"למה למכור שקלים? העולם אומר לכם שבישראל יותר טוב"

דיוויד בלום, אסטרטג המטבעות הראשי של HSBC, מסביר בראיון מדוע עוד יקנו פה שקלים בשערים גבוהים יותר ■ "ארה"ב אומרת לעולם, 'הדולר שלנו - הבעיה שלכם'"

"הדולר, האירו, הין והפאונד הם כמו ארבע אחיות מכוערות - כל אחת עם הפגם שלה, והמכוערת מכולם היא האחות האמריקנית. במצב כזה לא נותר לך אלא לפזול לשווקים המתעוררים". כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" דיוויד בלום, אסטרטג המטבעות הראשי של HSBC.

בלום, המשמש בתפקידו הנוכחי מזה כ-6 שנים, הגיע לארץ במסגרת כנס ההשקעות השנתי שערך השבוע HSBC. התהליכים האחרונים בכלכלה הגלובלית שינו לטענתו, את הצורה שבה יש להבין את התנהגות השווקים והמטבעות. כך למשל, הוא אומר על הדולר: "בעולם הישן פרסום של נתון כלכלי חיובי למשק האמריקני, היה מביא עמו ציפייה לעליית ריבית ולהתחזקות הדולר. כיום הדבר אומר לאנשים, שהעולם כנראה בסדר, וזה מתמרץ אותם 'לקנות סיכון' - קרי למכור דולרים ולהשקיע בשווקים מתעוררים המציגים צמיחה גבוהה. זה היפוך של דרכי החשיבה".

"פישר הוא המצנח של ישראל"

באשר לשחיקה הנמשכת של הדולר, בלום סבור שהיחלשותו היא מגמה ארוכת טווח, הנובעת מהחוב האדיר של ארה"ב שרק ילך ויתרחב. "הדולר הוא מטבע הרזרבה העולמי, וארה"ב יכולה להרשות לעצמה להמשיך ללוות. ארה"ב אומרת לעולם 'הדולר שלנו - הבעיה שלכם'".

בהתאם לכך סבור בלום, כי הקונגרס האמריקני יאשר לבסוף את הגדלת תקרת החוב של הממשל. "הם עשו זאת כבר 70 פעמים בעבר, ויעשו זאת שוב". לדבריו, להעלאת התקרה תהיה השפעה שלילית על הדולר, ובמובן מסוים הוא הוא רואה את הדולר כמשני. "אנשים יבינו שהדברים ממשיכים כרגיל, וירוצו לשווקים המתעוררים לחפש צמיחה. בעבר העלאת התקרה הייתה מעלה את הדולר, בהנחה שזה יביא להתרחבות הכלכלה האמריקנית.

"לדולר עשויה להיות עדנה מסוימת, כי הוא ירד חזק מדי בתקופה האחרונה, וגם החשש מהאטה כלכלית בעולם עשוי לתמוך בו". סיום ההרחבה הכמותית השנייה בסוף החודש צריכה אף היא להשפיע עליו לחיוב, מציין בלום. הוא מוסיף, כי אינו סבור שתהיה הרחבה שלישית, ובמידה שתהיה - הדבר יעיב על הדולר, כפי ששתי ההרחבות הקודמות החלישו אותו.

בלום מציין, שבאופן אירוני ההרחבות השיגו בדיוק ההפך ממטרתן הראשונית. "הבנקים לא נתנו לנזילות לזלוג למשק, אלא העדיפו לתת אשראי לשווקים מתעוררים, וישראל ביניהם. התוצאה הייתה אינפלציה בשווקים מתעוררים ועליית מחירי סחורות, ודווקא דפלציה במערב".

באשר לייסוף בשקל, בלום מציג עמדה שורית ברורה. "מדוע שהשקל לא יתחזק? אתם רוצים משבר כלכלי כדי שהשקל ירד? הדולר נחלש כנגד קבוצה של מטבעות, וזה לא עניין פרטי של ישראל. יש לכם כלכלה בריאה שצומחת, אנשים רוצים לקנות אצלכם נכסים ולכן טבעי שהמטבע המקומי מתחזק. החשש הפסיכולוגי מהתחזקות השקל יישבר בסוף. כשזה יקרה, אנשים ייקנו שקלים בשערים גבוהים הרבה יותר". תחזיתו לשער הדולר לעומת השקל, נכון למאי, עומדת על 3.35 שקל בשני הרבעונים הראשונים של 2012.

