"עליית מחירי המזון - 25% מעליית המדד מתחילת השנה"

כלכלני בנק לאומי: עליית מחירי המזון מהווה רבע מעליית מדד המחירים בשנה האחרונה - 0.5% מתוך עלייה כוללת של 1.8%

על רקע מחאת המחירים הציבורית על מחירי המזון, שהחלה בעקבות תחקיר "גלובס" על יוקר המחייה בישראל, מפרסמים הבוקר (ה') בבנק לאומי את סקירת המאקרו השבועית שלהם, ובה מציינים כי עליית מחירי המזון מהווה כרבע מעליית מדד המחירים לצרכן מתחילת השנה (0.5% מתוך עלייה כוללת של 1.8%).

הכלכלנים מציינים גם, כי תרומתו של רכיב הדיור לעליית המדד היא הגבוהה ביותר - בשל העלייה האבסולוטית הגדולה של רכיב זה ובשל משקלו הגבוה של רכיב הדיור במדד (כ- 25%). בנוסף, תרמו לעליית המדד, סעיף תחבורה ותקשורת וסעיף המזון שהושפעו מעליית מחירי האנרגיה והסחורות. את עליית המדד מתחילת השנה, קיזזה ירידה עונתית במחירי הירקות והפירות, והלבשה והנעלה.

הכלכלנים מזכירים גם את המדד המשולב לבחינת מצב המשק, שעלה בחודש מאי ב-0.3% תוך שניכרת מגמה מעורבת ברכיביו. עליית המדד ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-5.8% - בהשוואה לקצב עלייה שנתי ממוצע של 6.5%, מאז המחצית השנייה של 2010. בלאומי סבורים כי יש בכך בכדי לסמן על מגמה של התמתנות בקצב ההתרחבות של הפעילות במשק.

לפי רכיבי המדד נמשכת המגמה של עליית היבוא במוצרי צריכה ושל תשומות ליצור. מנגד, ניכרת ההתמתנות בקצב העלייה השנתי של רכיבי היצוא, הייצור התעשייתי, מדד הפידיון בענפי המסחר והשירותים ומשרות השכיר במשק - וכפועל יוצא, רכיבים אלו ממתנים את שיעור עלית המדד המשולב.

בלאומי מעריכים כי המגמות האלו יימשכו גם במהלך 2011: רכיב היבוא של תשומות ליצור צפוי בעתיד להביא להתרחבות כושר הייצור של המשק ולאפשר צמיחה מהירה יותר. יחד עם זאת, בהנחה שהעלאת הריבית תימשך, הכלכלנים מעריכים כי האינפלציה בשנת 2011 תחרוג במעט מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים, ובשנת 2012 האינפלציה תרד לכיוון אמצע יעד יציבות המחירים.