שלום שמחון: ניתן להוריד את מחירי מוצרי המזון ב-10%

שר התמ"ת ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש קוראים לאוצר לשקול ביטול מע"מ על מוצרי מזון ■ כזכור, נוחי דנקנר הצטרף אמש לקריאתם לביטול המע"מ על מספר מוצרי יסוד

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ושלום שמחון, שר התמ"ת, קוראים היום (ד') לשר האוצר יובל שטייניץ לשקול לבטל את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים.

שמחון אף אמר כי הוועדה לבדיקת מחירי המזון עשויה להביא להוזלה כוללת של עד 10% במחירי מוצרי המזון בישראל. הדברים נאמרו בכנס של התאחדות התעשיינים בשיתוף עם פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.

ברוש התייחס הבוקר לביקורת שהשמיע שר האוצר יובל שטייניץ על יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, ואמר: "אני לא מבין את האמירה שלפיה לא צריך לקבל עצות מאנשי עסקים. שישמעו אותם, ראוי להקשיב להם, הם עשו משהו בחיים שלהם. ראוי להתייעץ איתם, וצריך בסוף גם להחליט, וזו הבקשה שלנו - שיקבלו כאן החלטות".

כזכור, דנקנר קרא אתמול (ג') להסכים על מספר מוצרי מזון בסיסיים שמחירם יוזל בשיעור של 20%-30%, וכמו כן קרא לבטל את המע"מ עליהם. בתגובה, שטייניץ קרא לדנקנר שלא להתערב בנושא. דנקנר עשה כן לאחר שברוש הציע בעצמו את רעיון הפטור ממע"מ על מוצרים בסיסיים.

בכיר באוצר אמר בשיחה עם "גלובס" בתגובה לקריאתם של ברוש ושמחון לבטל את המע"מ על מוצרי המזון: "ההצעה הזויה. היא פורצת כל היגיון במדיניות כלכלית".

ברוש התייחס היום גם לחוק לעידוד השקעות הון ואמר: "החוק טוב מאוד, אבל יש לזכור שהוא טוב למי שמרוויח; אנו חלק מעולם גלובלי ובשוק מקומי קטן, ששני שלישים מהיצוא שלו הוא למדינות שנתונות למשבר כלכלי שלא רואים את סופו, ועם שער דולר נמוך, הזוי, של 3.4 שקלים.

"אנחנו לא יודעים היכן הסוף, ומצד שני אנו ממשיכים למכור ובמקביל להתייעל - אבל כמה עוד התייעלות אפשר לעשות? השאלה אם אנחנו לא בקצה גבול היכולת. זה הולך ומצטמצם. הרווחיות תלך ותישחק.

"חברות שהרוויחו מעט לא ירוויחו, ואלה שהיו באיזון ילכו ויפסידו. זה לא טוב לכלכלה, וזה לא מעודד הנשקעות ולא ממשיך את הכיוון של קליטת עובדים. ראוי שהממשלה תתייחס לאיום הזה ברצינות. כל הזמן בעסקים אנו עושים דיונים עם אנשים מתאימים כדי למנוע את התממשות האיום. הצעדים האלה חייבים להינקט בידי הממשלה, וחייבת להיות תוכנית מגירה. זה איום ממשי, ויש לזכור אותו ולהיערך לקראתו".

בדרך להוזלה של 7%-10% במחירי המזון?

שלום שמחון, שר התמ"ת, התייחס גם הוא לדברי דנקנר ואמר כי "קרן אייפקס ונוחי דנקנר הן לא מילים גסות. יש לטפל בבעיית הריכוזיות, ואין לחשוב שדנקנר הוא לא אזרח המדינה הזאת, שכן ההשקעות שלו במדינה חשובות.

"קרן אייפקס הגיעה הנה הביאה הרבה מאוד כסף זר לתשתיות בשוק המקומי שלנו. הביקורות עליה היא ניסיון לשפוך את התינוק עם המים. כל ניסיון לחשוב שצריך להכניס את בעלי ההון לצינוק כדי שלא תוכל לקבל מהם עצות - או לקיים איתם שיח - זה לא נכון לאף אחד מאיתנו".

שמחון קרא לשטייניץ לבחון ביטול המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים: "גם אם במשרד האוצר בירושלים לא תמיד אוהבים עצות שמעלים גורמים שונים - יש לדון בהן. אין סיבה שלא לבחון רעיון שיש בו הגיון כמו הורדת המע"מ על מצרכי יסוד, על מוצרי מזון בסיסיים, על תחבורה ועל תרופות - ואפשר להוריד את מחיריהם באופן משמעותי. אני מאד אוהב את ההצעה הזאת, ולכן יש לבחון אתה בחיוב, כי היא תכניס הרבה שכל לשוק המזון בישראל ותעזור לאוכלוסיות החלשות. צריך לשקול זאת בחיוב".

על פעילות הוועדה שבראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי לבדיקת המחירים של מוצרי המזון, אמר שמחון: "פעילות הוועדה שלנו תהיה בת השפעה על כל שוק המזון בישראל וגם על שוק החלב. מנכ"ל משרדי, שרון קדמי, שעומד בראש הוועדה שבוחנת את כל ענף המזון, פועל כדי להניח תשתית נכונה לכל שוק המזון הישראלי ולא רק לקוטג', כדי שהצרכן הישראלי יוכל לצרוך אותו במחיר השווה לכל נפש. אני מקווה שנצליח להוזיל את כל שוק המזון בסדרי גודל מאד משמעותיים ולהתאימו לכיסו של הצרכן הישראלי, הוזלה כוללת בשיעור שבין 7% ל-10%, וזה משמעותי".

רו"ח אילן בירנפלד, שותף מנהל בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור, אמר כי "חוסר היציבות המאפיין את הכלכלה הגלובלית בשנים האחרונות, מחייב את המשק הישראלי לבחון את מצבו ולתכנן צעדיו לקראת העתיד לבוא. התמונה העולה מבחינת נתוני הכלכלה הישראלית אופטימית בכללותה".

לדבריו, "מאז חקיקתו ב-1959, החוק לעידוד השקעות הון הינו אחד האמצעים החשובים והמשמעותיים ביותר לצמיחת הכלכלה הישראלית ולפיתוח התעשייה, ומהווה גורם משיכה למשקיעים זרים. הרפורמה המוצעת מתבססת על לקחי העבר, תוך ניסיון למצות את המיטב מהתקציב המיועד לעידוד השקעות בתעשייה בישראל".