כך תיצור מהפכת התחבורה בגוש דן מהומה רבתי

"גלובס" חושף את מסקנת היועצים האסטרטגיים של נתיבי איילון: "המערכת מרעה את תנאי הנוסעים בפרמטרים של מספר מעברים, זמן גישה, זמן פיזור; השיפור נטו ברוב הפרמטרים אינו גבוה, ולא בהכרח יורגש" ■ "קיצור זמני הנסיעה בכ-2 דקות בממוצע בלבד"

ב-1 ביולי תתרחש מהפכת התחבורה של גוש דן, שתשפיע על מיליון אנשים במטרופולין. צפויה מהומה. כל נסיעה תהיה בשני אוטובוסים, ושם המשחק יהיה מעבר מאוטובוס לאוטובוס. עידן המעברים, כך מכנים את המהפכה במשרד התחבורה. את התוכנית הכינה חברת נתיבי איילון, על-ידי ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברה, רות אמיר.

עקרונות התוכנית: הזנה ב"קווים מרכזיים" תכופים, תוך שימוש בנת"צים, קיימים וחדשים, וביטול קווים המחברים שכונות ללב העיר ולמוקדים חשובים בעיר, כמו העיריה, משרדי הממשלה וכו'. הרעיון: בכרטיס אחד, של 6.4 שקל, ניתן לבצע נסיעה בכל הקווים במשך שעה וחצי (לעומת 6 שקלים היום לנסיעה אחת). הכרטיס יהיה משותף לחברות אגד, דן, קווים ומטרופולין.

פשטות והתמצאות?

עיון במסמכי התוכנית ובתולדות הדיון הציבורי בה, מעלה חשש שהיא לא נבחנה ב"חוות דעת שנייה", מומחי תחבורה בלתי תלויים לא התעמקו בה, והדיון בה היה סמלי. מסתבר שבעניינים קריטיים היו בתוך מערכת התכנון ספקות לא פשוטים לגבי רשימת היתרונות של התוכנית.

פשטות והתמצאות - לטענת הוגי התוכנית, הם יצרו מערכת רשתית נוחה, ובמקום 82 קווים בגוש דן יהיו 59 קווים חדשים. "רשת הקווים", זהו הביטוי השגור. זה היה נכון, אם ת"א וגוש דן היו בנויות כמו מנהטן. לעומת הטענה ל"מערכת רשתית", הרי שבדוח של נתיבי איילון עצמה, "תיאור וניתוח מצב קיים", נאמר כך: "מערכת התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב הינה מערכת רדיאלית בעיקרה".

מי שירצה לחפש את דרכו באתר של משרד התחבורה, לא ימצא שירות מקוון של הדרכה מנקודת מוצא לנקודת יעד, אלא צ'ט בכתב, שיש צורך להמתין בו לתשובה של נציג השירות. היכונו לתלונות ולעצבים.

בסעיף המידע יש חור גדול: השר כץ התחייב ללוחות מידע אלקטרוניים בתחנות בשנת 2013. זה אחרי הקדנציה שלו, אבל אנחנו נספור ימים.

פגם מתודי

סעיף צרכי הנוסעים - לטענת המתכננים, מערכת התחבורה נבנתה טלאי על טלאי, וכרגע נכנסת מערכת המותאמת לצרכים ולפעילויות החדשות במטרופולין. הטענה נשענת על סקרים משנת 2003-2002 והשלמה מ-2008. הסקרים נעשו רק בין המשתמשים באוטובוס, ולא אצל קהל יעד שיש רצון לצרפו לתחבורה הציבורית. פגם מתודי.

ייתכן שיהיה שיפור בהגעה לאזורים מתפתחים, כמו למשל קרית עתידים, אבל זה יבוא לעיתים על חשבון השכונה: הוציאו מרמת החי"ל את שני הקווים המחברים את השכונה לת"א, ומעכשיו ילכו ברגל לקווים החדשים ברח' דבורה הנביאה וראול ולנברג (ועדיין יצטרכו להשתמש בשני אוטובוסים כדי להגיע לכל יעד מרכזי בעיר).

קיצור ההמתנה?

