תנובה הקפיאה מחיר הקוטג' אחרי זינוק של 40%

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "הדיל הזה הוא שיטה פסולה של התנהלות שאמורה לשמור על האינטרס הציבורי"

בנובמבר האחרון קיימה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דיון מיוחד על מחיר הקוטג', שזינק אז ב-50% מאז הוצא מפיקוח ב-2008. הרוחות סערו, ונציגי משרד החקלאות הכריזו כי הם שוקלים להחזיר את הקוטג' לפיקוח כדי להוזיל את מחירו. מאז, כידוע, מחיר הקוטג' המשיך לעלות, עד להתחלת חרם הקוטג' בעקבות בדיקת "גלובס" בנושא התייקרות מחירי המזון.

גם אז התקומם הציבור נוכח עליית מחיר הקוטג', ויו"ר הוועדה לביקות המדינה, ח"כ יואל חסון, אמר לנציגי משרד החקלאות: "כשלתם שלא חשבתם על-כך קודם לפני שהציבור מתקומם".

איציק בן-דוד, סמנכ"ל משרד החקלאות, אמר אז בדיון כי המשרד צפה עלייה של 15% במחיר הקוטג', אך לא זינוק של 50%. הוא טען כי הקוטג' היה מוצר מפסיד, ולכן הוצא מפיקוח.

מדוע משרד החקלאות לא החזיר את הקוטג' לפיקוח מחירים, כדי שהכריז בדיון בוועדה לביקורת המדינה? ל"גלובס" נודע כי זמן קצר לאחר הדיון פנו נציגי משרד החקלאות לתנובה, המחזיקה בנתח של כ-70% בשוק הקוטג', במסר ברור: אם מחירי הקוטג' לא יעלו עד סוף 2011 - הקוטג' לא יוחזר לפיקוח.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה הודה נציג משרד החקלאות כי הקוטג' לא הוחזר לפיקוח כיוון שתנובה לא העלתה את מחירו מאז הדיון הקודם, ואף הדגיש כי טרה ושטראוס הן אלה שהעלו מחירים ב-20%-30% בחודשים האחרונים.

בסוף השבוע התראיינה זהבית כהן, יו"ר תנובה, לערוץ 2 והבטיחה כי תנובה לא תעלה את מחירי כל מוצריה עד סוף השנה. לפחות בנוגע למחיר הקוטג', נראה שלכהן לא היה באמת חופש בחירה, מאחר שהתחייבה למשרד החקלאות לא להעלות מחיר מוצר זה. מה שנראה כמעין מחווה לציבור. היא גם הדגישה כי אין בכוונתה להוזיל את מחיר הקוטג'.

"החלטה להסיר את מחיר הקוטג' מהפיקוח נועדה לעודד תחרות במשק החלב, אבל ברגע שמשד החקלאות ראה אחרי שנתיים שההחלטה הזו הביאה להתייקרות משמעותית, הוועדה לפיקוח על המחירים כשלה בכך שלא בחנה את ההחלטה של עצמה", אומר היום (א') בשיחה עם "גלובס" ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה. "ההשפעה של המחלבות ושל הגופים ובעלי העניין על ועדת הפיקוח היא דרמטית וחמורה. העובדה שהוועדה מתנהלת כל הזמן עם אותן מחלבות, ובעלי עניין מתייעצים איתן, משתפים אותן - יש בזה פגיעה באינטרס הציבורי. לכן גייסנו את מבקר המדינה לחקור את הוועדה לפיקוח המחירים והתנהלותה".

- מה דעתך על הדיל שנרקם בין תנובה למשרד החקלאות?

"הדיל הזה הוא שיטה פסולה של התנהלות שאמורה לשמור על האינטרס הציבורי. אני מצפה מגוף כמו הוועדה לפיקוח על המחירים מה ההשפעה על הצרכן לפני שהם בודקים כמה זה משפיע על המחלבות".

- זהבית כהן הצהירה כי לא תוזיל מחירים; זה הפתיע אותך?

"אין לי שום ציפיות מהחברות כי יש להן אידיאולוגיה של רווח. הן לא יתרמו קוטג' לציבור. אבל כאשר רואים שיש כשל שוק וחזירות מסוימת בתחום - פה אני מצפה מהמדינה להתערב. אין לי שום ציפיות מחברות עסקיות, הן רוצות להרוויח".

מתנובה נמסר בתגובה כי זהבית כהן התכוונה לכלל מחירי מוצרי החלב של תנובה ולא רק לקוטג'.

ממשרד החקלאות נמסר: "הטענה כי נציגי משרד החקלאות סיכמו עם תנובה שלא להחזיר את הקוטג' מפיקוח תמורת הקפאת מחירים לא היתה ולא נבראה. משרד החקלאות הינו משרד מקצועי שאינו סוגר 'דילים' עם פירמות בשוק הפרטי. בסוף 2010 דיווחה תנובה מיוזמתה על כך שהיא אינה מתכוונת להעלות את מחירי הקוטג', אך הדבר לא היה במסגרת הסכם או סיכום כלשהו. בתחילת 2011 הקים משרד החקלאות צוות לבחינה מעמיקה של נושא המחירים והריכוזיות בענף מוצרי החלב על מנת שיוכל לקבל את תמונת ההתייקרויות המלאה ולבחון פתרונות. הפעולות שנעשו כללו גם דרישה לקבלת עלויות ייצור מכל המחלבות, דרישה שנענתה באופן כמעט מלא. במסגרת המעקב התברר כי ישנה שונות בעלויות הייצור בין המחלבות השונות, ולכן דורש העניין בחינה יסודית לפני החזרת המוצר לפיקוח. בעקבות עליית המחירים האחרונה הוקמה כאמור ועדה לבחינת הנושא הנמצאת באחריות משרד התמ"ת".