"במהלך יולי יימצא פתרון לבעיית תקרת החוב בארה"ב"

בני מוזס, מנכל כוון בית השקעות: אין נציג ציבור בארה"ב שייאות לקחת על עצמו את האחריות למצב הטראומתי העלול להיווצר במידה ולא תמצא התשובה לגרעון האדיר

תקרת החוב של ממשלת ארה"ב העומדת סביב 14.3 טריליון דולר וממשיכה להתרחב בקצב מבהיל מידי שנה מדאיגה מאוד את ממשל אובמה וראשי המערכת הבנקאית בן ברננקי, יו"ר הבנק הפדרלי, וטימותי גייטנר, שר האוצר.

תוקפו של תקציב ממשלת ארה"ב הנוכחי עומד לפוג בתחילת חודש אוגוסט הקרוב. החשש הוא כי בהעדר העלאת תקרת התקציב לא תוכל ארה"ב לעמוד בהתחייבויותיה: 40% למוסדות ולפרטיים, 17% לביטוח לאומי ולקרנות הפנסיה, 11.5% למדינות שונות, 7.5% לסין, 8.5% ליפן.

בשיחה עם "גלובס" אומר בני מוזס, מנכל כוון בית השקעות כי הצעתו של הנשיא אובמה להעלות את רף המיסוי בדרגה אחת לאוכלוסייה העשירה לאותם אלה המשתכרים יותר מ-250 - 300 אלף דולר בשנה בכדי לממן חלק מהחוב - נתקלת בהתנגדות גורפת של הרפובליקנים. אגב, המיליארדר וורן באפט מיהר להצהיר שהוא תומך בהצעת הממשל להעלות את דרגת המס לעשירים.

אולם, הפוליטיקה כמנהגה נוהגת כאשר מנגד הרפובליקנים דורשים מהנשיא שיבצע קיצוצים משמעותיים בטווח הקרוב בתקציבי הביטחון ובהוצאות הממשלה ובעיקר על חשבון תכנית הבריאות שאושרה אשתקד. אובמה, שזו לו שנת הבחירות לקדנציה נוספת (2012) מתנגד בכל תוקף לפגיעה בתכנית הבריאות אותה העביר במאמצים ניכרים ומהווה אחד ההישגים המרשימים שלו בתקופת כהונתו ובאמצעותה הוצג כמיטיב עם השכבות החלשות, אותם אזרחים שאין בכיסם לממן את ביטוחי הבריאות היקרים. מתקפה על תכנית הבריאות - "הבייבי" של אובמה - תגרור אחריה אופנסיבה אגרסיבית ומתוזמרת היטב מצד ממשלו.

- אז איך יוצאים מהפלונטר?

"להערכתי, במהלך חודש יולי יימצא פתרון שיהיה מוסכם על שתי המפלגות היריבות מאחר ואין נציג ציבור בארה"ב שייאות לקחת על עצמו את האחריות למצב הטראומתי העלול להיווצר במידה ולא תמצא התשובה לגרעון האדיר בו נתון הממשל. זאת לצד העובדה כי הפד' בראשותו של ברננקי הודיע כי יפסיק ב-30 ביוני את הרכישות המאסיביות של האג"חים בהיקף של 50 מיליארד דולר בחודש בריטואל שהחל בשנת 2009 נמשך כשנתיים לתוך 2010 כאשר ביוני 2010 הודיע כי האריך הרכישות לשנה נוספת עד ליוני 2011".

"הפסקת הרכישות המאסיביות של האג"ח הממשלתי מאותתת על כך שארה"ב ברגע זה איתנה מספיק ויכולה להסתדר גם בלי רכישות אג"חים ע"י הפד' כאשר עיקר מטרת הרכישות הייתה לשמור על תשואת אג"ח נמוכה ככל האפשר בכדי לאפשר רמת ריבית נמוכה על המשכנתאות".

- מה הולך לקרות להערכתך עם הדולר?

"הפד ימשיך לתמוך בדולר חלש למרות שאינו מצהיר על המהלך באופן פומבי. הממשל בארה"ב מעוניין בהמשך דולר מוחלש המשרת את האינטרס האמריקני ע"י צמצום היבוא והגברת הייצוא דבר שממריץ את התעשייה המקומית ומצמצם את מימדי האבטלה. מאידך, הגברת התפוקה בעבודה והמיסים המתקבלים כתוצאה מכך יגדילו את היקף המיסים שהממשלה תגבה ויתרמו להקטנת הגרעון בתקציב".

- האם שוק העבודה יתאושש?

"נתוני האבטלה שהתפרסמו לאחרונה והמשקפים את המצב לחודש מאי לפיהם התווספו רק 55 אלף מקומות עבודה במקום כ-150 אלף עפ"י תחזיות האנליסטים - הכשל להערכתי היה נקודתי ונבע ממספר התרחשויות בעולם שלא נצפו מראש, ביניהם הצונאמי ביפן שפגע בכושר הייצור עם השפעה כלל עולמית בתחומי הטכנולוגיה, מחשוב ומכוניות, דולר חזק אשר שרר בחודשים אפריל ומאי והחליש את כושר התחרות של השוק האמריקאי, מחיר הנפט שנע סביב 112 - 115 דולר לחבית - הביא לכך שהצרכן האמריקאי נאלץ לשלם 4 דולר לגלון נפט מחיר שנחשב לתמורה גבוהה מאוד עבורו".

"כתוצאה מכך צמצם ביקושים ממוצרים מתכלים ולמוצרים ברי קיימא וזאת לטובת תשלומים גבוהים יותר ליצרני הנפט הבינלאומיים מדינות הדרום סבלו מסערות טורנדו קשות אשר שיתקו פעילות משך שבועות. סיבות חד פעמיות אלה השפעתן הוקטנה בחודש יוני ותצומצם עוד יותר ביולי. אני צופה שבחודשים אלה נראה שיפור בהעסקת עובדים בשוק האמריקני ותוספת במקומות עבודה".

- איזה סקטורים מומלצים להשקעה?

הסקטורים המעניינים להשקעה בארה"ב: הקמעונאות, הכימיקלים והדשנים, סחר בינלאומי ותשתיות בינלאומיות.