"חדלות פירעון ביוון - כמו פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס"

מדד S&P 500 צנח ב-7% מהשיא והמעו"ף ב-11% ■ בעולם חוששים מ"אפקט ליהמן ברדרס" בגלל יוון, ומתארים תרחישי אימים שיגיעו עד משבר חוב בארה"ב ■ ABC: "המצב חמור מאוד; אם לא יימצא פתרון בשבוע הבא - נתקרב לנקודה שבה יוון תהפוך לליהמן ברדרס"

סימנים של פאניקה בשווקים. מדד S&P 500 השלים אמש (ד') צניחה של 7.2% מהשיא האחרון שנרשם ב-29 באפריל, וזאת לאחר שמדד המעו"ף בישראל נפל בכמעט 3% ביום והשלים ירידה של 11.5% מהשיא האחרון. החששות מחדלות פירעון של יוון מכבידים על השוק, ובתקשורת הזרה כבר נשמעות שלוש מילים מפחידות למדי: "אפקט ליהמן ברדרס".

ממה הכל התחיל? יוון הייתה אמורה לקבל ב-29 ביוני תשלום נוסף של 12 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית, כחלק מחבילת הסיוע שאושרה לה בשנה שעברה, בסך של 110 מיליארד אירו. אלא שיוון לא עמדה בתנאי הקיצוצים שקבעה לה קרן המטבע, וזו איימה בהפסקת הסיוע. ממשלת יוון מתמודדת עם הפגנות חריפות מבית ומתקשה להעביר את צעדי הקיצוצים.

האיחוד האירופי, בהובלת גרמניה, שוב נרתם לעזרה וגיבש חבילת סיוע נוספת, הפעם בהיקף של 120 מיליארד אירו. החבילה טרם אושרה וההערכות היו שהיא תאושר עד סוף החודש. ממשלת יוון נדרשה להעביר קיצוצים בסך כמעט 30 מיליארד אירו כדי לקבל את הסיוע, אך כאמור היא מתקשה לעשות זאת.

בינתיים, גם באיחוד האירופי נראים סדקים בחומת הלכידות, שכן גרמניה דורשת שבעלי האג"ח של יוון יישאו בעול ויסכימו לדחות את פירעון האג"ח ב-7 שנים, ללא כל פיצוי בדמות תוספת ריבית. את עמדת מחזיקי האג"ח מייצג לעת עתה הבנק המרכזי של אירופה, שמתנגד לכל הסדר כזה שיפגע במשקיעים (והוא ביניהם).

המבוי הסתום הוביל לכך שאישור חבילת הסיוע יידחה, לפחות עד החודש הבא. הדיווחים על הדחייה הציתו פאניקה בשווקים, כאשר החשש העיקרי הוא מפני חדלות פירעון של יוון. תרחיש זה יגרור מחיקות עתק בקרב מוסדות פיננסיים - בעיקר באירופה, אך גם בארה"ב וביבשות אחרות - מה שעלול לגרום למחנק אשראי.

נשמע מוכר? זה בדיוק מה שקרה כאשר בית ההשקעות ליהמן ברדרס פשט את הרגל בספטמבר 2008, מה שגרם למפולת חריפה בשוקי המניות ברחבי העולם וזינוק של הדולר, עקב הרתיעה מסיכון.

הרבה חוסר ודאות

"המצב חמור מאוד", אמר אתמול (ד') הפרשן הכלכלי של רשת ABC האמריקנית. "יש כרגע דיבורים על כך שיוון תהיה הליהמן ברדרס הבא, ותצית מחנק אשראי שיגרום לארמגדון פיננסי. קריסת יוון תשפיע תיצור תגובת שרשרת ופחדים מאסיביים; בנקים אירופיים והבנק המרכזי של אירופה חשובים למערכת הפיננסית של יוון. אם האיחוד האירופי וקרן המטבע לא ימצאו פתרון לבעיה היוונית בשבוע הבא, אנחנו ממש נתקרב לנקודה שבה יוון תהפוך לליהמן ברדרס".

את הנזק הפוטנציאלי למערכת הפיננסית העולמית במקרה של חדלות פירעון ביוון קשה לאמוד בשלב זה. אם נחזור לשלהי 2007, בתחילת משבר הסאב-פריים שהתפתח למשבר האשראי, הרי שכמעט כל התחזיות המוקדמות היו שגויות. הפדרל ריזרב, למשל, צפה תחילה מחיקות של כ-150 מיליארד דולר בבנקים בארה"ב, ואילו סוכנות הדירוג S&P חזתה מחיקות של קצת יותר מרבע טריליון דולר. בפועל, כידוע, הסתכמו המחיקות ביותר מ-3 טריליון דולר ברחבי העולם.

ההערכות המוקדמות מדברות כעת על חשיפה של 41 מיליארד דולר של הבנקים בארה"ב למערכת הפיננסית של יוון. כך על פי דיווח ברשת CNBC. לבנק אוף אמריקה חשיפה של 477 מיליון דולר, ואכן נראה שמדובר במספרים קטנים בהרבה מהחשיפה לשוק משכנתאות הסאב-פריים במשבר הקודם. כ-83% מהחוב מבוטח בנגזרים פיננסיים כאלה ואחרים, אך כלכלנים מתקשים להגדיר את עומק החשיפה. במילים אחרות, יש אי ודאות - וזה הדבר השנוא ביותר על השווקים.

ההערכות מדברות גם על חשיפה של 65 מיליארד דולר של הבנקים הצרפתיים ליוון, ולמעשה צרפת היא כנראה המדינה החשופה ביותר לאג"ח היווניות. לפי דוח של סוכנות הדירוג מודי'ס, 3 הבנקים הצרפתיים החשופים ביותר הם BNP Paribas , קרדיט אגריקול וסוסייטה ז'נרל .

תרחיש האימים

את תגובת השרשרת האפשרית מקריסת יוון היטב לתאר מייקל שומן, בלוגר ב"טיים" האמריקני: "חדלות פירעון של יוון תהיה בדיוק כמו פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס. מחזיקי האג"ח יזרקו סחורה - גם של פורטוגל, אירלנד ומדינות PIGS נוספות - וזה יחריף את משבר החוב באירופה. המשקיעים ייכנסו לפאניקה וימכרו כל דבר מסוכן: מניות, ני"ע של השווקים המתעוררים - הכל. השווקים הפיננסיים יקפאו והבנקים יספגו הפסדים. תגובת השרשרת עלולה להצית משברי חוב גם במדינות יציבות יותר כמו בריטניה, יפן ואולי אפילו - וזה התרחיש הגרוע ביותר - בארה"ב. זה יהיה ממש כמו מפולת 2008".

האם גרמניה תניח לתרחיש האימים לקרות? האם האיחוד האירופי יסתכן בפירוק? האם הבנק המרכזי של אירופה, שכרגע זוכה לגיבוי של צרפת, ייסוג מעמדתו ויישר קו עם הגרמנים? הרבה שאלות, מעט תשובות ובעיקר הרבה חוסר ודאות.

דבר אחד בטוח: התקופה הקרובה בכלל והשבוע הקרוב בפרט יהיו קריטיים לכלכלה העולמית ולשווקים הפיננסיים, ובקרוב נדע האם העולם הפיק את לקחי קריסת ליהמן ברדרס.