תימשך שביתת הרופאים: המו"מ הלילי הסתיים ללא הסכמה

(עדכון) - נציגי משרד הבריאות ומשרד האוצר נפגשו למו"מ לאורך הלילה בניסיון לגבש נוסחה מוסכמת בסוגיית המתמחים ■ היום יושבתו חדרי הניתוח בכל רחבי הארץ

למרות ניסיונות לפרשה ודיונים ליליים אמש, במגעים בין הרופאים לבין משרד האוצר לא הצליחו להגיע להסכמות ושביתית הרופאים תימשך גם היום (ג'). אחרי שאתמול השביתו את מערכת הבריאות כולה, היום יושבתו חדרי הניתוח בכל רחבי הארץ - למעט ניתוחים מצילי חיים וניתוחים להסרת גידולים. מחר וביום חמישי צפויים לשבות מרפאות החוץ, אשפוז יום והמכונים בבתי החולים, לרבות בבתי החולים הפסיכיאטריים והגריאטריים.

אתמול נחשף ב"גלובס", כי הפגישה התקיימה בלשכתו של סגן שר האוצר יצחק כהן, על רקע התעקשותו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לקצר לא רק את מספר התורנויות שמבצעים מתמחים בכל חודש, אלא בעיקר את משך התורנות, שעומד כיום על 26 שעות ברצף. יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים כתב אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש ממנו להתערב במשבר המתמשך.

ההסתדרות והאוצר ניסו לנסח נוסחה, שתכלול קיצור מיידי של מספר התורנויות כך שאלה לא יעלו על 8 בחודש (על פי ההבנות שכבר גובשו בין הרופאים לאוצר), ואילו משך התורנות יקוצר באופן מדורג, תוך כדי מעקב של ועדה מיוחדת שתכלול נציגים של הרופאים, משרדי האוצר והבריאות. במקום תורנות של 18-20 שעות כפי שדרש ליצמן, הדצצים ניסו להסכים כי בשנת 2012 תקוצר התורנות בשעה עד שעתיים בלבד, וקיצורים נוספים יתבצעו בהתאם למידת ההיתכנות ועל רקע תוספת של 450 תקנים חדשים - כפי שהוסכם כבר בין המשרדים.

מי שיזם את הנוסחה הוא מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, שהביע בשיחה עם "גלובס" נחישות ליישב את המחלוקות. "אני מקווה למצוא את שביל הזהב", הוא אמר, והדגיש כי עצם העובדה שהמו"מ מתרכז כעת אך ורק סביב סוגיית המתמחים, הוא בשורה בפני עצמה. "לא מדברים על שר"פ, לא על שכר לבכירים ולא על שעוני נוכחות, אלא רק על הדבר החשוב הזה, כך שכבר יש לזה ערך עצום".

הצעדים הוחרפו

ההסתדרות הרפואית השביתה אתמול כמעט את כל מערכת הבריאות: את עבודת הרופאים בבתי החולים הציבוריים, במרפאות החוץ ובמכונים השונים, וכן במרפאות של קופות החולים כללית ולאומית. אפילו מרפאות טיפת חלב השייכות למשרד הבריאות הושבתו, והדבר הפתיע הורים שאמורים היו להגיע עם ילדיהם לקבלת חיסון. רק קופות החולים מאוחדת ומכבי עבדו כרגיל, משום שעובדיהם אינם נכללים בהסכמים הקיבוציים. השביתה שפרצה אתמול שוב היא חלק מהחרפת הצעדים שנוקטת ההסתדרות הרפואית, לאחר שזו טענה כי משרד הבריאות "תקע" את המו"מ ברגע שהתעקש על קיצור משך התורנות - דבר שיביא, לטענת הארגון, לפגיעה בהכשרת המתמחים או להארכת תקופת ההתמחות. באופן מפתיע לכאורה, משרד האוצר התייצב בסוגיה הזאת לצד הרופאים, ורמז בשיחות סגורות כי טענות הרופאים מוצדקות.

הנושא הבא: שעון נוכחות

בשלב הבא, אם יסכימו על סוגיית המתמחים, יעברו הצדדים לדבר על דרישת המדינה לחייב לראשונה את הרופאים להחתים שעון נוכחות - דרישה שזוכה מאז ומתמיד להתנגדות חריפה מצד הרופאים. המחלוקות הנוספות שעוד יגיעו בדרך: גובה תוספות השכר לרופאים וגובה התגמול שיינתן עבור תורנות של מומחים - אם תתקבל הדרישה לחייב לראשונה גם חלק מהמומחים בתורנות.

המחלוקות הבאות בתור / צלם: רוני שיצר
 המחלוקות הבאות בתור / צלם: רוני שיצר