מ-10 ביולי: זוגות צעירים בפריפריה יקבלו 100 אלף שקל

הממשלה אישרה את תוכנית מענקי המקום בפרירפריה ואת רשימת הישובים המעודכנת אותה קידם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ■ "זהו יום בשורה לישובי הפריפריה ולזוגות הצעירים שיקבלו כסף ביד"

הממשלה אישרה היום (א') את תוכנית מענקי הפריפריה אותה קידם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. ההחלטה נאשרת סופית את רשימת הישובים בהם יקבלו מחוסרי דיור מענק בגובה 60 אלף שקל לרכישת דירה ומענק לסבסוד הפיתוח בגובה 40 אלף שקל וגם לאשר את רשימת הקריטריונים הסופיים לבחירתם. יישום ההטבה עתיד להיכנס לפועל ב-10 ביולי 2011.

ברשימת היישובים המעודכנת נכללים הישובים הבאים: אופקים, בועיינה-נוג'ידאת, בית שאן, דימונה, חצור הגלילית, טבריה, ירוחם, כפר מנדא, כרמיאל, מגדל העמק, מעלות תרשיחא, מצפה רמון, נהריה, נחף, נצרת, נצרת עילית, נתיבות, סח'נין, עכו, ערד, צפת, קרית שמונה, שדרות, שלומי. אל-סייד, חורה, יפיע, רהט. ארבעת היישובים האחרונים ברשימה לא הופיעו ברשימות הקודמות.

במקביל לרשימה החדשה, מפרטת ההצעה לראשונה גם את הקריטריונים הברורים להכנסת יישוב לרשימת המענקים. היישובים צריכים להיות באזורי עדיפות לאומית כפי שקבעה הממשלה בהחלטה 1060 מסוף 2009 ובכל אחד מהיישובים צריך להיות פוטנציאל קיים של כ-250 יחידות דיור וזאת כדי למנוע עודף ביקושים שעלו להוביל לעלייה במחירים. שני קריטריונים נוספים קובעים כי ערכי הקרקע ביישוב צריכים להיות נמוכים וכי מדובר ביישובים שבשנים האחרונות לא פורסמו בהם מכרזי שיווק קרקע או שהיו מכרזים שלא צלחו.

עוד על פי הצעה זו, ישובים המצויים בקרבת הגבול לא יצטרכו לעמוד בקריטריון של היצע פוטנציאלי של 250 יחידות דיור ויישובי יהודה ושומרון ייבחנו בנפרד. חשוב לציין שלמרות שמדובר ברשימה סופית, היא עוד יכולה להשתנות ופעם בארבע שנים היא תיבחן ויוחלט האם להוסיף או לגרוע ממנה יישובים. בכל מקרה, לא תחול ההטבה על רשויות מקומיות בהן המדד הכלכלי-חברתי על פי קביעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא 8 ומעלה.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מסר בעקבות קבלת ההחלטה: "זהו יום בשורה לישובי הפריפריה ולזוגות הצעירים שיקבלו כסף ביד בכדי להקל עליהם גם על ההון העצמי הנדרש. בתקופה הקרובה בכוונתי להגדיל את היצע הקרקעות בהיקפים רחבים, בדגש על הישובים בפריפריה, בהם לא שווקו בעשור האחרון קרקעות לבנייה רוויה בעקבות מחסור בביקושים. אני משוכנע שזוהי תוספת כוח חברתית למאמצים שאנו עושים להגדלת ההיצע הקרקעות כפי שבא לידי ביטוי בשיא של עשור בהתחלות הבנייה ובשיווקי הקרקעות. נתונים אלה מביאים ויביאו להקלת המחסור המתמשך בדירות מגורים ולמצוקת הדיור, בראש ובראשונה של זוגות צעירים".