צפו ברשימה: מי ייפול יחד עם יוון ב"אפקט ליהמן" השני?

דחיית חבילת הסיוע החדשה של יוון מעלה החשש ממשבר פיננסי עולמי נוסף - כמו זה שהתרחש לאחר קריסת בנק ההשקעות "ליהמן ברדרס" ■ צפו ברשימה: מי יקרוס יחד עם יוון?

הויכוח בין הבנק המרכזי האירופי וממשלת גרמניה על אופי הפיתרון לחובותיה התופחים של יוון, הוביל למבוי סתום ודחיית חבילת הסיוע החדשה לממשלתה. ברקע זאת, מתגברות החששות בקרב כלכלנים בכל רחבי הגלובוס מחדלות פירעון יוונית, שתוביל ל"אפקט ליהמן" - שפשט את הרגל בספטמבר 2008 והוביל למפולת חריפה בשוקי המניות ברחבי העולם וזינוק של הדולר, עקב הרתיעה מסיכון. ("אפקט ליהמן" - לסיפור מלא)

כאמור, לא כולם מרוצים - בלשון המעטה - מהמצב הנוכחי. אנליסטים ברחבי העולם ומומחים פיננסיים בעלי שם עולמי יוצאים בתחזיות שליליות. גם המשקיעים, שהבינו את הרמז, שלחו היום את המדדים המרכזיים באסיה ובאירופה לירידות חדות, ולא בכדי - מדינות ובנקים רבים חשופים לכלכלתה של יוון, בין אם מושקעים בחובותיה או בכנסים אחרים. "יש חשש אמיתי מארמגדון פיננסי", אמר השבוע אנליסט בכיר, תוך שהוא מביא לידי ביטוי את תחושותיהם של רבים אחרים.

האם תרחיש האימיים הזה יקרה? אי-אפשר לקבוע, אבל במידה ויוון תיפול - יש לא מעט מדינות, גופים וכמובן אזרחים ברחבי העולם, שהולכים ליפול יחד איתה.

אז מי נפגע - ועוד עלול להיפגע - מהחוב היווני?

■ הבנקים ביפן מחזיקים כ-500 מיליון דולר מחובה של יוון.

■ הבנקים בספרד מחזיקים כ-600 מיליון דולר מחובה של יוון.

■ הבנקים בארה"ב מחזיקים כ-1.8 מיליארד דולר מחובה של יוון.

■ הבנקים באיטליה מחזיקים כ-2.6 מיליארד דולר מחובה של יוון.

■ הבנקים בצרפת מחזיקים כ-19.8 מיליארד דולר מחובה של יוון.

■ הבנקים בגרמניה מחזיקים כ-26.3 מיליארד דולר מחובה של יוון.

■ הבנקים בבריטניה מחזיקים כ-3.2 מיליארד דולר מחובה של יוון.

■ שאר מדינות גוש האירו מחזיקות כ-15.7 מיליארד דולר מחובה של יוון, כאשר הבנקים באירופה עמלים על הקטנת חשיפתם לחובותיה.

■ ארבעת הבנקים הגדולים ביוון ספגו הורדת דירוג מסוכנות S&P, אשר הודיעה אתמול כי הבנק הלאומי של יוון, EFG יורובנק , אלפא בנק ופיראוס בנק "חשופים לסיכונים משמעותיים כתוצאה מהאשראי הבעייתי של יוון, ברקע ההכנות לפריסה מחדש של חובותיה".

■ סוכנות הדירוג מודי'ס הכניסה את הבנקים הצרפתיים Soc Gen , BNP Paribas ואת Credit Agricole למעקב שלילי, עקב חשיפתם הרבה לנכסים ביוון. מסוכנות הדירוג נמסר כי "איתנותם הפיננסיים ודירוג האשראי של הבנקים המדוברים לטווח הרחוק מוטלים בספק, ולפיכך הם מוכנסים למעקב שלילי". עוד נמסר כי "עיקר המעקב נוגע לחשיפתם של הבנקים לאג"ח הממשלתיות ביוון, וחוסר העקביות בנוגע לנכונות לפתור את בעיות החוב הממשלתיות".

■ הבנקים ברומניה ובולגריה נמצאים בסיכון עקב חשיפתם לחובה של יוון. על פי האתר FT Alphaville, חלק הסיכונים בחשיפה, כרוכים בהאטה בכלכלה המקומית, הלאמת הבנקים המקומיים ואף פשיטת רגל מוחלטת.

■ הבנקים באוסטריה נמצאים בסכנה, שכן אלה מחזיקים בנכסים במדינות מזרח אירופה, אשר עשויים לחוות האטה כלכלית משמעותית, במקרה של קריסה יוונית. גם בסוכנות הדירוג פיץ' יצאו באזהרה בנושא, עוד השבוע.

■ הבנק המרכזי האירופי, מן הסתם, חשוף בצורה משמעותית לחובה של יוון, ומושקע משמעותית באג"חים שלה.

■ שוק המניות הגלובאלי ייפגע לא פחות. בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, הזהירו השבוע: "מחירי האג"ח הממשלתיות בארה"ב יזנקו והתשואה תנצח כתוצאה מהערכה מחודשת של הסיכון היווני".

■ במקרה של קריסה יוונית, למדינות אחרות ביבשת יהיה קשה מאד להתקבל לאיחוד האירופי - הבדיקות לגבי הקריטריונים הפיננסיים של המועמדות החדשות, צפויים להיות נוקשים הרבה יותר.

■ פגיעה בכלכלה היוונית, משמעותה גם פגיעה בעובדים הזרים במדינה: עובדים מאלבניה, בולגריה, ומקדוניה יישלחו הביתה, או יידרשו לצמצם משמעותית את התשלומים שהם שולחים למשפחותיהם.