הדילמה הכלכלית של הלפרין וכספי

יותם הלפרין יפסיד הרבה כסף אם יחזור למכבי ת"א. גם עמרי כספי צריך לשקול אם שווה לו לחזור לישראל במקרה ותהיה שביתה ב-NBA. הסיבה? רשויות המס, שיירצו נתח נכבד מהכנסותיהם

כמו בכל קיץ, גם בפגרה הנוכחית עסוקים מדורי הספורט במלפפונים. כולם תוהים איפה יחתמו השחקנים הפנויים בשוק, כמה כסף הם ירוויחו בקבוצה החדשה שלהם, ומה השיקולים שמנחים אותם לפני ההחלטה לעבור למקום אחר. אבל דבר אחד שנסתר בדרך כלל מעיני התקשורת הוא נושא המיסוי - שהפך בשנים האחרונות לאחד הגורמים הכי רלוונטיים אצל ספורטאים לפני קבלת ההחלטה היכן לשחק.

המקרה הכי חם בתנור הוא של יותם הלפרין: אחרי שלוש שנים באולימפיאקוס היוונית, הגארד מעוניין לשוב למכבי תל אביב, שאף הוציאה בשבוע שעבר הודעה, כנראה מוקדמת מדי, על החתמתו המחודשת במועדון. אבל כעת העסקה עשויה ליפול: הלפרין חושש כי ייאלץ לשלם מאות אלפי דולרים לרשויות המס בישראל בגין הכנסותיו בשלוש השנים האחרונות ביוון, ושוקל את כדאיותה הכלכלית של חזרה לישראל. ייתכן כי הלפרין למד את הלקח מהמקרים של ליאור אליהו, פיני גרשון ואחרים, שעל-פי פרסומים שונים נאלצו בשנים האחרונות לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי בישראל עבור ההכנסות שגרפו מתקופתם המקצועית בחו"ל.

הלפרין אינו היחיד שנתקל בלבטים האם ומתי לחזור לישראל לאחר שהות ממושכת בחו"ל. עמרי כספי הצהיר לא אחת כי במידה וה-NBA תושבת בסופו של דבר, הוא ישמח לחזור לקדנציה קצרה במכבי תל אביב. אבל עצתנו לכספי היא פשוטה: אל תחזור, אפילו לא למספר חודשים מצומצם. אחרת, רשויות המס הישראליות יתנפלו עליך בדרישה לקבל את הנתח שלהן.

***

שינויים שנעשו בשנים האחרונות בדיני המס עשויים להשפיע מהותית על חבות המס של שחקנים בגין הכנסותיהם מחוץ לישראל. בעוד תפיסת רשויות המס בישראל בעבר היתה כי ניתוק התושבות מישראל נעשה בהליך ממושך, הרי שתפיסתם החדשה היא שונה, ובמסגרתה יחדל ישראלי מלהיחשב תושב ישראל לצורכי מס הכנסה באם יעמוד במבחן הפרוס על פני ארבע שנים, כאשר בשנתיים הראשונות הבחינה הינה בחינה מספרית "שרירותית" - האם שהה בישראל פחות מחצי שנה בכל שנה. בשנתיים שלאחר מכן, הבחינה נתונה יותר לפרשנות - ובודקת למעשה היכן נמצא "מרכז חייו" של הספורטאי.

אם נחזור למקרה הפרטני של הלפרין, הרי ששלוש העונות שלו בחו"ל עדיין לא מבטלות את חובת המס שלו בישראל על הכנסות מחו"ל. הוא צריך לסגור לפחות עוד עונה ביוון (או בכל קבוצה אחרת באירופה) כדי לעמוד באופן מלא ב"מבחן ארבע השנים", ולקבל פטור. במקרה של כספי, שאמור לפתוח את העונה השלישית שלו בחו"ל: במידה והוא יחזור אפילו לחודשים ספורים למכבי, מס הכנסה עשוי לקבוע כי "מרכז חייו" הוא בישראל, ועל כן הוא ייחשב לתושב ישראל לצורכי מס לכל דבר.

***

נציין כי גם ספורטאים המשחקים כיום בישראל, ושואפים לצאת בעתיד לקבוצה בחו"ל, יכולים להגדיל את סיכוייהם שלא להיחשב כתושבי ישראל לצורכי מס, כבר בשנה הראשונה שלהם בחו"ל, וכך לשמור על נתח גדול מהשכר שהם ירוויחו באירופה או בארה"ב. אבל לצורך כך, צריכים הספורטאים לשהות מחוץ לישראל תקופה העולה על חצי שנה בכל שנת המס, עניין שהוא קצת לא פרקטי עבור שחקנים שצריכים להופיע כל שבת בליגת העל בכדורגל או כל יום ראשון בליגת הכדורסל.

עם זאת, ניתן לפתור את העניין הזה באמצעות אפשרות של קבלת התגמול הכספי באמצעות חברות המאוגדות במדינות בהן שיעורי המס נמוכים, או במדינות הנחשבות כמקלטי מס בהן אין חבות מס כלל, או במדינות שבהן חבות המס החלה על הספורטאים היא רק בגין חלוקת הדיבידנד (בישראל 25%) ללא חבות מס נוספת וללא חבות בדמי ביטוח לאומי. למצער, אליה וקוץ בה: בישראל קיימות הוראות אנטי תכנוניות, המונעות אפשרות קבלת הכנסות משירותים באמצעות חברות זרות. ההוראות קובעות כי הכנסה שכזו תחשב כהכנסה "רגילה", עליה יחול מס חברות ישראלי רגיל.

אך לא אלמן ישראל: בקונסטלציות מסוימות ניתן להימנע גם מתחולת הוראות אלו.

* הכותב הוא מהמחלקה למיסוי בינלאומי בזיו-האפט, רואי חשבון ויועצים עסקיים