אנחת רווחה למוני הראל: חברת הדלק GPM קיבלה אשראי

מלחמת ההישרדות של מטיס קפיטל ופטרו-גרופ נמשכת: Bayside Capital העניקה ל-GPM, שהיא היום הנכס העיקרי של שתי החברות הציבוריות, אשראי של 1.3 מיליון דולר

מלבד מאבק השליטה בקבוצת הכדורגל הפועל-ת"א, מנהל בחודשים האחרונים מוני הראל קרב נוסף על השקעה גדולה יותר שלו: חברת מטיס קפיטל וחברת הבת שלה פטרו-גרופ . הנכס העיקרי של שתי החברות הוא GPM, חברה המפעילה 331 תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב. החברה קיבלה כעת הלוואה (לתפעול שוטף) של 1.3 מיליון דולר מ-Bayside Capital, גוף שהלווה לה אשתקד 35 מיליון דולר.

GPM מייצרת הכנסות של כמיליארד דולר בשנה, אך החורף הקשה בארה"ב והזינוק במחירי הנפט הביאו לשחיקה ברווחיות ובהון העצמי שלה. החברה נכנסה לסחרור ונאלצה ליטול בספטמבר אשתקד הלוואה מקרן Bayside האמריקנית, בריבית גבוהה של 18.5%. ההלוואה ניתנה לשלוש שנים וחצי, ואת מרבית הריבית היא נדרשת לשלם מדי רבעון (בסך הכול כ-8 מיליון דולר בשנה).

Bayside Capital איימה במימוש הבטחונות ואף נטלה לידיה את ניהול תחנות הדלק, אך פטרו-גרופ ממשיכה להיאבק לשמור על הנכסים בידיה. האשראי החדש שקיבלה - מעט תקווה למחזיקי האג"ח שאולי יזכו לראות את כספם בחזרה והבעת אמון של המלווה ב-GPM. היקף החוב כ-70 מיליון שקל ויש להם זכות לפירעון מיידי, אך הם נותנים הזדמנות להנהלת החברה הדשה בראשות גדעון מורן.

מורן (51) לשעבר פעיל בתחום הנדל"ן והמלונאות בצ'כיה ומנכ"ל ארטקום ישראל, מונה לתפקיד בתחילת החודש. לדבריו "חילוקי הדעות עם המלווה בארה"ב עלו על מסלול של פתרון והידברות. GPM צפויה להציג שיפור בתוצאות עקב ירידת מחירי הנפט והגדלת המרווחים. נמשיך במאמצים להחזיר את הניהול של תחנות הדלק לידינו ולהסדיר תנאי הלוואה סבירים שיאפשרו את השבחת החברה".

מחר צפויה להתכנס אסיפת אג"ח של חברת האם מטיס קפיטל, שם מוביל עו"ד אלון בנימיני, המייצג את מחזיקי האג"ח, קו מיליטנטי תוך איום בחדלות פירעון. מבחינת הריקברי של האג"ח בהיקף של 115 מיליון שקל (ערך נקוב), הישרדותה של GPM היא הסיכוי הטוב ביותר עבורם לקבל החזר גבוה יותר כנגד האשראי שנתנו. פטרו-גרופ היא הנכס העיקרי של מטיס קפיטל, ו-GPM היא הנכס העיקרי של פטרו-גרופ, כך ששמירה על בעלות על תחנות הדלק היא אינטרס של כולם.