רגע לפני ההנפקה: הכנסות חברת WhiteSmoke שולשו

החברה עדכנה את טיוטת התשקיף ■ WhiteSmoke, שפיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית, תנסה לגייס עד 24 מ' ד'

אין ספק שהמצב הנוכחי בשוקי ההון יקשה על החברות הפרטיות שינסו בחודשים הקרובים להפוך לציבוריות בשוק ההון האמריקני. הענן שעדיין קיים מעל הראש של יוון, ההצהרות הפסימיות של כלכלנים בכירים כי כלכלת ארה"ב עומדת לסגת אחורה והעובדה שהקיץ בפתח (במהלכו פעילות השוק הראשוני הרבה יותר מצומצמת) - לא יקלו על חברות הללו. אחת מהן היא החברה הישראלית WhiteSmoke.

WhiteSmoke הגישה לפני כחודש וחצי טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה ראשונית בנאסד"ק, ובה ציינה כי בכוונתה לגייס עד 23 מיליון דולר לפי שווי שעדיין לא נקבע.

תוצאותיה הכספיות הוכיחו כי לא יהיה לה קל (הכנסותיה הן של סטארט אפ מתחיל והפסדיה כבדים), אך אולי תוצאות הרבעון הראשון של השנה - שנחשפו בעדכון לטיוטה שהגישה WhiteSmoke אתמול - יסייעו לחברה לשכנע את ציבור המשקיעים האמריקני לפתוח בפניה את ארנקם.

WhiteSmoke, שנולדה לפני פחות מעשור, פיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית. מוצר הדגל של החברה - WhiteSmoke Writer - מסייע לדוברי אנגלית ולכאלו שאינם דוברי השפה לתקן שגיאות כתיב, תחביר וסגנון בעת כתיבת טקסטים, והוא מותאם לתוכנות השונות שבהן ניתן לכתוב טקסטים.

את החברה הקימו בני הזוג הילה ולירן ברנר. הילה (36) מכהנת כיו"רית וכמנכ"לית החברה, ואילו לירן (37) מכהן כסמנכ"ל מו"פ. בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ההון סיכון הישראלית Evolution (בעלת 36.4% מההון), לבני הזוג ברנר יש 18%, ואילו ליאיר גולדפינגר, ממייסדי מיראביליס, יש 8.1%.

השקעה מסיבית במוקד הטלפוני

מהעדכון שהוגש אתמול עולה כי הכנסות WhiteSmoke ברבעון הראשון של השנה עמדו על 3.3 מיליון דולר, לעומת 982 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. עלייה זו נבעה מכך שלחברה היו ברבעון המדובר הכנסות של 2.4 מיליון דולר מאפליקציות החיפוש השונות - (Bundled search application) - אפליקציות שהופכות למנוע צמיחה די משמעותי. אפליקציות אלו כוללות, בין השאר, סרגל כלים הניתן להורדה, שלקוחותיו הן חברות לעיצוב סרגלי כלים עבור מנועי חיפוש דוגמת Bing.

קו המוצרים לעיל יצר אשתקד 31% מהכנסות החברה (1.6 מיליון דולר מתוך סך הכנסות של 5.3 מיליון דולר) לעומת 74% מההכנסות ברבעון הראשון של השנה, ולמרות זאת - השורה התחתונה של WhiteSmoke עדיין אדומה.

החברה סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד נקי של 928 אלף דולר לעומת הפסד נקי של 502 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד (בשקלול דיבידנד "על הנייר" לבעלי מניות בכורה).

הפסד זה נבע מהשקעה מסיבית שביצעה WhiteSmoke במאמצי מכירה ושיווק - מהלך שאינו חריג אצל חברות תוכנה צעירות דוגמתה. הוצאות המכירה והשיווק של החברה ברבעון הראשון עמדו על 3 מיליון דולר לעומת 709 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת 4.4 מיליון דולר בכל השנה שעברה. WhiteSmoke מציינת כי כחלק ממאמצים אלו הגדילה החברה את מוקד התמיכה הטלפוני, וכעת הוא מונה 33 איש. עם זאת, מספר עובדי החברה קטן במהלך הרבעון הראשון בארבעה, וכעת הוא עומד על 63.

עוד עולה מהטיוטה המעודכנת כי לחברה יש כרגע בקופה 632 אלף דולר לעומת 379 אלף דולר נכון לסוף השנה שעברה. נקודת אור חיובית נוספת בטיוטה המעודכנת היא שהחברה רשמה ברבעון הראשון תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, של 36 אלף דולר, לעומת תזרים שלילי של 487 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.