בלגן בביה"ח: השיבושים נמשכים, האחיות נטשו מחלקות

האחיות החריפו צעדיהן בעקבות המחסור בתקנים ■ הרופאים השביתו את כל מרפאות החוץ בבתי-החולים ■ המדינה פנתה לביה"ד הארצי להוצאת צווי מניעה נגד עיצומי הרופאים

בזמן שהרופאים השביתו היום (ג') את כל מרפאות החוץ בבתי החולים שמצפון לת"א כחלק ממאבקם הממושך, גם האחיות החמירו היום את הצעדים שלהן ונטשו כמה מחלקות פנימיות מאז שעות הבוקר.

בבית החולים שיבא נטשו האחיות שתי מחלקות פנימיות בשעות הבוקר ועברו לעבוד בהן במתכונת חירום בטענה כי ההנהלה ממשיכה להפנות חולים למחלקות. גם בבית החולים פוריה בטבריה נטשו האחיות מחלקה פנימית אחת, לאחר שההנהלה איימה לנכות שעות עבודה משכרן בשל העיצומים שהחלו בשבועיים האחרונים. בשעות הצהריים גם האחיות בביה"ח אסף הרופא נטשו מחלקה פנימית אחת, ובהסתדרות האחיות מאיימים כי המהלך הזה עשוי להתרחב.

לפי התקן, לפי הספר

נזכיר כי הסתדרות האחיות פתחה במאבק במחאה על אי יישומו של ההסכם שעליו חתמה עמה המדינה לפני כחצי שנה, ובמסגרתו נקבע כי יתווספו 190 תקנים של אחיות למחלקות הפנימיות. בארגון מסבירים כי לא רק שלא נוספו תקנים חדשים, אלא שהאחיות ממשיכות לעבוד בתת-תקינה בעוד שהלחץ על המחלקות רק הולך וגדל. "לא יכול להיות שידרשו מאיתנו לעבוד בתפוסה של 120% בחלק מהמחלקות, בזמן שתקני כוח האדם חסרים ב-10%-20%", אמר גורם בארגון.

שמוליק בן טל, יו"ר ועד האחים והאחיות בביה"ח שיבא, הסביר לנו היום: "לפי הרישיון של משרד הבריאות, במחלקה מסוימת אמורים להיות 32 חולים, אבל בפועל יש לנו 36. לפני שבועיים התחלנו במהלך קטן והפחתנו בכל יום שתי מיטות, כדי לבדוק האם משרד הבריאות וכל הנוגעים בדבר מתעשתים. לצערי זה לא קרה, והגענו היום למצב שבו החלטנו לעבוד בדיוק על פי התקן שאנו אמורים לעבוד לפיו".

בן טל מציין כי הוא מודע לבעיית המחסור הכללי באחיות, אולם לדבריו ישנן פעולות הניתנות לביצוע לפחות בשלב ביניים. "אפשר היה למשל לגייס כוחות עזר שהם אינם אחיות, אבל יכולים לסייע לאחיות בפעולות שונות שלא דורשות ידע מיוחד. אבל גם זה פתרון זמני מאוד, בטח לא לאורך זמן. חשוב להבהיר שהמלחמה שלנו היא לא על משכורות, אלא על איכות הטיפול הרפואי במדינה".

בתוך כך, בשבוע הבא צפויים הרופאים לעבוד "על פי הספר": ההסתדרות הרפואית תורה למתמחים לבצע לא יותר מ-6 תורנויות בחודש, ואילו רופאים מומחים שממילא לא מחויבים כיום בתורנות לא יבצעו תורנויות בכלל. כפי שפירסמנו השבוע, "עבודה לפי הספר" פירושה שהרופאים יצטרכו לכאורה לעבוד גם בימי שישי, כפי שמחייבים ההסכמים הקיבוציים, אולם בהסתדרות הרפואית הבהירו ל"גלובס" כי אין להם כוונה לעשות זאת.

היום בצהריים הגישה המדינה ערעור לבית הדין הארצי לעבודה כנגד פסיקת ביה"ד האזורי לעבודה בת"א שאיפשרה לרופאים להחריף בשבוע הבא את המאבק ונמנע מהוצאת צווי מניעה.