"השקעה בוול סטריט מועדפת על פני השווקים המתעוררים"

מיטב: ירידות השערים בשוק האג"ח האמריקני צפויות להימשך בחודשים הקרובים ■ לשונאי סיכון ישנה עדיפות להשקעה בתיק השוק על פני רכישה של שווקים פרטניים

מספר גורמים, אשר חלקם בלתי צפויים, כמו התסיסה במזרח התיכון או אסון הטבע ביפן הביאו לכדי עדכון לפי מטה לתחזיות הצמיחה בעולם ובהתאם לרוח חזיתית לשוקי המניות בשבועות האחרונים. מעבר לכך, ייתכן כי גם העובדה שהשווקים רשמו בשנים 2009 ו-2010 תשואות מרשימות מאוד השפיעו על השווקים לכדי חולשה, תוך רצון של המשקיעים לממש אחזקות בשוק. כך מציינים כלכלני מיטב בסקירה השבועית שפרסמו הבוקר.

אחת הבעיות של ההשקעה ב-12 החודשים האחרונים היא שלא הייתה הבחנה ברורה בין מימד הסיכון למימד התשואה. כך לדוגמא, אוסטרליה ויפן הניבו תשואה נומינלית דומה, של כ-9%, אך התאפיינו בסטיית תקן שונה לחלוטין, כ-11% באוסטרליה וכ-19% ביפן. תמונה הפוכה התרחשה מניות הטכנולוגיה, ה-Nasdaq לבין שוק המניות של ברזיל. שני המדדים התאפיינו בסטיית תקן של כ-13%. עם זאת, מניות הטכנולוגיה רשמו עלייה של כ-30% בעוד שהמניות הברזילאיות טיפסו ב-2% בלבד.

באופן בסיסי, מציינים במיטב, השווקים אשר גילמו את יחס הסיכוי\סיכון ההולם ביותר היו: קנדה, ישראל ואמריקה הלטינית. שווקים שבלטו לחיוב והתאפיינו בתשואה עודפת ביחס לסיכון היו המניות האמריקאיות (S&P 500, Nasdaq) שוק המניות הרוסי ומדד המניות של מזרח אירופה. לשלילה (סיכון גבוה ביחס לסיכוי) נציין את השוק היפני, הסיני, הברזילאי והשוויצרי.

התפתחויות אלו של בקרב מדדי המניות המרכזיים בעולם מצביעות על כך שרמת המתאם בין שוקי המניות היא נמוכה (באופן יחסי) וזו נובעת מכך ששוקי המניות מושפעי מגורמים פנימיים (ריבית, אינפלציה, אסון טבע) ופחות מגורמים עולמיים כמו שוק המניות האמריקני.

"בראיה להשקעות להמשך השנה, לשונאי סיכון, ישנה עדיפות להשקעה בתיק השוק, במדד MSCI world index, על פני רכישה של שווקים פרטניים. יתר על כן, אנו מעדיפים את השווקים המפותחים, עם דגש על ארה"ב על פני המתעוררים ה"סובלים" ממדיניות מאקרו כלכלית אנטי-מחזורית", אומרים במיטב.

לגבי נתוני המאקרו החיוביים שהתפרסמו בימים האחרונים, "שדרך אגב תואמים לדעתנו שהמשק האמריקאי לא צפוי להתפרק", הביאו לכדי כך שנרשמה תנועה משמעותית בכל האמור להערכת השוק לגבי תווי ריבית ה-FOMC. כך לדוגמא, בעוד שבשבוע שעבר הערכות השוק לגבי מועד העלאת הריבית ל-0.5% עמדו על חודש ינואר 2013, כעת הן נעו אחורה לכדי ספטמבר 2012. כלומר, התקרבו ב-4 חודשים.

בהשפעת הדיווחים הללו, נרשמו ירידות חדות בשוק האג"ח האמריקני, כשהאג"ח לטווח של 10 שנים רשמה הפסד הון חד למדי של 2.7%, כאשר התשואה לפדיון עולה לרמה של 3.183%, הגבוהה ב-0.32%, לעומת רמתה לפני שבוע. גם לאחר שבוע זה במיטב עדיין נוקטים גישה שלילית בכל האמור למחירי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב ומצפים לירידות שערים בחודשים הקרובים.