עכשיו זה סופי: ספינת ה"מרמרה" לא תפליג במשט לעזה

הלחץ הטורקי עשה את שלו - וסמל המשט של יוני 2010 לא ישתתף במשט המתוכנן ויישאר באיסטנבול ■ טורקיה: ביטול המשט יוביל להזדמנות לשיפור ביחסים

עכשיו זה רשמי: ספינת ה"מרמרה" שהשתתפה במשט לעזה לפני כשנה לא תיטול חלק במשט הנוסף לכיוון הרצועה וארגון ה-IHH הטורקי לא יטול בו חלק - כך הודיע היום (ו') ראש הארגון בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים שכינס, בה נכחו גם גורמים נוספים מארגונים שתכננו ליטול בו חלק.

"הספינה לא תצא בשבוע הבא לכיוון עזה", אמר ילדרים במסיבת העיתונאים, וזאת לאחר מסע לחצים כבד מצד ממשלת טורקיה על בכירי הארגון. שלשום הודיעו גם פעילי המשט שתכננו לצאת ממרסיי שבצרפת כי הם לא יפליגו לעזה.

כבר אמש רמזו בכירים ב-IHH כי ייתכן שהספינה לא תצא בסופו של דבר לדרכה, מסיבות טכניות ואחרות. "אנחנו שוקלים מחדש את התכניות שלנו", אמר חוסיין הרוק, חבר בארגון ודובר המשט החדש, לעיתון הטורקי והסביר: "אנחנו לא יכולים לעצום עיניים ולהתעלם מההתפתחויות בפתח ביתנו".

"לקחת בחשבון את האירועים סביבנו"

בחודשים האחרונים התעקשו חברי ה-IHH כי בכוונתם לשוב ולנסות להגיע לרצועה, שנה לאחר ההתכתשות הקטלנית מול לוחמי השייטת בלב ים. "המטרה שלנו היא לא להפליג לעזה. אנחנו חושבים שאנו יכולים לשרת את הכוונה על ידי שליחת ספינה או ביטולה", אמר הרוק.

בכיר ה-IHH הדגיש כי הסיבה לספקות החדשים מקורה בשינויים האחרונים בדמשק. "הקהילה הבינלאומית מדברת על התערבות בסוריה, זו התפתחות שיכולה להשפיע על טורקיה בצורה משמעותית, כמו גם על הפלסטינים והשלום האזורי", ציין הרוק, "אנחנו צריכים לקחת את כל הגורמים בחשבון".

טורקיה: ביטול המשט יוביל להזדמנות לשיפור ביחסים

גורמים דיפלומטיים באנקרה אמרו אתמול כי ביטולו של המשט הטורקי לעזה יפתח "חלון הזדמנויות" לנרמל את היחסים עם ישראל - כך מדווח הבוקר בכלי התקשורת הטורקיים. לדברי אותם גורמים, הדבר מתאפשר כעת גם בעקבות סיומה של מערכת הבחירות במדינה.

"ביטול המשט לבטח יצור הזדמנות לנרמל את היחסים בין המדינות", אמרו הגורמים בטורקיה. "ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הראה סימנים חיוביים בכך ששיבח את הדמוקרטיה הטורקית לאחר הבחירות שנערכו ב-12 ביוני. לפעמים יש צורך לרגע הנכון ולאווירה הנכונה. ייתכן שזהו הרגע".

גורמים באנקרה רמזו עוד כי ישראל צפויה להעביר מסרים חיוביים נוספים לטורקיה באם ארגון ה-IHH יבטל את תכניותיו לשלוח את המשט. בתקשורת הטורקית דווח עוד כי שגריר ישראל בטורקיה ובכירים במשרד החוץ הטורקי מנהלים בימים האחרונים מגעים ודיונים העוסקים במשט וביחסים בין המדינות. "ההתפתחות הזו מוכיחה כי מתנהל שיח מאחורי הקלעים על מנת לגשר על הפערים בין הצדדים".