כרטיס כניסה לשביל החלב

בזכות קרב הקוטג', לציבור יש עכשיו היכרות מעמיקה עם תהליכי אספקת המזון בישראל

לקרב על הקוטג' יש לפחות תוצאה אחת חשובה: לציבור יש היכרות חדשה ומעמיקה יותר עם תהליכי אספקת המזון בישראל. העיתונות הכלכלית, בהובלת "גלובס", עשתה את המוטל עליה ובדקה את המתרחש בגלקסיה המעורפלת של שביל החלב, הסגורה לתיירים. פתאום מבינים שיש שם יותר מיליארדים מאשר במשרד התמ"ת של אהוד אולמרט, וגם פוטנציאל גדול עוד יותר לשחיתות.

נחשפו המערכת הקרטליסטית של 3 המחלבות והמונופול האדיר שפועל בתוך הקרטל הזה - תנובה, השולט גם במועצת החלב, שקובעת את מחיר המינימום שמקבל רפתן לליטר חלב.

אי-אפשר להתחמק מהשאלה אם לא הגיע הזמן לפרק את המונופול ולבטל את ההגנות עליו. המצב מעורר שאלות הנוגעות לחובות שקיפות ודיווח של תאגיד המוכרז כמונופול, גם אם הוא איננו חברה ציבורית.

רק עכשיו מתחילה לחלחל ההכרה שהמדינה נכשלה באופן מוחלט בבקרה ובפיקוח על התנהלות שוק החלב ותחום המזון כולו. דרושה בחינה מיידית ומחודשת של חוק החלב, שהעביר שר החקלאות הקודם שלום שמחון. זהו חוק שנחקק לטובת תנובה. יש לבדוק את כשרותם של המהלכים להוצאת מוצרים מפיקוח.

הדבר שמסמל יותר מכל את כישלון הפיקוח ונחשף ב"גלובס" הוא האישור שניתן לשרת החקלאות אורית נוקד, שקיבוצה שותף ברפת ענקית, להפעיל סמכויות בתחום אחריותה במשק החלב, כמו אישור מכסות ייצור נוספות לרפתנים חדשים וקביעת מחיר המטרה לרפתן. עכשיו, אחרי המהומה, שוקלים מחדש את העניין.