רשות החשמל לממשלה: מחירי החשמל יעלו ב-20% בקרוב

רשות החשמל: כתוצאה משיבושים בהזרמת הגז ממצרים, כמות הגז שמוזרמת לישראל היא כ-20%-30% מהכמות לפני השיבושים ■ יו"ר רשות החשמל: "שינוי כה חד בתעריף החשמל עלול לפגוע במגזרים השונים במשק הישראלי, ובעל משמעויות מאקרו כלכליות רחבות"

מבדיקות שערכה רשות החשמל לקראת עדכון התעריף השנתי לשנים 2010-2011 עולה כי אם יימשכו השיבושים בהזרמת הגז המצרי עד סוף השנה, יתייקר תעריף החשמל לשנים 2010 ו-2011 בכ-20%. זאת, אם לא יבוטל צו שהוציא השר להגנת הסביבה גלעד ארדן האוסר על חברת החשמל להשתמש במזוט לצורך ייצור חשמל. כתוצאה מהאיסור, נאלצת חברת החשמל להשתמש בסולר שהוא דלק מזהם פחות אך יקר כמעט כפליים מהמזוט.

מבדיקת רשות החשמל עולה כי אם יבוטל הצו לאלתר, חברת החשמל תוכל לחזור ולהשתמש במזוט אך אם שיבושים בהזרמת הגז המצרי יימשכו, יתיקר תעריף החשמל הסוף השנה בשיעור של 13%. במידה ויחזור הגז המצרי לזרום לישראל בקצב מלא יתייקר תעריף החשמל בסוף השנה בשיעור של 4% בלבד. יצויין כי רשות החשמל מעדכנת את תעריפי החשמל בדיעבד.

בעקבות תוצאות הבדיקה פנה יו"ר הרשות אמנון שפירא בפניה דחופה לשרי האוצר והתשתיות הממונים על הרשות בקריאה כי יפעלו לביטול הצו שהוציא השר ארדן.

אספקת הגז ממצרים נעצרה בשני מועדים בפברואר-מארס ובאפריל-יוני, עקב פיגועי טרור בסמוך לצינור שמוביל את הגז ממצרים לישראל. למרות חידוש הזרמת הגז המצרי, הכמות המוזרמת היא כ-20%-30% בלבד מהכמות שהוזרמה לפני השיבושים. כתוצאה מכך נאלצה חברת החשמל להגביר במידה ניכרת את השימוש בדלק חלופי לייצור חשמל. יצוין, כי עלות הדלקים מהווה כ-50% מסך העלות המוכרת לחברת החשמל בתעריפי החשמל.

מבדיקה שערכה רשות החשמל, מתברר כי צו אישי שהוציא השר להגנת הסביבה גלעד ארדן מחייב את חברת החשמל להשתמש בסולר במקום מזוט. הסולר נחשב דלק נקי יותר מהמזוט, אך מחירו כמעט כפליים. עפ"י תחשיבי רשות החשמל, אלמלא הצו של ארדן צפוים מחירי החשמל להתייקר ב-13% בלבד.

רשות החשמל טוענת כי ההתייקרות הצפויה בתעריפים כתוצאה מהצו של ארדן והשיבושים בהזרמת הגז המצרי היא גזירה שהמשק לא יוכל לעמוד בה.

יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, פנה היום לשרי האוצר והתשתיות להתערבות מיידית להבאת הנושא לדיון בשולחן הממשלה, וזאת לאור דחיפות הנושא והצורך למתן מענה לביקושי החשמל בקיץ 2011.

שפירה כתב לשרים: "שינוי כה חד בתעריף החשמל בטווח הקרוב, עלול לפגוע במגזרים השונים במשק הישראלי ובעל משמעויות מאקרו כלכליות רחבות".

לדבריו, "ליישום הצו הרוחבי כפי שהוא היום, השפעה ניכרת על עליית התעריף הצפויה. היישום איננו מאזן נכון בין הצורך בצמצום זיהום האוויר מתחנות כוח לבין גידול בעלויות הנגרמות מצו זה. לדעתנו יש לשר להגנת הסביבה סמכות מלאה לאפשר הפעלת תחנות יעילה יותר, ובכך לצמצם באופן ניכר את עליית תעריף החשמל לצרכנים הנובע מהצו".