"הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה"

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב: גם בחודש אוגוסט תישאר הריבית בישראל ללא שינוי

"הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-15.3%. יחד עם זאת, השפעת העלאת הריבית, הצעדים של בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, יחד עם המשך הגידול במספר התחלות הבניה, צפויים לבוא לידי ביטוי במחירי הדירות במהלך השנה הקרובה". כך מעריך רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירה השבועית שפרסם.

אייכל מעריך כי גם בחודש אוגוסט תישאר הריבית בישראל ללא שינוי (ההחלטה תתפרסם ביום שני ה-25 ביולי). "בנק ישראל ניסה להעביר בהודעת הריבית האחרונה מסר כי ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי אינה נובעת מגורמים מקומיים, אלא מהסיכונים המתפתחים בעולם - בעיקר בארה"ב ובאירופה".

מעבר לכך, "אין ספק כי האינדיקטורים לסביבת האינפלציה הם חיוביים ומצביעים על כך שלא צפויה הפתעה אינפלציונית משמעותית לרעה בחודשים הקרובים. הדבר נתמך בכך שמחירי הסחורות בעולם נמצאים בירידה או בסטגנציה והשקל ממשיך להפגין חוזקה לעומת מטבעות הסחר המרכזיים. יתר על כן, העלאת ריבית בתקופה בה שוקי ההון רועמים היא אינה עיתוי נכון".

עם זאת, במבט לחודשים הקרובים, "אין ספק כי ריבית הבנק המרכזי צריכה להמשיך ולעלות. עם זאת, עוצמת השינוי ואף העיתוי יהיו תלויים בהתפתחויות השוטפות בתחום האינפלציה, הדיור, שער החליפין, ומשבר החוב באירופה וארה"ב". בהתאם צופים במיטב כי זו תגיע לרמה של 3.75% בסוף השנה ולכדי 4.25% בעוד שנה מהיום, לקראת סיום העלאות הריבית, ותגיע בסוף 2012 לכדי 4.5%.

בנוגע לשוק האג"ח מציינים במיטב כי "הירידה בפערי התשואה בקרב האג"חים החזקות מפחיתה ממידת האטרקטיביות שלהן, בעוד שירידות השערים באג"חים החלשות יותר והעלייה במרווחים מגבירה במידת האטרקטיביות ובהתאם מספקת קרקע נוחה לרכישה סלקטיבית של איגרות בדירוג של '+A' ו-'A'. יתר על כן, בתקופה הנוכחית יש להערכתנו לשלב בין ממשלתי בעל מח"מ קצר לבין איגרות חוב קונצרניות שלהן מח"מ ארוך".