האוצר: תגמול שוטף של סוכן ביטוח - עד 2,000 שקל למבצע

האוצר מפרסם עוד פרטים בתוכנית להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני: תקנות ש"נועדו לטפל בתמריצים כלכלים בעייתיים הקיימים בשיטת התגמול של סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים"

כשבעה חודשים לאחר שהכריז על עיקרי התוכנית להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, וימים ספורים לפני תום הרבעון השני, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, מפרסם היום את המנה השנייה לקביעת פרטי התוכנית ובדגש על רכיב הקשר הגופים המוסדיים למפיצים בשוק הפנסיוני.

נציין שלפי שעה משרד האוצר מתעכב בטיפול ברכיב הקשר בין המפיצים בשוק הפנסיוני לבין הלקוחות (החוסכים והמעסיקים). בהקשר זה האוצר ציין בנובמבר אשתקד שיהיו כמה שינויים שיוצגו במסגרת טיוטה עוד במהלך הרבעון הראשון השנה ובפועל הם טרם פורסמו.

על כל פנים, הרפורמה אותה הציג בנובמבר פרופ' עודד שריג - הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, כללה תיקונים לחקיקת בכר וקיצוץ דמי הניהול הנהוגים בשוק קופות הגמל וביטוחי המנהלים (כשטיוטה בנושא מרכזי זה פורסמה כבר בסוף חודש מארס השנה). כעת האוצר מפרסם טיוטות תקנות ש"נועדה בעיקרה לטפל בתמריצים כלכלים בעייתיים הקיימים בשיטת התגמול של סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים", לדברי האוצר.

לאור זאת מציע האוצר לקבוע כי התגמול השוטף של סוכן ביטוח יהיה רק בתשלום כספי במישרין של עמלות, כאשר תגמול הסוכן על עמידה ביעד מכירות לא ייעשה במסגרת מבצעים קצרים עם יעדי גיוס במוצר מסוים אלא יהיה כפוף לשורת מגבלות ובכל מקרה לא יעלה על 2,000 שקל למבצע.

כך, האוצר מגביל את יכולת המוסדיים לקדם מכירות במבצעים מיוחדים וקובע שהחל מ-2012 יחולו המגבלות הבאות: יעדי מכירות יקבעו לתקופה שלא תפחת משנה ולא יהיו מוגבלים למוצר ביטוח ספציפי; גמול שאינו כספי (לדוגמה: באמצעות השתתפות בהוצאות משרד, פרסים, מתנות וטיולים בארץ ובחו"ל) ייכלל בעמלות ההיקף שיקבל הסוכן ויהיה רק עד סכום של 2,000 שקל לשנה (ליעד מכירות מסוים); וכן שהעמלות בגין מוצר מסוים בשנת ההצטרפות לא יהיו יותר מכפליים מהעמלות בשנים הבאות.

נציין כי בהקשר זה האוצר הלך במקצת לכיוון הסוכנים מאחר ובנובמבר 2010 קבע שהמגבלה על הטבות שאינן כספיות (כגון טיסות סוכנים) תהיינה עד מגבלה של 600 שקל לשנה בלבד.

בנוסף, האוצר מטפל גם בסוגיית איסור על תשלום כפל עמלות ליותר ממפיץ אחד עבור אותו לקוח בזמן נתון. האוצר קובע בטיוטת התקנות שמעבר של לקוח בין בעלי רישיונות הפצה שונים (כלומר, מסוכן ביטוח לסוכן ביטוח, מסוכן ביטוח ליועץ פנסיוני, או מיועץ פנסיוני לסוכן ביטוח) לא יזכה את שני המפיצים (המוחלף והחדש) בעמלות בגין הלקוח.

עם זאת, האוצר מסייג וקובע שבכל זאת יותר תשלום כפל עמלות לתקופה מוגבלת. זאת במקרה בו מפיץ שצירף לראשונה את הלקוח למכשיר הפנסיוני המסוים יהיה זכאי לעמלה חלקית עד לתום פרק זמן של 3 שנים מהיום בו צורף המבוטח למכשיר הפנסיוני המסוים, ובתנאי שסך העמלות לא יעלה על דמי העמלה האחרונים ששולמו לסוכן המוחלף.