד.

עד יום שישי בערב עוד היסס. אבל אז פורסם ששניים מהשמות המדוברים אך הלא-בולטים יוצאים מהרשימה. ומאחר שהקרן אמרה כי תבחן רק שלושה מועמדים שיעלו לגמר, הרי למעשה נותר מקום אחד פנוי בשלישייה, לצד כריסטין לגארד הצרפתייה ואגוסטין קרסטנס המקסיקני. כמה שעות אחרי כן, שבת בבוקר שעון ישראל, הוא הציג מועמדות.

פישר ידע את מה שידעו כלכלנים, פוליטיקאים, פרשנים ואנשי מקצוע - שהוא הכי טוב והכי מתאים לעמוד בראש הקרן בגלל הידע, הניסיון והמומחיות המוכחת שוודאי מתאימה לתקופה כה קשה. הוא גם ידע שעניין הגיל הוא בר-תיקון. הוא רק לא ידע עד כמה גדול האינטרס האירופי בראשות הקרן, מה עוצמת הלחץ שיכולים להפעיל ראשי אירופה על מדינות אחרות שנציגיהן בוחרים, ועד כמה האמריקנים לא רוצים להתקוטט עם האירופים על ראשות קרן המטבע - כדי להבטיח לעצמם שליטה בבנק העולמי.

פישר הוזז. הקרן נשארה עם מקסיקני אחד וצרפתייה מועדפת אחת. היא ממתינה בכל יום להכרעה הנוגעת לחוקיות ולתקינות מעורבותה בפרשה הנוגעת לאיש העסקים, המיליארדר הצרפתי ברנרד טאפי, ממקורביו של הנשיא ניקולא סרקוזי.

פישר נשאר כאן. לשמחת רבים. הוא אכן ימלא את תפקידו בגאווה ובחדווה כפי שאמר. אבל בו בזמן, ונוכח השבחים שזכה להם בימי ההתמודדות, נפתחה לו דלת עוד יותר רחבה בעולם, הוא חוזר להיות כוכב בינלאומי. סטאר. זה אומר הצעות. זה אומר שביום לא רחוק אחד, הוא לא היה כאן וכבר צריך להתארגן ליום שאחרי.