ג'ים רוג'רס: איזו השקעה הכי טובה ל-20 השנים הבאות?

"נכנסתי לפוזיציית שורט בשוק האג"ח האמריקני ואני כנראה אגדיל אותה. זה יהיה מהלך ה"שורט" החשוב ביותר ב-20-30 השנים הבאות"

מרבית המשקיעים מתמקדים בהשקעה בשוקי המניות והאג"ח אולם יש לא מעט משקיעים, מתוחכמים יותר, שמשלבים השקעה גם בשוקי הסחורות והמטבעות, אם לצורך גידור או סתם כשהם מזהים הזדמנויות ורוצים לגוון ולהרוויח.

אחד המשקיעים המצליחים ביותר בכל הזמנים הוא מיודעינו ג'ים רוג'רס. בראיון לאתר IndexUniverse.com מדבר גורו ההשקעות על מהלכיו הנוכחיים ועל ההשקעה הכי טובה לדעתו לשני העשורים הקרובים.

- האם זה נכון שכעת אתה "לונג" על הדולר?

"כן. והסיבה היא שכולם כמעט מעריכים שהדולר ייפול, וגם אני, אז שכולם נמצאים בצד אחד של הסירה כדאי לעבור לצד השני. לפחות לזמן מה. אז כיום אני מחזיק דולרים ונראה מה יהיה. אני גרוע ביותר בתזמן השוק וגם סוחר גרוע כך שאני בטוח שאני טועה בקטע הזה. אפילו לא הייתי צריך לנסות את המהלך הזה, אבל עשיתי את זה בכל זאת".

"אבל בטווח הארוך יותר הדולר הוא קטסטרופה. לאמריקה יש את החוב הגדול ביותר מאז ומעולם ואני לא רואה איך פותרים את הבעיה הזו. אפילו הפוליטיקאים שמבינים את הבעיה הענקית אל מסוגלים לבוא לציבור ולהסביר מה צריך לעשות".

- לפני כעשור צפית את הזינוק במחירי הסחורות. מה אתה מעריך היום בתחום הזה?

"בכל שוק יש תיקונים למגמה ארוכת הטווח. זה טבעי וטוב שזה כך. אין שוק שעולה ברציפות, אחרת הוא היה נופל מהר וחזק. לכן התיקון הנוכחי בסחורות היה צפוי והוא טוב, וייתכן שהוא יימשך. זה בסדר גמור. ויהיו תיקונים רבים כאלה בעשור הבא אבל השוק השורי בסחורות צפוי להימשך עוד הרבה מאוד זמן".

"הגיל הממוצע של החקלאים בארה"ב הוא 58, כלומר עוד 10 שנים הוא יהיה 68 אם הם עדיין יהיו בחייים. בכל העולם יש לנו בעיות מאוד מאוד קשות בתחום החקלאות, במתכות התעשייתיות וגם בתחום הנפט שהולך ונגמר. בגלל המשבר של 2008-2009 יש היום פחות היצע ואספקה ממה שהיית מצפה בשלב כזה של השוק השורי".

- האם יהיה מצב שבו הסחורות ייסחרו לא בדולרים?

"כן, זה הולך לקרות מתישהו. ארה"ב דוחפת עסקים החוצה ולכן הנפט והחיטה, וגם סחורות אחרות, ייסחרו לבסוף במטבעות אחרים".

- האם אתה צופה פיחות גדול בשער הדולר מול היואן הסיני?

"כן. הין היפני התחזק במאות אחוזים מול הדולר וגם הפרנק השוויצרי ויש להם עדיין עודף במאזן המסחרי מול ארה"ב. כמובן שאם היואן יתחזק בצורה דרמטית חלקים גדולים של הכלכלה הסינית יסבלו אבל יהיו גם חלקים גדולים אחרים שיהנו. כל מוצרי היבוא לסין, כולל סחורות מרכזיות כמו נפט, יוזלו בצורה דרמטית".

- האם סין הולכת להתרסק?

"לא. אולי סוחרי נדל"ן ומשקיעי נדל"ן בשנחאי ובערים אחרות יפשטו רגל. אני מצפה ומקווה שזה יקרה. אבל הכלכלה הסינית תמשיך להתרחב. אבל מי שנמצא ב"שורט" על סין יתאכזב. יהיו תיקונים בדרך כמובן, אבל המגמה הכללית תמשיך להיות למעלה. אני רואה בעיות רציניות בסין אבל לא אפסיק ללמד את ילדי מנדרינית".

- מה אתה חושב על הכסף?

"אני ב"לונג" על הכסף ואם התיקון יימשך אולי אקנה עוד. אני מתכנן להחזיק את מתכת הכסף עוד 10 שנים לפחות".

- מה דעתך על שוק האג"ח האמריקני?

"נכנסתי לפוזיציית שורט ואני כנראה אגדיל אותה. זה יהיה מהלך ה"שורט" החשוב ביותר ב-20-30 השנים הבאות, כי השוק הזה ייכנס למגמה ארוכת טווח של ירידות שערים ועליית תשואות. זאת תהיה השקעת ה"שורט" אולי הטובה ביותר לדור הזה".

- יש עוד מהלכי "שורט" שאתה עושה כיום?

"אני בשורט על מניות בשווקים המתפתחים וגם על מניות טכנולוגיה ובנקים אמריקנים בעיקר כדי לגדר את השקעות הלונג שלי על סחורות ומטבעות".