תגובות למדד המחירים לצרכן: "מחירי השכירויות ימשיכו ויעלו"

בכירים במשק מגיבים לעליית מדד מחירים לצרכן ב-0.5% במאי ■ נשיא להב: "מהלכי הממשלה מכניסים את המשק לסחרור אינפלציוני. אני קורא לנגיד שלא להעלות את הריבית לחודש יולי"

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.5%, בהתאם להערכות אנליסטים, כך עולה מנתונים שפירסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ב-12 החודשים האחרונים עמדה האינפלציה השנתית על 4.1%, שיעור הגבוה ב-0.1% מיעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה. אנליסטיםף כלכלנים ובכירים במשק מגיבים לנתונים החדשים:

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות: "כרגיל, ההכרעה לגבי הריבית תתקבל סמוך למועד ההכרזה, בכפוף להתפתחויות שתהיינה עד אז בשערי החליפין של השקל, לאירועים הביטחוניים באזורנו ולנתוני החשבונות הלאומיים לסיכום הרביע הראשון של השנה. הסבירות שהריבית תעלה בחודש הבא ב-0.25% שווה לסיכוי שתישאר על כנה".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב (לשכת העצמאים והעסקים בישראל): "המהלכים האחרונים של הממשלה מכניסים את המשק לסחרור אינפלציוני, שכן ייקור הדלק, התחבורה הציבורית, הדיור גוררים אחריהם התייקרויות בתשומות הייצור, לעליות מחירים ולמעגל שוטה. המגזר העסקי אינו נהנה מעליות המחירים, אך משלם את המחיר בעליות הריבית של החודשים האחרונים. אני קורא לנגיד שלא להעלות את הריבית לחודש יולי".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של בית השקעות דש: "ההרכב הפנימי של השינויים במחירים של הסעיפים השונים שתרמו לעלייה, הפתיע. ההפתעה העיקרית שוב סיפק סעיף הדיור שמשקף את מחירי שכר דירה אשר עלה בשיעור של 1.1%, הגבוה ביותר מאז חודשי הקיץ של השנה השעברה. סעיפים האחרים במדד, כמו הירקות או הריהוט מיתנו את העלייה במדד הכללי. למרות המשך העלייה במחירי הדירות, הם קרובים לנקודת מפנה, בה הם צפויים להתייצב ואפילו לרדת, זאת בעקבות הצעדים הרבים שננקטו לאחרונה על ידי בנק ישראל ומשרד האוצר. לעומת זאת, מחירי השכירות, שמשפיעים על גובה המדד הכללי, צפויים דווקא להמשיך ולעלות".

יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט: "הירידה באבטלה בחודשים האחרונים והעלייה המינורית בשכר הריאלי במשק, צפויות לייצר לחצים אינפלציוניים בחודשים הקרובים. להערכתנו, האינפלציה בחודשיים יוני-יולי, תסתכם ב-0.6%, והמדדים ב-12 החודשים הקרובים יסתכמו בלמעלה מ-3%, גבוה מהטווח העליון של יעד בנק ישראל".

גיל נויברגר, מנכ"ל אדמונד דה רוטשילד קרנות נאמנות: "עליית המדד בהתאם לציפיות, יחד עם העלייה בחוסר הוודאות בשווקים, יקלו על בנק ישראל להחליט שלא להעלות את הריבית החודש. האינפלציה צפוייה להסתכם בכ-1% בשלושת החודשים הקרובים".

חיים כהן, מנכ"ל D&B ישראל: "שיעור אינפלציה מעיד על כך שהאינפלציה גוברת ושעל קובעי המדיניות מוטלת אחריות לבצע מהלכים לבלימת האינפלציה. אנו צופים כי בנק ישראל יעלה את הריבית במשק גם בחודש הקרוב. צריך לזכור שככל שמתקרבים לשיעור התעסוקה המלאה, כך צפויה ירידה בקצב הצמיחה. לגבי התייקרות סעיף הנדל"ן, בטווח הבינוני, נוכל לראות התייצבות בעליית קצב האינפלציה בהנחה שתהיה יציבות ואף ירידה בשנה הקרובה במחירי הנדל"ן".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "עליות המחירים בתחומי המזון והאנרגיה צמצמו את פעילות משקי הבית ומחייבים משנה זהירות מפני גלישת המשק להאטה. עלייה של 0.5% היא בהתאם לצפי ומעידה על כך שהאינפלציה ממשיכה לשכון בתחום התחתון של הציפיות ולכן, בנק ישראל, למרות הנכונות שלו להמשיך במדיניות המוניטרית המצמצמת, כנראה שישב על הגדר בחודש הקרוב ולא יעלה את הריבית".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "אנו מעריכים כי מחירי השכירויות ימשיכו ויעלו בקצב חודשי של כ-0.5% וזאת בתגובה לצעדי הבנק המרכזי ומשרד האוצר אשר מקררים את שוק הדירות למגורים ומחממים בעקיפין את שוק השכירויות, החדשות הטובות הן כי מדד המחירים בנטרול מחירי השכירויות עלה רק ב-0.2% וזאת על אף גל התייקרויות המזון כתוצאה מעליית מחירי הסחורות ושיפור מרווחים של הרשתות והיצרנים וכן כניסת ביגוד והנעלה עונתיים ופירות הקיץ למדידה. להערכתנו, בחודש ספטמבר נראה רגיעה ואת תוואי האינפלציה העתידי חוזר לתחום היעד של בנק ישראל".