הערכות: 25% נתח שוק למיזם חח"י תוך 7 שנים

ועדת המכרזים לבחירת משקיע למיזם התקשורת של חברת החשמל מניחה כי יגיע לנתח שוק של 25% תוך 7 שנים ■ שר התקשורת הפחית חובת הפריסה של המיזם ל-65% ב-7 שנים

ועדת המכרזים לבחירת משקיע למיזם התקשורת של חברת החשמל מניחה כי המיזם יגיע לנתח שוק של 25% בתוך 7 שנים. מדובר בהערכה מאוד אופטימית לנוכח הניסיון בעולם של מיזמים דומים, אך זוהי ההנחה שהוחלט בוועדה לאמץ לצורך הצגת הנתונים והערכות הכלכליות שנעשו לטובת הצגת הנתונים למשקיעים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, שר התקשורת משה כחלון החליט להפחית את חובת הפריסה של המיזם ל-65% ב-7 שנים, ול-80% בתוך 15 שנה. כחלון החליט כי על כל לקוח שיחובר במרכז יחוברו שניים בפריפריה. היקף ההשקעה הוא 5 מיליארד שקל לפריסה מקסימלית.

עוד נודע ל"גלובס" שכחלון החליט לקבוע מנגנון שלפיו אם יתברר במהלך הפריסה שיש ביקושים ערים לשירותים, נשמרת לו הזכות להרחיב את הפריסה, ואם הם יהיו נמוכים מן הצפוי, הוא יוכל להקל על המיזם ולהקטינה.

לכחלון גם נשמרת הזכות להחליט האם המיזם יוכל למכור שירותי תקשורת ולא רק את התשתית שלו לטובת המפעילים. מדובר בסוגיה קריטית שעוד תעלה בהמשך הדרך, כיוון שכרגע נאסר על המיזם למכור שירותי תקשורת, והוא אמור למכור שירותי תשתית בלבד (סיבים אופטיים) למפעילים.

נכון לעכשיו, ההקלות למיזם לא נתקלות בהתנגדות של בזק והוט, ושתיהן החליטו כי מבחינתן לא יהיה נכון להערים עליו קשיים, כדי שלא יואשמו בעתיד בהכשלתו, במקרה שהוא לא יצליח. התמונה עשויה להשתנות אם המיזם ייהפך למפעיל רגיל ולא יוותר כחברת תשתיות בלבד.