מכה לשותפות ב"תמר": לנדאו ממליץ לפקח על המחירים

לנדאו: "נבטיח שמשק האנרגיה הישראלי יעבוד במחירים סבירים, באופן שישמור על כיסו של הצרכן. יחד עם זאת, ליזמים ולמשקיעים מותר להרוויח"

לקראת ישיבת וועדת המחירים המשותפת למשרד התשתיות הלאומיות ולמשרד האוצר שתתקיים ביום ראשון הקרוב, אישר אתמול (ד') שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, את הצעת המשרד לפיקוח ורגולציה על מחירי הגז הטבעי בישראל. המשרד ממליץ להכריז על הגז כמוצר בר פיקוח או, לחלופין, לפעול לכך שכל חברה מבין שותפות קידוח "תמר" תמכור את הגז בנפרד. זאת, על מנת ליצור תנאי תחרות בעסקאות מכר הגז הטבעי. המסמך הועבר היום לחברי הוועדה.

במשרד אומרים כי אי אפשר להפריז בחשיבותו ומרכזיותו של משאב הגז הטבעי, שנועד בראש ובראשונה לתת מענה לביקושי האנרגיה הצפויים בעשורים הבאים. מאז מציאת מאגרי הגז הטבעי, פועל משרד התשתיות הלאומיות במטרה להבטיח אספקה סדירה וקבועה של גז טבעי לשימוש שוטף במשק הישראלי.

מדיניות המשרד בנושא, כפי שבאה לביטוי במסמך, נועדה לאפשר את החדרת הגז הטבעי לשימושי המשק בצורה רחבה, יעילה ותחרותית, לתת ביטוי כלכלי לשימוש בגז הטבעי מול חלופות של מקורות אנרגיה אחרים, לקבוע מנגנון מחירים ותנאי עסקאות במחיר שוק או במחיר מפוקח, ככל שיעלה הצורך בכך, וכן לקיים מנגנון לטיפול והתמודדות עם כשלי שוק בטווח הקצר ובטווח הארוך.

חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, החולש על כל התחומים במשק המדינה, מאפשר להטיל פיקוח במספר רמות: פיקוח ברמה הנמוכה ביותר - המחייב דיווח שנתי על רווחיות ודיווח תקופתי על מחירים וכמויות; רמת הביניים - מחייבת את הגורם המפוקח לבקש היתר לכל העלאת מחיר; הרמה הגבוהה ביותר - מאפשרת לקבוע מחיר מירבי או רווח מירבי.

המשרד לתשתיות לאומיות ממליץ, כשלב ראשון, להכריז על המוצר כמוצר בר פיקוח, שמשמעו הטלת פיקוח ברמה הנמוכה ביותר של מסירת דיווחים. במידה והדיווחים שיתקבלו, או אינדיקציות אחרות יצביעו על הצורך בכך, ניתן לפעול להטלת פיקוח ברמה גבוהה יותר.

כחלופה לכך ממליץ המשרד לאפשר ואף לדרוש מן הבעלים של קידוח תמר ליצור תנאי תחרות בעסקאות מכר הגז הטבעי המתבצעות על ידם מתוך בעלותם המשותפת, ולא לאפשר להם לבצע עסקאות מכירה באופן משותף או לתאם מחירים. נושא זה יצטרך להיבחן במשותף עם הרשות להגבלים עסקיים.

במידה והצעדים הננקטים בסעיפים לעיל, יתגלו כבלתי תקפים מבחינה חוקית או שיתגלו כבלתי יעילים, ו/או בלתי ישימים מן הבחינה המעשית, אזי יהיה צורך לקבוע מחירים מפוקחים לגז טבעי, לפחות בטווח הקצר, ועד להבשלת התנאים להיווצרותם של תנאים תחרותיים ראויים.

עוזי לנדאו אמר כי "לאור הדינאמיקה המתפתחת בשוק הגז הטבעי ומחיריו, כפי שמשתקפים בדיווחים השונים, תאלץ הממשלה להתערב, על מנת שלא תתקבע בשוק רמת מחירים בלתי סבירה, שתתבטא בסופו של דבר במחירי החשמל. בכוונתנו לנקוט באחת החלופות, על מנת שבמידה ויוכח קיומו של כשל שוק, יוכל המשרד להבטיח את אספקת הגז הטבעי המשמש לצרכי המשק השוטפים. אנו נבטיח שמשק האנרגיה הישראלי יעבוד במחירים סבירים, באופן שישמור על כיסו של הצרכן".

השר הדגיש כי: "יחד עם זאת, ליזמים ולמשקיעים, שבזכות המיליארדים שהם מזרימים לחיפושי הגז ולהפקתו, ושהצליחו במקום בו המדינה נכשלה, מותר להרוויח. מדינה שרוצה יזמות פרטית חייבת להיות הגונה".