שליחות עלומה

ההתמקדות בסוריה מספקת עילה לגיטימית לחשוף לראשונה את הסיפור המעניין הזה

"מבט שני", ד', 21:30, ערוץ 1

כל המציל נפש בישראל, כך תנו חכמינו, כאילו הציל עולם ומלואו, אבל מה עם מי שמציל, או במקרה דנן, מצילה 3,000 משפחות מחיי פחד ודחק ומעלה אותן מאחת הארצות המדכאות באזורנו, אל ארץ ישראל?

עבור יהודי סוריה, הייתה במשך שנים "מיס ג'ודי", דמות מסתורית, ספק אגדה, ספק הגזמה, ספק מלאכית, ספק שליחת מצווה. עתה, לראשונה, נחשפים האישה ופועלה. ג'ודי פלד-קאר, היא מורה למוזיקה ואם לשישה מטורונטו שהפכה את חילוץ יהודי סוריה למפעל חיים שפעל בחשאי במשך כמעט 3 עשורים.

היא גייסה כספים שהיו דרושים כדי לשלם "בקשיש" היכן שצריך, טוותה קשרים, משכה בחוטים והצליחה לחלץ מסוריה, בדרך לא דרך, כ-3,000 משפחות של יהודים. נכון שאין קשר בין פועלה של "מיס ג'ודי" למצב השורר בסוריה כיום, אבל ההתמקדות בנושא הסורי מספקת לערוץ 1 עילה לגיטימית לחשוף לראשונה את הסיפור המעניין הזה, כולל ראיון ראשון עם הגיבורה האלמונית שלו.

תהודה ותעודה

ערב על עיתונות ועיתונאים, ד', מ-19:55, "יס דוקו"

גם כמי שאוחז במקלדת לפרנסתו, יש לי לא מעט ביקורת על חלק גדול מהקולגות שלי - בגינן ספג מקצוע העיתונות ירידה חדה בקרנו. יחד עם זאת, אלו הם ימים יפים למקצוע, ואם תורשה לי מעט גאוות-יחידה, הרי שלמרות שכמעט שאיני עוסק בעיתונות חוקרת, נשמת אפו של המקצוע, הרי שאני גאה בעמיתיי ב"גלובס" שבזכות פועלם הברוך, מתפתח לנגד עינינו ממש, תחקיר צרכני לאחת מהמחאות החברתיות האפקטיביות ביותר שחווינו לאחרונה. סחתיין.

לכל זה אין כמובן קשר לתוכניות על עיתונות שתשודרנה הערב, אבל (בהמשך לאייטם הראשון), אם לערוץ 1 מותר לספר על הצלת יהודי סוריה בגלל המהומות נגד אסד, הרי שלי מותר לקשור בין מעדני-החלב ל"יס דוקו".

"גונזו", הראשונה משלוש תוכניות בנושא, עוסקת במעבר מרפורטאז'ה לניו-ג'ורנליזם, מעבר שהסיט את הזרקור מהסיפור עצמו אל מספרו. לטעמי התוכנית מחמיצה את העיקר והוא שמדובר בתוצר לוואי של פיתוח טכנולוגי: כאשר מצלמת הטלוויזיה (ובימינו, כל טלפון סלולרי) מביאה תמונה אחת ששווה אלף מילים, מוסט הטקסט המלווה אותה לכיוונים פרשניים.

אם תרצו, מה שקרה לעיתונות הכתובה במקביל להופעת הטלוויזיה, דומה להבדל בין ציירי תקופת הרנסאנס למשל, לפני התפתחות הצילום, לכל הזרמים הפרשניים שהתפתחו בציור במחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת ה-20.

מיד לאחר "גונזו" ישודר פרק נוסף בסדרה "העיתונאים" (22:00) ולאחריו (22:40) הסרט "עיתונאי לא רצוי", שמתעד עיתונאי שמחרף את נפשו כדי לתעד את מה שקורה בחלקים החשוכים של קולומביה.