תעריף אזורי וכרטיס חכם - אם אין לך כרטיס רב-קו, תצטרך לשלם בכל נסיעה (בכל מעבר) את המחיר המלא, 6.4 שקל. הרעיון של משרד התחבורה הוא לקנות מהנהג כרטיס רב-קו, עליו יהיו מוטענות שתי נסיעות, פלוס תשלום של 5 שקלים עבור הכרטיס, ורק כך יוכל הנוסע ליהנות מ-90 הדקות - כלומר, 17.8 שקלים. יש גם עניינים לא פתורים כמו כרטיסיות תלמידים.

זמני המתנה קצרים יותר - המונח המקצועי והאמיתי בסעיף זה, צריך להיות "מדלת לדלת", הכולל זמני הליכה, המתנה ונסיעה. אם היה מדובר בהפרש משמעותי בזמנים "מדלת לדלת", ניתן היה לברך על הסעיף.

מתכננת המהפכה, רותי אמיר מנתיבי איילון, הודיעה רק לאחרונה למנכ"ל משרד התחבורה, כי "התוכנית תביא בממוצע לקיצור זמני הנסיעה בכ-2 דקות בלבד". בשביל 2 דקות עושים מהפכה?

ומה עם הצפיפות?

למה בעצם לעשות תוכנית כזו ולסבך את כולם בצורך בה? טענה חשובה הייתה שיש ירידה בשימוש בתחבורה הציבורית. מצד שני, בעקבות סקרים שערכה, הוציאה ב-2009 חברת נת"ע (של אותו משרד תחבורה), נתונים לפיהם חל שינוי במגמה, וניכרת אפילו עלייה במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית. מהסקרים עולה מסקנה חד משמעית: נוסעי האוטובוסים מתלוננים בעיקר על הצפיפות והתדירות הנמוכה. גם דוח מבקר המדינה האחרון הצביע על צפיפות באוטובוסים ואמינות נמוכה של האוטובוסים. כמו הסקרים של נתיבי איילון.

יהיו כאלה שיאמרו, שכדי לשפר את המצב, צריך היה לטפל בצפיפות ובאמינות של הקווים ולשפר את המידע לנוסע. מה שיהיה יותר צפוף יהיו המדרכות, עליהן ילכו הנוסעים יותר: פעם אחת מהבית לתחנת האוטובוס, פעם שנייה במעבר מקו לקו, פעם שלישית מהתחנה השנייה ליעד. את זה להכפיל בדרך חזרה. ישופר הכושר הגופני של נוסעי האוטובוסים במטרופולין.

שיפור מזערי

אין נתונים על עלויות התכנון והביצוע של מהפכת "הארגון מחדש של התחבורה הציבורית בגוש דן".

מה שכן, תוספת הסבסוד לחברות האוטובוסים תהיה 50 מיליון שקל בשנה.

צריך לקרוא את המצגת הפנימית של היועצים האסטרטגיים של נתיבי איילון מ-2009 ולשפשף את העיניים.

כך נאמר במצגת: "בארגון מחדש אין תועלת מספיק ברורה ורלוונטית ברמת הפרט שניתן להציג לציבור. ברמת המאקרו, המערכת החדשה מרעה את תנאי הנוסעים בפרמטרים של מספר מעברים, זמן גישה, זמן פיזור. השיפור נטו ברוב הפרמטרים אינו גבוה ובפועל לא בהכרח יורגש על-ידי הנוסעים".

מה עשו בנתיבי איילון עם המסקנות של היועצים האסטרטגיים הללו? נטען שמדובר רק בטיוטה פנימית, שלא כולה התקבלה על-ידי נתיבי איילון. היועצים פוטרו.

ממשרד התחבורה נמסר: "המצגת המוזכרת בידיעה שייכת לחברה חיצונית בשם "סאפיו" והוצגה לפני שנתיים וחצי לצוות המתכננים של נתיבי איילון ומשרד התחבורה לצורך יישום הפעימה הראשונה. המדיניות שהוצגה נדחתה ע"י משרד התחבורה ונתיבי איילון. חברת "סאפיו" לא הייתה שותפה ליישום הפעימה הראשונה שהייתה באוגוסט והיא גם לא שותפה ליישום הפעימה השנייה כיום".]

קווי אוטובוסים חדשים במרכז תל אביב / מתוך: אתר משרד התחבורה , עיבוד גרפי: יפה שילה
 קווי אוטובוסים חדשים במרכז תל אביב / מתוך: אתר משרד התחבורה , עיבוד גרפי: יפה שילה

כרטיסי נסיעה
 כרטיסי נסיעה