טרישה: "צריך לפתח חזון מחודש של אירופה שאנחנו רוצים"

נגיד הבנק המרכזי האירופי: "כל דור צריך לאשר את מחויבותו לאירופה"

נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, קרא לקובעי המדיניות להפיח חיים חדשים בחזון אירופה המאוחדת.

"בימים אלה 'אירופה', והיתרונות הכרוכים בה, נלקחים כמובנים מאליהם", אמר טרישה בנאום שנשא אמש (ג') בבריסל. "הודות להצלחת האינטגרציה של אירופה הפך איום המלחמה לזיכרון העבר עבור אירופים רבים, בייחוד עבור הדור הצעיר יותר. לפיכך גברה דחיפות הצורך לפתח חזון מחודש של האירופה שאנחנו רוצים, ושאנחנו צריכים באמת - חזון שאותו יוכלו אזרחי האיחוד האירופי להבין, ושבו הם יוכלו לחלוק בקלות".

טרישה אמר דברים אלה שעות ספורות לאחר שהמשטרה השתמשה בגז מדמיע לפיזור מפגינים באתונה, בעוד חברי הפרלמנט מתכוננים להצביע על צעדי הצנע שנועדו למנוע את ההשתמטות הראשונה בגוש האירו מפדיון אג"ח ריבוניות. משבר החובות של יוון עלול לערער את גוש האירו.

"כל דור צריך לאשר את מחויבותו לאירופה", אמר טרישה. "הפחת חיים חדשים באירופה פירושה להבטיח שנטל השינויים שמבוצעים היום לא יוסט לדורות הבאים".

טרישה אמר שהאירו העשיר את אירופה ע"י הקטנת עלויות העסקה והגידור של חברות, הרחבת הסחר ויצירת יותר מ-14 מיליון מקומות עבודה חדשים מאז השקת האירו ב-1999.

הוא שיבח את הישגיו של ה-ECB בתחום האינפלציה, ואמר שאף בנק מרכזי אחר במדינות גוש האירו לא נחל הצלחה כזו ב-50 השנים האחרונות.

"ל-ECB יש משימה ברורה: לספק יציבות מחירים, שמוגדרת כשיעור אינפלציה שנתי נמוך במקצת מ-2% בטווח הבינוני", אמר טרישה. "וב-12 השנים מאז השקת האיחוד הכלכלי והמוניטרי היה שיעור האינפלציה בגוש האירו 1.97%. התחום שבו יש צורך בהתקדמות הוא התחום שאליו מתייחסת המילה 'איחוד' בצירוף המילים 'איחוד כלכלי ומוניטרי'".

הוא קרא לממשלות לשפר את מנגנוני הבקרה הכלכליים ולחזקת תקנות שנועדו למנוע התנהלויות מזיקות. "בטווח הקצר עלינו להתמודד עם הסוגיות הדחופות ביותר באמצעות יישום תוכניות התאמה מבנית שכבר נמצאות בדרך", אמר טרישה.

באשר לטווח הארוך, שב טרישה והציע את ההצעה שכבר העלה החודש: להקים משרד אוצר של גוש האירו. "עם זאת, תיאור מפורט יותר של מרכיבים אלה יהיה נושאו של נאום אחר".