- אז מאמציו של פישר הם לשווא?

"לא. פישר הוא המצנח של ישראל. כשאתה קופץ ממטוס, אתה תגיע לקרקע. אז או שתתרסק או שתיקח מצנח. עם מצנח עדיין תיפול, אך תעשה זאת במהירות נמוכה יותר, שתאפשר לך להסתגל למצב החדש. פישר לא מנסה לשנות את הכיוון, הוא קונה לכם זמן". אם כך, בלום אינו פוסל מיסוי ספקולנטים זרים כדרך להאטת התחזקות השקל. "ברזיל ביצעה מיסוי כזה, ואינני מסכים עם הקביעה שזה לא הצליח. אנחנו לא יודעים איפה היה הריאל היום, אלמלא הייתה עושה כן".

המלצות ואזהרות

אסטרטגיית הקרי-טרייד - מכירת ין יפני כנגד רכישת מטבעות עם ריביות גבוהות יותר, היא הפופולרית ביותר היום בשוק המטבעות, לפי בלום. אך הוא סבור שמבחינת המשקיעים מדובר במהלך מסוכן.

"האסטרטגיה לא נעשית כי משקיעים חושבים שזה נכון פונדמנטלית, כלומר שהין צריך להיות חלש. אפקט רעידת האדמה ביפן אמור לחזק את הין, כי כספים חוזרים למדינה.

"אך במקביל הבנק המרכזי היפני מחזיק אותו נמוך באופן מלאכותי, כדי לתמוך בהתאוששות, והספקולנטים רוכבים על זה. מבחינתם, אם הין ייחלש זה טוב לקרי-טרייד, ואם הוא יתחזק - היפנים ילחצו אותו למטה. אך הין לא אמור להיות חלש, ולכן זו טקטיקה מסוכנת".

בהמשך לכך מציין בלום סיכון נוסף בשוק המטבעות - הדולר האוסטרלי, שהוא לטענתו מנופח מאוד. "זה לא מטבע דפנסיבי, והוא עלה חזק בגלל הקרי-טרייד, ובגלל נטייה אופנתית של מדינות לגוון בו רזרבות מט"ח. המשקיעים לא מתמחרים כלל סיכון להאטה כלכלית בעולם. כשהפחד יחזור, זה יהיה מאוחר מדי לצאת". ב-HSBC צופים, כי מחיר הדולר האוסטרלי יגיע ל- 0.95 דולר אמריקני בסוף 2011 ותחילת 2012, ולשער של 0.9 דולר אמריקני ברבעון השני של 2012.

מנגד ממליץ בלום על הדולר הקנדי. "קנדה היא מדינה עם מערכת בנקאות חזקה ושמרנית. כשחקנית סחורות גדולה, היא פחות תלויה במצב ארה"ב". ב-HSBC צופים שוויון בין הדולר הקנדי לאמריקני בתחילת 2012.

באשר לאירו, בלום מעדיפו על הדולר, עם מחיר יעד של 1.40 דולר לאירו בסוף 2011 ותחילת 2012. "לאורך זמן איני חושש ממשבר החוב באירופה, כי בניגוד לארה"ב והחוב שלה - שם מנסים לפתור את המצב".

- היכן היית ממליץ לישראלים הידועים בהטיה המקומית שלהם, לבצע פיזור מטבעי?

"אני ממש לא חושב שמשקיעים ישראלים מהשורה צריכים לעשות פיזור מטבעי", מפתיע בלום ותוהה: "למה להמיר שקלים למטבעות אחרים? אתם חיים ומשלמים בשקלים. החובות שלכם בשקלים, וזה לא בריא שנכסים שלכם יהיו במטבעות אחרים.

"אם לא הבנתם זאת עד עכשיו - בשאר העולם לא טוב יותר מאשר בישראל. אדרבא, העולם אומר לכם שבישראל יותר טוב".

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם