מה צריך באינטרנט בשנים הבאות?

כמעט שליש מהעולם גולש ברשת. כדי לחיות בעתיד דרוש שירות תרגום מהיר ואמין

נתונים שהתפרסמו באחרונה, ומשום מה כמעט לא זכו לתשומת-לב, מצביעים על כך שאוכלוסיית הגולשים ברשת חצתה ממש לאחרונה את קו השני מיליארד אנשים. זה כמעט שליש - כמעט שליש! - מאוכלוסיית העולם. מספר מטורף מאיפה שלא מסתכלים על זה (internetworldstats.com/stats.htm).

גם למי שאף פעם לא הטיל ספק בכוחה ובגדולתה של מהפכת האינטרנט מסתובב הראש מהמספר. וזה עוד כלום לעומת המספרים של הסלולר, שכבר חצו את קו 5 מיליארד המנויים. אנחנו חיים בעתיד, אין ספק, וזו כשלעצמה סיבה למסיבה.

ב-10 השנים האחרונות הגדילה אוכלוסיית הגולשים את מספרה בכמעט פי שישה. ב-10 השנים האחרונות השתנתה הרשת עד לבלי היכר, והיא לא עוצרת לרגע, ממשיכה לסחוף את העולם. הכלכלה, האמנות, המרקם החברתי - את כל אלה, ועוד תחומים רבים, הרשת שינתה עד לבלי היכר, והיד עוד נטויה.

מהמהפכות הגדולות ביותר בתולדות האנושות, אם לא העצומה מכולן (בלי להמעיט חלילה בערכן של מהפכות אחרות, ובהן הפמיניסטית, הצרפתית והתעשייתית. כל אחת מהן עשתה את שלה, ובגדול).

אחרי שהתבססה בעולם המפותח, מסתערת הרשת על העולם המתפתח, שמקבל את פניה בשקיקה. 45% מהגולשים כיום הם סינים. האפריקנים גם הם נוהרים פנימה. נכון שאפריקה היא עדיין היבשת עם אחוזי החדירה הנמוכים ביותר, 11.4%, אבל מצד שני בעשור האחרון הם הגדילו את מספרם פי 26. גם אצלנו, במזרח התיכון, הכפילו הגולשים את עצמם פי 20 בעשור האחרון. זו כבר מזמן לא הרשת של האדם הלבן והעשיר, למרות שהוא עדיין נהנה מהתנאים הטובים ביותר.

גם הדמוגרפיה הפנימית של הרשת השתנתה לבלי היכר בשנים האחרונות והתרחבה לשני הכיוונים. יותר צעירים ויותר זקנים. אחוזי הנהירה של המבוגרים לרשת, בני ה-60 ומעלה, מזכירה מאוד את הנהירה האפריקנית, וכנ"ל הנתונים לגבי ילדים מתחת לגיל 13. זו כבר מזמן לא הרשת של הסטודנט והיאפי הצעיר.

רקמה אנושית אחת חיה

אני חושב על כל האנשים האלה, אזרחי הרשת ממש כמוני. נכון שלא כולנו גולשים באותם התנאים, עם אותה החומרה ובאותן המהירויות. נכון שלא כולנו נהנים מאותן החירויות - כמו הסינים לדוגמה - אבל בבסיס כולנו חווים חוויה משותפת. כולנו רקמה אנושית אחת חיה. זו מחשבה נעימה.

שליש? תנו לאינטרנט שנתיים והוא חוצה את קו החצי.

נשאלת השאלה: מה אנחנו צריכים, מה אנחנו באמת, אבל באמת, צריכים שיהיה לנו באינטרנט לשנים הבאות? בעיניי, התשובה היא לא עוד פייסבוק או עוד גוגל. לא עוד טאבלט, לא עוד אתר - הידעתם? באינטרנט יש משהו כמו 325 מיליון אתרים, עוד מספר מהמם.

אני לא מדבר גם על מדיניות פרטיות טובה יותר או על מסחר מאובטח יותר. כל הדברים האלה פותרים את עצמם בסופו של דבר, ולו רק בגלל הפוטנציאל המסחרי שלהם.

מה שאנחנו הכי צריכים לאינטרנט של המחר זה שירות תרגום אמיתי, מהיר ואמין. אני רוצה לקרוא את המקומון של לוסקה, זמביה, אני רוצה להתעדכן בקורותיה של בלוגרית מבאודינג, סין. אני רוצה להבין את העולם הזה טוב יותר. אני רוצה שהם יבינו אותי.

מאמצים ראויים נעשים בכיוון, אבל הם עדיין בתחילת הדרך. לדעתי זה צריך להיות הדבר הכי חשוב, שצריך לגייס אליו את הסקטור העסקי וגם את האו"ם או משהו.

הרשת הכלל-עולמית, כמו שאנחנו קוראים לה, תהיה כלל-עולמית באמת כשכולנו נוכל לתקשר ולהבין האחד את השני. זו תהיה המהפכה הגדולה מכולן ללא ספק. זה באמת יהיה לחיות בעתיד.