פארק ההפסדים: עיר המלכים הפסידה 48 מ' ש' ב-2010

בעלי פארק השעשועים באילת, אלרן השקעות ואפריקה ישראל, מנהלים מו"מ עם בנק לאומי לפריסה מחדש של החוב ■ הפסדי הפארק מאז פתיחתו: יותר מ-110 מיליון שקל

מדחי אל דחי: בעלי פארק השעשועים "עיר המלכים" באילת, מנהלים מו"מ עם בנק לאומי, המממן העיקרי של הפרויקט, לשם פריסה מחדש של החוב כלפיו, בהיקף של כ-63 מיליון שקל. כך עולה מהדוחות השנתיים של אלרן השקעות , אחת השותפות בפרויקט הנמצאת בשליטת גדי ודורי דנקנר.

מהדוחות עולה עוד כי את 2010 סיים פארק השעשועים עם הפסד עצום של 47.8 מיליון שקל, הנובע בעיקרו מירידת ערך נכסים שאינם פיננסיים בגובה של 31.5 מיליון שקל. בעקבות ההפסד גדל הגרעון בהון העצמי של שותפות הפרויקט ל-73.1 מיליון שקל, והיא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות כלפי הבנק.

חברת מלונות אפריקה ישראל, השותפה עם אלרן לשליטה בפרויקט, הגיעה להבנה עם השותפות כי תעמיד את האמצעים הנדרשים לצורך פירעון החובות לספקים, כך שלמרות הקשיים והגירעון בהון העצמי מעריכה הנהלת השותפות כי היא תוכל להמשיך ולפעול כ"עסק חי" בעתיד הנראה לעין.

פארק השעשועים העוסק בסיפורי התנ"ך נפתח בשנת 2005 בלגונה המזרחית באילת, בהשקעה של כ-200 מיליון שקל. המבנה מזכיר בצורתו ארמון ומשתרע על שטח של 16 דונם מול מלון הרודס. תחילת הדרך נראתה מבטיחה מבחינת היזמים, אך מאז נמצאים המספרים בירידה מתמדת: מ-424 אלף מבקרים בשנת 2006 (הכנסות של 43 מיליון שקל) ל-210 אלף מבקרים בלבד ב-2009 (הכנסות של 24 מיליון שקל). מאז פתיחתו מצטברים הפסדי הפארק ליותר מ-110 מיליון שקל.

החל מיולי 2010 שוכרת את המקום חברת ניהול המלונות של דוד פתאל, תמורת 4 מיליון שקל לשנה, וכעת היא מנהלת ומתפעלת את הפארק בתמורה לדמי ניהול בשיעור של 4% מהמחזור. בנוסף זכאי פתאל לדמי תמריץ בשיעורים מדורגים אשר יגזרו מהרווח התפעולי שיציג הפרויקט.

במחצית הראשונה של 2010 רשם הפארק הכנסות של 11.2 מיליון שקל, והחל מהמחצית השנייה של השנה התקבולים לשותפות מגיעים מפתאל. למרות ההפסד הגדול - שכאמור נגרם בעיקר כתוצאה מירידת ערך נכסים פיננסיים - בשנה החולפת חל גידול של כ-10% ביחס ל-2009 במספר המבקרים בפארק, ואלה הסתכמו בכ-230 אלף. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על כ-3.2 מיליון שקל, כ-2 מיליון שקל יותר ביחס ל-2009.

על החתום: עמית ברגר

אלרן השקעות עצמה סיימה את שנת 2010 עם רווח של כ-160 מיליון שקל, הנובע בעיקרו מהשלמת הסדר עם מחזיקי האג"ח. למרות הרווח העצום, נותרה החברה עם גרעון בהון העצמי בגובה של 62 מיליון שקל, והערת "עסק חי" עדיין מתנוססת על דוחותיה.

אלרן נקלעה לקשיים בעקבות שורה של השקעות כושלות בתחומים שונים, ולאחר דיונים ממושכים הוציאה לפועל הסדר חוב. טרם ההסדר הייתה חייבת החברה 180 מיליון שקל לנושיה, בעיקר למחזיקי האג"ח. נכון לסוף שנת 2010, הסתכם היקף החוב של אלרן השקעות בכ-64 מיליון שקל.

פרט מעניין נוסף העולה מדוחות אלרן הוא זהות הדירקטור שהוסמך לחתום על הדוחות כיו"ר דירקטוריון החברה. מדובר בברוקר עמית ברגר, בן ברית ותיק של הדנקנרים השולטים באלרן, שלפני כשנתיים נקלעו עסקיו לקשיים והוא אף פנה להגנת ביהמ"ש לאחר שהחברות שבשליטתו (ברגר שוקי הון ואנטר הודלינגס) נקלעו לחובות של יותר מ-200 מיליון שקל.