הייצוגית נדחתה: וול-מארט ניצחה בקרב מול מיליון עובדות

בתביעה נטען לאפליה בשכר לרעת הנשים ■ ביהמ"ש העליון הסכים עם וול-מארט, המעסיקה הגדולה ביותר במגזר הפרטי בארה"ב, כי אישור התביעה כייצוגית מנוגד לחוקים הפדרליים

בית המשפט העליון בארה"ב דחה אתמול (ב') תובענה ייצוגית נגד וול-מארט , בה נטען כי רשת השיווק הגדולה בעולם נוקטת אפליה מינית. מדובר בתביעה שהייתה הגדולה ביותר מסוגה בהיסטוריה, והפסיקה בה מהווה ניצחון חשוב לוול-מארט ולעסקים הגדולים בכלל.

הרכב בית המשפט העליון קבע פה-אחד כי יותר ממיליון הנשים שמועסקות בחנויות וול-מארט בארה"ב לא יוכלו להמשיך בהליכים נגד הרשת בטענה כי נשים משתכרות בה פחות מאשר גברים ומקבלות פחות הזדמנויות קידום. היקף התביעה עשוי היה להגיע למיליארדי דולרים.

בית המשפט העליון הסכים עם וול-מארט, המעסיקה הגדולה ביותר במגזר הפרטי במשק האמריקני, כי אישור התביעה כתובענה ייצוגית מנוגד לחוקים הפדרליים.

השופטים קיבלו את טענת וול-מארט כי לעובדות ב-3,400 חנויות הרשת השונות בארה"ב, עם הנהלות שונות ובתנאים שונים, אין די מכנה משותף כדי להיכלל בתביעה ייצוגית אחת.

לשכת המסחר האמריקנית מיהרה להעלות על נס את הפסיקה, שאותה הגדירה "החשובה ביותר בנושא תובענות ייצוגיות זה עשור". ארגוני הנשים גינו את הפסיקה.

וול-מארט מנהלת מאבקים משפטיים גדולים אחרים במקביל, כולל ניסיון למנוע את התאגדות עובדיה וניסיונות למנוע פתיחת חנויות שלה בניו-יורק ובמקומות נוספים.

בית המשפט אמנם דחה הענקת מעמד של תביעה ייצוגית, אך 3 התובעות שנותרו בתביעה יוכלו עדיין להמשיך את תביעותיהן נגד הרשת.

עורכי דינן של המתלוננות הודו, עם זאת, כי פסיקת בית המשפט העליון מהווה מכשול רציני בדרך להמשך ההליכים נגד וול-מארט, אך הם הזהירו במקביל כי הרשת עלולה לסבול כתוצאה מכך מהתדיינויות משפטיות רבות וממושכות בהרבה.

"אני חושב שזה ניצחון גדול מאוד לחברות גדולות מאוד, מפני שחלק מהמסר של פסיקת בית המשפט הוא שיש חברות שהן גדולות מכדי להיחשב לאחראיות בפורום יחיד לנוהגים מהסוג הזה", אמר ג'וזף סלרס, עורך הדין של התובעות.

לדבריו, הוא ועמיתיו שוקלים אופציות כמו הגשת מספר רב יותר של תובענות ייצוגיות או המשך התביעות היחידניות. הוא ציין כי יותר מ-12,000 בני אדם התקשרו אליהם והתעניינו בנושא האפליה בעבודה בוול-מארט.