פישר על הקוטג': "פופוליזם; לא לדרוש מהממשלה לשלם"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל על הדרישות להעלאות השכר במגזר הציבורי: "חושש שניכנס לגירעונות גבוהים מהרצוי" ■ קורא לאפשר יבוא מקביל של מוצרי חלב נוכח חרם הקוטג'

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, נשא היום (ב') נאום מיוחד בפורום קיסריה, בו הוא התייחס לכלכלת ישראל וההתפתחויות בכלכלה העולמית, בתקופה סוערת של משבר החוב באירופה והחשש מהאטה כלכלית בארה"ב. אתר "גלובס" העביר את נאומו של פישר בשידור חי.

פישר פתח את נאומו בנימה פסימית: "בדרך-כלל אני נותן הרצאה על המצב המאקרו-כלכלי במשק, אבל הפעם חשבתי שלא אדבר רק על הדברים הטובים, אלא גם על הדאגות שלי לגבי המשק והמצב הגיאו-פוליטי".

פישר דיבר על הדרישות להעלאות השכר במגזר הציבורי והזהיר כי ייתכן שהגירעון הממשלתי יעלה בשנים הבאות בשל העלאות השכר הללו: "אם הצמיחה לא תהיה מספיק מהירה, יש אפשרות שניכנס לבעיות וגירעונות יותר גדולים מהרצוי".

פישר ציין כי בבנק ישראל הופתעו מהצמיחה המהירה ברבעון האחרון של 2010, שהסתכמה ב-4.8%. זו הסיבה שבבנק העלו את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ל-5.2%. הוא גם ציין שהתחזית של הבנק המרכזי לצמיחה של 4.2% בשנת 2012 הינה "שמרנית", אבל הדגיש כי "חשוב שבנק מרכזי יהיה שמרן".

פישר אמר שלישראל יש את סקטור ההיי-טק הגדול ביותר בעולם בהשוואה לגודלה, והוסיף: "לפעמים אני שוכח שאנחנו מדינה קטנה עם תוצר קטן". הוא התייחס גם לתגליות הגז בישראל ואמר: "תגליות הגז מספיק גדולות כדי להשפיע, אבל אנחנו רחוקים מלהיות נורבגיה. בנורבגיה הממשלה מקבלת כל שנה 5% מההכנסותיה מסקטור הנפט. אנחנו לא נהיה שם. אנחנו נגיע בקושי ל-1.5%, אבל בחשבון השוטף זה ישפיע ויגדיל את העודף. זה יהיה גורם שילחץ בכיוון ייסוף השקל".

לגבי האינפלציה אמר פישר, כי "עלינו להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים ואנו נעלה את הריבית ככל שנצטרך". הוא דיבר גם על בועת הנדל"ן וחזר על הצהרתו כי בנק ישראל לא ייתן לבועה להתפתח בשוק הנדל"ן, תוך שהוא אומר גם ש"יש שמועות שהמצב השתפר". פישר שיגר עקיצה לעבר משרד האוצר, המפרסם חדשות לבקרים נתונים על ירידה במחירי הדירות, ואמר: "אני נוטה יותר להאמין לנתוני הלמ"ס". כידוע, נתוני הלמ"ס מצביעים מדי חודש בחודשו על עלייה במחירי הדירות, זה למעלה משנתיים.

פישר התייחס גם לחרם הקוטג' ואמר: "למרות כל הצעקות ששמעתי על הקוטג', ברוב המדינות חלק גדול מהתחרות מגיע מיבוא. אם אתה סוגר את המשק ליבוא, אתה מפחית את התחרות. זה טבעי שכל חברה רוצה למנוע יבוא ותחרות בתחום שלה. אבל אנו צריכים למנוע את המצב הזה. התחלנו להיות משק מודרני, זה היה כאשר הממשלה התירה יבוא והצטרפנו לכלכלה העולמית - זה תרם לנו המון. אי אפשר לצפות, במשק כל כך קטן, לתחרות בלי יבוא".

רק היום הניח ח"כ אופיר אקוניס הצעת חוק הקוראת לביטול המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים - כולל מוצרי חלב. חברי הכנסת מנסים לרכב על גל מחאת המחירים, ופישר שיגר להם היום מסר ברור: "תופעה נוספת שמדאיגה בישראל הנה תופעת הפופוליזם. בכל פעם שמוצר כלשהוא מתייקר באים אנשים לירושלים ודורשים שהממשלה תשלם. מבלי לקבוע עמדה על רמת המחירים הנוכחית, הדרישה המתמדת שהממשלה תשלם בוודאי איננה מהווה דוגמה להתנהלות רצינית".